حال به ۵ پرسش مهمی که باید در یک مصاحبه‌ی شغلی مطرح کنید، می‌پردازیم.
زمانی‌که در یک مصاحبه شغلی حاضر می‌شوید پرسش‌های شما از مصاحبه‌گر می‌تواند به اندازه‌ی پاسخ‌هایی که به سوال‌های او می‌دهید دارای اهمیت باشند. 
این پرسش‌ها بیان‌گر میزان اشتیاق شما برای حضوری پررنگ‌تر در سرنوشت آینده‌ی آن شرکت است و نشان می‌دهد شما چه دیدی نسبت به آینده دارید.
تمام مصاحبه‌گرهای شغلی به‌شکل معمول پرسش‌هایی دارند؛ اما کسانی‌که تجربه‌ی بیش‌تری در مصاحبه با جویندگان کار دارند، در برخی موارد احساس می‌کنند اگر از جوینده‌ی کار بپرسند، آیا پرسشی از من دارید؟ وقت خود را هدر داده‌اند.
شاید بپرسید چرا؟ در بسیاری از موارد جویندگان کار به پاسخی که درباره‌ی پرسش‌هایشان دریافت می‌کنند، اهمیت چندانی نمی‌دهند؛ در عوض آنان تلاش می‌کنند با پرسش‌های پیچیده، خود را بهتر جلوه دهند. برای این دسته پرسشی که مطرح می‌کنند از پاسخش مهم‌تر است.
در سوی دیگر یک کاندیدای باهوش و ایده‌آل موقعیت شغلی پرسشی مطرح می‌کند که واقعا برایش پاسخ می‌خواهد؛ زیرا قصد دارد در تکامل بخشیدن شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شود فعالانه حضور داشته باشد. او به‌گونه‌ای می‌پرسد که بتواند تصمیم بگیرد، آیا واقعا می‌خواهد در آن‌جا کار کند یا خیر.
حال به ۵ پرسش مهمی که باید در یک مصاحبه‌ی شغلی مطرح کنید، می‌پردازیم.

پرسش نخست : از من انتظار دارید در طول ۶۰ تا ۹۰ روز آینده چه دستاوردهایی داشته باشم؟
یک کاندیدای شغلی خوب، می‌خواهد بسیار سریع در پیشرفت مجموعه سهیم شود و دوست ندارد چند هفته از زمانش را صرف شناختن سازمانی که در آن مشغول به کار شده است و درک اهدافش کند. چنین فردی از راه نرسیده می‌خواهد سبب ایجاد فرآیند و تغییراتی مثبت شود. 
افزون بر این‌ها، هدف این است که درک کند استخدام کننده تکامل و پیشرفت را در چه می‌بیند تا بتواند اهداف و انتظارات را شناسایی کند.

پرسش دوم : بهترین کارمندان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟
یک کاندیدای شغلی خوب، مسلما تمایل دارد مدت طولانی در یک‌جا مانده و در طول آن مدت نیز رضایت کارفرما را جلب کند. هر سازمان و شرکتی نسبت به دیگری متفاوت است، پس برای بدل شدن به یک کارمند موفق و نمونه در هر شرکتی شاخص‌های متفاوتی وجود دارد.
در یک شرکت عامل موفقیت کارمند، حضور در ساعت‌های بیش‌تر در سر کار است؛ در شرکت دیگر انعطاف‌پذیری و داشتن خلاقیت. یک شرکت ممکن است به جای این‌که بخواهد مشتریان خود را در طولانی مدت حفظ کند، تمایلش بر این باشد که مشتریانی جدید را در بازارهایی جدید جذب کند و موارد بسیار دیگری از این دست. 
هر پاسخی به پرسش مورد بحث داده شود برای جوینده‌ی کار دارای اهمیت است؛ آن هم به دو علت، ۱) او می‌خواهد بداند توان هماهنگ شدن با مجموعه را دارد؟ ۲) اگر این توان را در خودش می‌بیند پس قطعا قصد دارد جزو بهترین‌های حاضر در آن مجموعه باشد.

پرسش سوم : یک یا دو مورد از مواردی که می‌توانند واقعا برای شرکت نتیجه‌بخش باشند، چه هستند؟
کارمندان در اصل یک نوع سرمایه‌گذاری هستند، و هر کارمند در ازای حقوقی که دریافت می‌کند باید بازدهی مثبتی داشته باشد. در هر شغلی برخی از فعالیت‌ها تفاوت‌های بسیار بیش‌تری نسبت به سایر موارد ایجاد می‌کنند. شاغلان در بخش منابع انسانی همواره تمایل دارند تا خلاهای شغلی موجود را هر چه سریع‌تر پر کنند؛ ولی برای آنان پیدا کردن فرد مناسب برای هر شغل اهمیت بیش‌تری دارد چون چنین فردی هزینه‌ی آموزش کم‌تری دارد، با محیط سریع‌تر سازگار می‌شود و بازدهی بیش‌تری خواهد داشت؛ در نتیجه سبب بالا رفتن راندمان کلی می‌شود.
شمای مصاحبه‌شونده به یقین لازم است بخواهید بدانید چه مواردی می‌توانند تغییر جدی در یک شرکت به وجود بیاورند و آن را به موفقیت برسانند، چون شما قصد دارید بخشی از این موفقیت باشید و اگر مجموعه موفق باشد تضمینی خواهد بود بر موفقیت شما در سطوح گوناگون.

پرسش چهارم : کارمندان در وقت‌های آزاد خود به چه کارهایی می‌پردازند؟
فرهنگ یک شرکت یا سازمان همواره از موضوعات مورد مجادله است و همواره برای هر استخدام کننده‌ای شاخصه‌هایی اصلی وجود دارند، بیش‌تر آنان بر این باورند که یک کارمند خوب و راضی کسی است که کاری را که انجام می‌دهد دوست داشته باشد و در کنار آن از مصاحبت با همکارانش راضی باشد و لذت ببرد.
یک جوینده‌ی کار مناسب، با این پرسش نشان می‌دهد که می‌تواند با فرهنگ شغلی محل کار آینده‌اش ارتباط برقرار کرده و بخشی از آن شود یا خیر، اگر شما با آن فرهنگ نتوانید کنار بیاید هرگز از شغل خود راضی نبوده و بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

پرسش پنجم : چه‌گونه از پس چالش‌ها بر خواهید آمد و چه راه‌حل‌هایی دارید؟
هر تجارت و کسب‌وکاری با مشکلات جدی روبه‌رو است؛ همیشه ممکن است رقبایی سرسخت و بهتر، وارد بازار شوند، تغییرات تکنولوژیک بر روند خدماتی که تاکنون عرضه می‌شد اثر بگذارد، شاخصه‌های اقتصادی دچار دگرگونی شوند و… به‌ندرت می‌توان یک کسب‌وکار کوچک را پیدا کرد که بتواند حریمی از امنیت دائمی را تجربه کند.
پس هر جوینده‌ی کاری سعی می‌کند پا در جای محکمی بگذارد. او ضمن این‎که می‌خواهد مجموعه‌ی محل کارش رو به جلو حرکت کند و روند رشدش مثبت باشد، مسلما تمایلش بر این است که اگر روزی لازم شد از آن مجموعه برود بر مبنای تصمیم خودش باشد نه به این علت که کارفرما دچار مشکل شده است و راه‌حل را در خواستن عذر کارمندان می‌بیند.
بگذارید این مثال را بزنیم، فرض کنیم من برای یک موقعیت شغلی در یک فروشگاه موتورسیکلت مصاحبه می‌شوم و در کم‌تر از یک کیلومتری فروشگاه کنونی فروشگاه دیگری با امکانات بهتر و بیش‌تر در حال باز شدن است، لازم است من از کارفرمای خودم بپرسم و بدانم آیا به برنامه‌یی برای مواجه با چنین مشکل بزرگی دارد یا خیر؟
یک کاندیدای مناسب کار تنها تمایل ندارد افکار مصاحبه‌گر را بداند، بلکه تمایل دارد از برنامه‌های آینده محل کارش مطلع شود و این‌که آیا آنان برنامه‌ای برای بقا و رشد و توسعه دارند یا خیر، و او می‌تواند در این برنامه‌ها شریک شود یا چنین توانی را ندارد.

پرسش‌های یاد شده می‌توانند شما را در ذهن مصاحبه‌گر، هدفمند و در کار جدی جلوه دهند. شما نشان می‌دهید که آینده‌ی محل کار خود را آینده‌ی خود می‌بینید.



گردآوری :  گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
10 نکته مهم برای موفق شدن در مصاحبه شغلی
5 ویژگی برای این که راحت تر کار پیدا کنید
آداب مصاحبه شغلي
سوالاتی که در مصاحبه های استخدامی مطرح می شود + پاسخ
ده دقیقه سرنوشت ساز در مصاحبه شغلی