صندلی ماشین کودک تان را با دانستن این نکته ها بخرید
خرید کردن برای سیسمونی یکی از لذت بخش ترین و در عین حال سخت ترین کارها است. به همین دلیل است که در این مطلب میخواهیم همه چیز را در مورد تهیه صندلی اتومبیل با شما در میان بگذاریم و این خرید دشوار را برایتان آسانتر کنیم.

نکته هایی مهم در خرید صندلی ماشین

خرید کردن یکی از لذت ها برای خانم هاست چه برسه به اینکه این خرید مربوط به کودک دلبندتان باشد. این را پژوهشگران ثابت کرده اند که میگویند برای رها شدن از احساس پوچی و افسردگی میتوانید دست به دامان مراکز خرید شوید. اما گروه دیگری از پ‍ژوهشگران هم معتقدند خرید کردن به خودی خود میتواند شما را مضطرب و حتی افسرده کند. آنها میگویند قرار داشتن در معرض انتخابهای زیاد ممکن است شما را کلافه کند و آخر هم با حالی پریشان دست خالی به خانه برتان گرداند. حالا تصور کنید پای خرید برای کسی به میان بیاید که خودش هنوز به دنیا نیامده است.
 وقتی قرار است برای جنینی که هنوز در رحمتان چرخ میزند خرید کنید و بدون آنکه او را دیده باشید، نیازها و راحتی اش را در نظر بگیرید، کار از آنچه محققان تصور میکنند هم سختتر می شود.

به دردم میخوره؟

چه خودتان صاحب اتومبیل باشید و چه نه، باید قبل از اینکه فرزندتان به دنیا بیاید، صندلی ماشین را بخرید. حتی برای رساندن فرزند تازه متولد شده تان از بیمارستان به خانه به صندلی ماشین نیاز خواهید داشت. پس اگر بودجه تان محدود است، خرج های غیرضروری دیگر را فاکتور بگیرید اما از خرید این صندلی صرف نظر نکنید.

اینترنتی بخرم؟

درست است که در ماه های آخر بارداری که حسابی سنگین شده اید خرید رفتن برایتان سخت است اما نمیتوانید به این بهانه خرید صندلی را به دیگران واگذار کنید یا آن را اینترنتی سفارش دهید. هر صندلی ماشینی در هر اتومبیلی به خوبی نصب نمیشود. پس اگر صاحب ماشین هستید، قبل از خریدن صندلی حتما آن را در خودروی خود امتحان کنید و در غیر این صورت، خودروهایی که بیشتر ممکن است با آنها تردد کنید را به عنوان پیشفرض در نظر بگیرید. البته دیدن علامت «universal» روی جعبه صندلی به شما میگوید برای همه خودروها مناسب است.

دست دوم بخرم؟

این روزها بازار لوازم دست دوم سیسمونی در سایتها داغ است. شاید برای صرفه جویی بتوانید بسیاری از لوازم مربوط به کودکتان از قبیل کمد و ... را دست دوم بخرید اما از قرض گرفتن صندلی ماشین یا دست دوم خریدن آن پرهیز کنید. شما باید مطمئن باشید این صندلی سالم بوده و هیچ آسیبی ندیده است و البته هنگام تهیه آن به سال ساختش هم توجه کنید. صندلی ای که بیشتر از 6 سال از زمان تولیدش گذشته باشد، ممکن است دچار فرسودگی شده باشد و در زمان خطر از پس محافظت از فرزندتان برنیاید.

چطور نصبش کنم؟

در دفترچه راهنمای داخل جعبه همه نکات لازم برای قرار دادن درست صندلی آورده شده و فروشنده هم میتواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. بعد از تهیه صندلی اتومبیل، از درست نصب شدن آن مطمئن شوید. صندلی ماشین کودکتان نباید بیشتر از یکی، دو سانت سرجایش لق بزند. گذشته از این، کمربند اتومبیل شما باید کاملا صندلی را در خود بگیرد و نباید بعد از بستن کمربند در جایش تکان بخورد. البته صندلی ماشینی که میخرید باید به کمربند نرمی که بدن کودکتان را آزار ندهد، مجهز باشد.

کریر بخرم یا صندلی ماشین؟

بسیاری از والدین ترجیح میدهند به جای خرید دو وسیله از کریری که روی پایه صندلی ماشین نصب میشود، استفاده کنند. این کریرها را میتوان با خروج از اتومبیل از روی پایه برداشت و به عنوان ابزار حمل کودک از آنها استفاده کرد. اگر سراغ چنین صندلی اتومبیلی میروید تا زمانی که وزن فرزندتان از 10 کیلوگرم بیشتر نشده، می توانید از این وسیله استفاده کنید. گرچه با سنگین تر شدن فرزندتان مجبور به پرداخت هزینه دیگری برای تهیه صندلی بزرگتر می شوید اما این کریرهای قابل نصب روی پایه بهتر می توانند نوزاد چند روزه شما را در خود جا دهند و تا حدود یک سال و نیمگی هم قابل استفاده هستند.

صندلی را جلو بگذارم یا عقب؟

بهتر است صندلی کودکتان را درست وسط صندلی های عقب اتومبیل بگذارید و تنها در صورتی که خودروی شما به ایربگ مجهز نباشد قرار دادنش روی صندلی جلو هم ایرادی ندارد و به شما کمک میکند که مدام چشمتان به فرزندتان باشد. بله، درست خوانده اید! کیسه هوای اتومبیل گرچه از جان بزرگترها محافظت میکند اما میتواند در صورت باز شدن به خفگی نوزادان منجر شود.

تا چه سنی؟ تا چه وزنی؟

قرار نیست هر سال صندلی ماشین فرزندتان را عوض کنید اما نمی توانید در تمام سه، چهار سالی که از آن استفاده میکند، به خریدن یک صندلی اتومبیل اکتفا کنید.

برای روزهای اول

بسته به نوع صندلی که انتخاب میکنید کودکتان تا قد و وزن خاصی توانایی استفاده از آن را خواهد داشت.  صندلی هایی که به گروه +0 تعلق دارند معمولا تا رسیدن فرزندتان به 13 کیلو وزن میتوانند از او مراقبت کنند. پیش از 9 ماهگی مهمترین نکته ای که در انتخاب صندلی باید به آن توجه کنید، محافظت از سر و گردن کودک است پس تصور نکنید با خرید یک صندلی بزرگ که نوزادتان در آن وول میخورد، عاقبت اندیشی کرده اید. فرزند شما قرار نیست همیشه زیر 10 کیلو بماند و با سنگینتر شدنش، شما باید به طور کامل قید کریر را بزنید و برای تهیه گزینه ای دیگر هزینه کنید. این صندلی های به قول جوان ها شاسی بلند ارتفاع فرزندتان را بالا می آورند و به فرزندتان اجازه دیدن نمای بیرون از ماشین را میدهند؛  این صندلی ها که زاویه شان هم قابل تنظیم است، بسته به نوعشان و اطلاعاتی که روی بسته شان نوشته شده، فرزند 20 کیلویی شما را  در خود جای می دهند اما برای نوزادان تازه متولد شده، چندان امن به نظر نمی رسند.

برای سالهای آخر

اگر میخواهید فرزندتان راحت تر باشد، بعد از گذشتن وزنش از 9 کیلوگرم میتوانید سراغ صندلی های گروه 1+ بروید. توصیه میکنیم تا زمانی که نزدیک به پنج سانتیمتر از بالای سر فرزندتان روی صندلی خالی است از آن استفاده کنید و با کمتر شدن این فاصله به فکر تعویض صندلی بیفتید. بعید است کودک 10 کیلویی تان در همان کریری که روی پایه صندلی اتومبیل قرار گرفته احساس راحتی کند و اگر تا آن زمان یکی از صندلی های بلند مخصوص اتومبیل را تهیه نکرده باشید، احتمالا باید برای خریدنش دست به کار شوید. اگر صندلی کودکتان آفتابگیر دارد، یک راه دیگر اندازه گیری این است که تا زمانی که گوش فرزندتان پایین تر از لبه بالایی صندلی قرار میگیرد، از آن استفاده کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع :  irannini.com