چند ساعت در هفته می توانم کار کنم؟
کار کردن به شرطی خوب است که شما به سلامتی تان صدمه ای وارد نکنید. سوالی که مطرح می شود اسن است که چند ساعت در هفته می توانیم کار کنیم که صدمه ای به سلامتی مان وارد نشود؟

حداکثر ساعت کاری در هفته

نیروی انسانی دارایی‌های هوشمند یک جامعه هستند، اما از این سرمایه و دارایی تا چه حد می‌توان بهره برد؟ بهترین و مفیدترین قسمت عمر انسان‌ها در محیط کار آن‌ها می‌گذرد و آسایش و روحیه افراد نیز در ساعات کاری و غیرکاری در گرو زمان‌هایی است که در محیط کار سپری کرده اند، اما سوال مهم این است که بهتر است تا چه حد کار کنیم؟

با کار زیاد، کارآمد و پولدار می‌شوم؟!

جمله معروفی وجود دارد که «هیچکس با کارِ کم، کارآفرین و ثروتمند نمی شود»؛ در واقع بسیاری از افراد موفق شبانه روز کار کرده‌اند، از سوی دیگر بیشتر مدیران واقعا وسوسه می‌شوند که از نیروی انسانی خود بیشتر و بیشتر کار بکشند؛ اما یک موضوع اصلی را نباید فراموش کرد که کار زیاد نتیجه معکوس می‌دهد و در نهایت بازده کاری به جای آنکه بالاتر برود، پایین‌تر می‌آید و به مرور زمان آن‌قدر خسته می‌شوید که کارایی طبیعی خود را هم از دست می‌دهید.

 

عواقب کار بیش از حد

دو عامل اساسی مدت‌ زمان بسیار طولانی کار در روز و استرس ناشی از کار، ممکن است حتی سبب مرگ افراد شاغل شود. فرسودگی شغلی از دیگر مواردی است که ماحصل ساعت کاری طولانی خواهد بود. ساعات کار طولانی بر سلامتی، آسایش و روحیه‌ افراد اثرات منفی دارد. آسیب دیدگی و تصادفات، خستگی و مشکلات در خواب، ایجاد مشکلات عضلانی و استخوانی و بیماری‌های قلبی و عروقی از عوارض این نوع کار کردن است. تحقیقات جدید در دانشگاه استنفورد نشان داده است که اگر ساعات کاری در طول هفته بیشتر از 55-50 ساعت باشد، بهره‌وری به شدت کاهش می یابد.

 

برای مدیران

به‌ عنوان یک مدیر به تنظیم ساعت کاری کارکنان، در نظر گرفتن شخصیت و توانمندی نیروی انسانی و رفع مشکلات آن‌ها اهمیت زیادی بدهید. همفکری، دادن پاداش، ترفیع و مساعده از جمله راهکارهای قابل قبول برای افزایش دادن حجم کاری کارمندان است. اگر بخواهید تنها به دلیل هوشمندی و پشتکار فشار کاری ایجاد کنید، شکست خواهید خورد.

 

برای کارکنان

اگر برنامه کاری تان دست خودتان است در کنار مدنظر قرار دادن شرایط اختصاصی حرفه‌ای خود، به ساعت بیولوژیکی و ریتم شبانه‌روزی بدنتان نیز احترام بگذارید و به یاد داشته باشید رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. چراکه یک ساعت کاری نامنظم، عامل پریشانی شما خواهد شد و نمی‌توانید بیشترین حد بازدهی را در طولانی‌مدت کسب کنید.
گاهی باید فرصتی برای بازیابی انرژی فراهم شود. ضمن استراحتی که در حین کارهای طولانی به خود می‌دهید، ورزش و سفر را فراموش نکنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com