پیشنهادهایی برای غلبه بر کسالت و خستگی پس از تعطیلات
بسیاری از افراد دوست دارند تعطیلات همچنان ادامه داشته باشد یا وقتی به سرکارشان بــازمی‌گردند احسـاس خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از فصل بهار را دارند و خود را کم انرژی‌تر از آنچه باید می‌بینند. در این مقاله برای غلبه بر این احساس پیشنهادهایی مطرح می کنیم.

چگونه بر کسالت و خستگی بعد از تعطیلات غلبه کنیم؟

نوبتی هم باشد نوبت به سر رسیدن تعطیلات نوروز و مواجه شدن با این واقعیت است که هر تعطیلات نیز پایانی دارد و باید در سال جدید با روحیه‌ای مضاعف به محل کار برگشت؛ اما مسئله‌ای که ممکن است بعد از تعطیلات پر رنگ شود مسئله کسالت بهاری یا خستگی بعد از تعطیلات است. بسیاری از افراد دوست دارند تعطیلات همچنان ادامه داشته باشد یا وقتی به سرکارشان بــازمی‌گردند احسـاس خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از فصل بهار را دارند و خود را کم انرژی‌تر از آنچه باید می‌بینند. در این مقاله برای غلبه بر این احساس پیشنهادهایی مطرح می کنیم.

 

برنامه‌ریزی بلند‌مدت انجام دهید

اگر برنامه و چشم‌اندازی بلند‌مدت داشته باشید، مطمئنا به خستگی خودتان می‌خندید و برای شروع دوباره آستین‌های‌تان را بالا می‌زنید! در واقع چیزی که در اینجا اهمیت دو چندان دارد هدف است. اگر به همان اهداف تکراری هر‌ساله بسنده کنید شاید هیچ انگیزه‌ای برای شروع کار در سال جدید نداشته باشید، اما اگر اهداف و برنامه‌های خلاقانه‌ای در سرتان باشد دست کم‌انگیزه اجرایی کردن آن‌ها را دارید که نیازمند انرژی شماست. برنامه‌ریزی و اهداف نوآورانه چیزی است که اگر قبل از تعطیلات درباره اش فکر کرده باشید، در ایام پس از تعطیلات می‌توانید به اجرایی شدنش فکر کنید. پس یک هدف خاص تنظیم کنید و برای آن برنامه ‌ریزی کنید. این چیزی است که به مغز شما تمرکز مثبت و انگیزه‌ای برای پیشرفت خود و دوری از افسردگی و کسالت را می‌دهد.

 

تغییر در ساعات انجام کارها

اگر شرایط اجازه می‌دهد در فصل بهار ساعات کاری خود را تغییر دهید؛ برای مثال روزهایی که توان تمرکز بر انجام کارهای‌تان را ندارید، ساعات کمتری کار کنید و زمان بیشتری را به خودتان و کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید. در واقع قابلیت تغییر زمان انجام کارها، ابزاری کارآمد برای زمان‌هایی همچون فصل بهار است. اگر چنین امکانی وجود ندارد سعی کنید حداقل زمان ناهار و استراحت را خارج از محیط کار سپری کنید. هر زمان که احساس کسالت کردید نفسی عمیق بکشید یا کمی قدم بزنید. تحقیقات نشان داده، تنفس در فضای آزاد می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و به مغز انرژی دوباره دهد و تمرکز و خلاقیت را بهبود بخشد.

 

به میز کارتان سر و سامان دهید

هیچ چیز نمی‌تواند بیش از دیدن یک میز کار شلوغ با انبوهی از برگه‌ها و وظایف انجام نشده که پس از تعطیلات انتظارتان را می‌کشد شما را کلافه و سردرگم کند. پس چه خوب بود قبل از این که محل کارتان را برای تعطیلات ترک می‌کردید، به میزتان سروسامان می‌دادید. آغاز سال‌نو کاری با میزی مرتب می‌تواند به مغز شما در تمرکز بر کارهایی که برای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌‌اید کمک کند.

 

کارهای‌تان را فهرست کنید

برای برنامه‌های جدید باید فهرستی از وظایف را برای خود‌تان تهیه کنید. بهتر است این کار را چند روز قبل از بازگشت به محل کار انجام دهید و موکول کردن آن به شبی که فردایش به سرکار می‌روید ممکن است سبب درگیر شدن ذهن و استرس شود و این خود عامل بی‌خوابی شده و روز بعد که به سرکار می‌روید به دلیل کم خوابی احساس کسالت خواهید کرد، پس شب قبل از بازگشت به محل کار به خوبی استراحت کنید.

 

انجام کارهای خلاقانه یا گروهی

محققان عقیده دارند هوای خوب قوه تخیل و احساسات آدمی را تقویت می‌کند؛ بنابراین انجام کارهایی که نیازمند خلاقیت هستند یا پرداختن به کارهای گروهی با این مقاطع زمانی به‌شدت هم‌خوانی دارد. به دیگر بیان مهارت‌های بین فردی از جمله احساس همدلی و همراهی با دیگران یا هوش احساسی در انسان با شرایط آب و هوایی ارتباط مستقیم دارد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ninisite.com