کارمند خوب را چگونه نگه داریم؟
داشتن کارمندهای خوب یکی از سرمایه های اصلی هر شرکتی است که اگر کارشان را ترک کنند، مدیران با مشکلاتی روبرو می شوند.

 ایده هایی برای نگه داشتن کارمندان خوب

 شاید شما هم شنیده باشید که مدیران یک مجموعه کاری از اینکه ناگهان نیروهای شایسته و موثر خود را از دست داده‌اند و دست تنها مانده‌اند، گلایه می‌کنند؛ البته آن‌ها تا حدی حق دارند؛ چرا که از دست دادن یک نیروی خوب برای یک مجموعه، کم هزینه و بی‌دردسر نیست. این در حالی است که آن‌ ها یک نکته کلیدی را فراموش می‌‌کنند : کارکنان خوب شغلشان را ترک نمی‌کنند، بلکه وضعیت ناخوشایند موجود را  که مدیر هم بخشی از آن است- ترک می‌کنند! بنابراین شناخت عواملی که باعث ایجاد وضع نامطلوب برای یک کارمند خوب می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

به کارکنان خود اهمیت دهید

نامطلوب‌ بودن رابطه کارکنان با مدیر خود یکی از دلایل مهم در ریزش نیروهای خوب است. رفتار شما به عنوان یک مدیر باید خردمندانه باشد، به‌طوری که انجام وظایف و انتظارات شغلی از کارمند خود را از وظایف انسانی تفکیک کنید، هنگامی که دچار مشکل خاصی هستند مشکلشان را نادیده نگیرید و با آنان همدردی کنید، پیروزی‌های‌شان را ارج نهید و تعادل مناسبی بین کار و روابط انسانی برقرار کنید.

 

از چالش برانگیز بودن کار مطمئن شوید

هیچ فردی دوست ندارد کار کسالت‌آور و خسته‌کننده‌ای انجام دهد، این مسئله درباره نیروهای کارا اهمیت دو چندانی دارد؛ بنابراین لازم است از طریق صحبت با خودشان یا از طریق همکاران جویا شوید که کارکنان موثر چه حسی از انجام امور دارند و آیا انگیزه کافی برای انجام وظایف‌شان دارند؟ اگر فاقد انگیزه کافی هستند، تدبیری بیندیشید تا بتوانند از کارشان لذت ببرند و با علاقه آن را ادامه دهند.

 

ارتباط همکاران را تقویت کنید

به‌ طور معمول وقتی یک کارمند خوب شغلش را ترک می‌کند، اگر دلش برای کارش تنگ نشود، ممکن است برای همکاران خوب یا فضای دوستانه محیط کار تنگ شود. داشتن همکاران خوب که به دوستان خوب تبدیل می‌شوند، یکی از عوامل مهم در رضایت شغلی شاغلان و مانع ترک شغل است. از ایجاد دوستی بین کارکنان خود نهراسید، از تفرقه‌افکنی بین آن‌ها اجتناب و تلاش کنید اگر بین آن‌ها مشکلی وجود دارد، شناسایی و برطرف کنید.

 

نسبت به اهداف و خواسته‌های شخصی آن‌ها بی‌تفاوت نباشید

بسیاری از مدیران فقط به اهداف کاری مجموعه خود توجه می کنند و نسبت به اهداف شخصی کارکنان بی‌تفاوت هستند. ممکن است نیروی کارآمد یک مجموعه علاوه بر دنبال‌کردن اهداف شغلی خویش، خواسته‌های شخصی مانند ادامه تحصیل یا دنبال کردن علایق و استعدادهای شخصی داشته باشد. شما به‌عنوان یک مدیر نباید شرایط و محدودیت‌هایی فراهم کنید که آن‌ها در پیگیری تمایلات و اهداف شخصی خود تحت فشار قرار بگیرند و خواسته‌های شخصی و شغلی را در مقابل هم ببینند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com