با همکاران رومخی چگونه کنار بیاییم؟
در هر محیط کاری ای ممکن است همکارانی وجود داشته باشند که باعث ناراحتی و عذاب شما شوند و در اصطلاح رو مخ شما باشند. حال باید بدانیم با این همکاران رومخی چگونه کنار بیاییم؟

نحوه برخورد صحیح با همکاران رو مخی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که محل کار شما به‌واسطه حضور یک شخص برایتان به محیطی غیرقابل تحمل تبدیل شده باشد. شخصی که ممکن است بر سر کوچک‌ترین مسائل نیز با او تفاهم نداشته باشید و رفتارهای وی مطابق میل شما نباشد. در برخی موارد امکان تغییر شغل و یا محل‌کار نیز وجود ندارد و در نگاه اول ظاهرا تحمل کردن فرد یادشده بهترین راه حل خواهد بود. با این تفاسیر روش‌هایی وجود دارند که برخورد با طرف مقابل را ساده‌تر و نهایتا محل کار را برای شما دلپذیرتر خواهند کرد. در ادامه نگاهی به این روش‌ها خواهیم داشت.

شناخت بیشتری از طرف مقابل پیدا کنید

به‌عنوان یک انسان، طبیعی است که شما گرایش بیشتری به افرادی که شبیه شما هستند داشته باشید. این مسئله‌ای ثابت شده است و نهایتا در صورتی که همکار شما تفاوت‌های زیادی با شما دارد همین حقیقت عامل بازدارنده در ایجاد رابطه بهتر با وی خواهد بود و این هیچ ربطی به رفتار او یا شما ندارد. بنابراین خود را مجبور کنید تا از ناحیه امن و بی‌تفاوتی بیرون بیاید و شخص مورد نفرت! را از نقطه‌نظر شخصی بیش از پیش بشناسید. هرچه بیشتر وی را بشناسید مطمئنا شباهت‌های بیشتری میان خود و او پیدا خواهید کرد و نهایتا این امر می‌تواند به تغییر ذهن شما نسبت به او کمک بینجامد.

 

رفتارهای طرف مقابل را به خود نگیرید

ممکن است در ذهن شما جملاتی مانند "فلانی از من متنفر است!” و یا "او همیشه به دنبال انتقاد و خرده گرفتن از من است” در خصوص طرف مقابل به وجود آمده باشند. در واقع در این موارد تاریخچه روابط بر حال فعلی شما غالب شده و نهایتا از تفکر منطقی شما جلوگیری به‌عمل می‌آورد. سعی کنید این طرز تفکر را با جملاتی مانند "آنچه دیگران انجام می‌دهند به‌خاطر حضور من نیست!” جایگزین کنید. این طرز تفکر غلط ممکن است در نتیجه نبود اعتماد به‌نفس و یا مشکلات دوران کودکی نیز ایجاد شده باشد.

 

دوری و دوستی با همکاران رومخی

یکی از چالش‌های موجود در خصوص افراد دوست‌ نداشتنی! (نمی‌گوییم نفرت‌انگیز) مشاهده آن‌ها در قالب رفتارهای ناخوشایند است. به همین دلیل فراگیری روش‌های حفظ فاصله خود با این افراد و رفتارهایشان امری ضروری به‌نظر می‌رسد. با توجه به اینکه در گام‌های پیشین از شما خواستیم تا حد ممکن به‌طرف مقابل به‌منظور شناخت شخصیت وی نزدیک شوید، این مرحله را در صورت عدم موفقیت روش قبلی امتحان کنید.

 

استفاده از جملات و رفتارهای جادویی برای همکاران رومخی

ممکن است در نگاه اول ساده به‌ نظر برسد اما استفاده از جملاتی مانند "صبح شما بخیر” یا "روز خوشی داشته باشید” هنگامی که با طرف مقابل روبرو می‌شوید و یا دعوت کردن از او برای صرف چای و یا حتی واکنش‌های دوستانه به آنچه وی تعریف می‌کند می‌تواند رابطه شما را تغییر دهد. مطمئنا شما نمی‌توانید طرف مقابل را تغییر دهید اما حداقل می‌توانید انرژی را که صرف برقراری ارتباط با وی می‌کنید به شکلی مثبت‌تر بروز دهید. رفته رفته این تغییرات کوچک به شما در برقراری رابطه مثبت‌ کمک خواهند کرد.

 

رویاپردازی را کنار بگذارید

یکی از اصلی‌ترین فشارهایی که افراد در محل کار به خود وارد می‌کنند تمایل برای کنترل افراد و مواردی است که قدرت کنترل آن را ندارند. این افراد آرزو می‌کنند که ای کاش رئیس آن‌ها کمی مهربان‌تر بود، شرکت آن‌ها روندی متفاوت داشت و یا همکارشان رفتار باب میل آن‌ها را بروز می‌داد. مد نظر داشته باشید که زندگی واقعی شما در بستر مواردی که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید جریان دارند. در صورتی که رئیس شما همواره با لحنی خشن و تند با شما صحبت می‌کند، در عوض رویابافی و خیال‌پردازی، از وی درخواست توضیح بیشتر به‌منظور دلیل این برخورد را داشته باشید. عصبانیت و نا امیدی، دیگر انتخاب‌های شما هستند اما سعی کنید در عوض رفتارهایی را برگزینید که به شما امکان مدیریت موثرتر وقایع را به سمت و سوی دلخواهتان می‌دهند.

 

به خودتان استراحت دهید

گاهی اوقات باید در جهت دوری از افرادی که با آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنید و یا به شما امکان ارائه بهترین نمایش توانایی‌تان را نمی‌دهند یک گام عقب بنشینید. به‌عنوان مثال در صورتی که رفتار تندی از یکی از همکاران و یا رئیس خود شاهد هستید می‌توانید شما هم در مقابل، همین رفتار تند را داشته باشید اما مدنظر داشته باشید که نیازی نیست شما در هر ساعت از روز یک قهرمان باشید! می‌توانید خود را از ادامه مکالمه کنار بکشید و در عوض راه‌حلی جایگزین پیدا کنید.

کار کردن از راه دور و یا برنامه‌ریزی به‌منظور لذت بردن از یک روز بدون استرس کاری می‌تواند راه‌حلی مناسب باشد. اگرچه این یک روز هم بالاخره تمام می‌شود اما اگر نیاز به عقب‌نشینی هست، دریغ نکنید و سعی کنید به خود استراحت دهید. اینگونه فکر کنید که به ازای هر همکاری که دوست دارید با وی کار کنید، یک‌نفر هم وجود دارد که از وی بیزارید. با این اوصاف مدنظر داشته باشید که هرچه رابطه خود را به سمت و سوی مثبت سوق دهید در نهایت آرامش بیشتری نیز خواهید داشت.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : farnet.ir