انگیزه کار در کارمندتان را با این روش ها بالا ببرید و پیشرفت کنید!!
بالا بردن انگیره در کارمندان یکی از اولین راه ها برای گسترش کار است. در این مقاله به شما روش هایی را معرفی می کنیم که بتوانید انگیزه کار را در کارمندتان بالا ببرید.

روشهای بالا بردن انگیزه کار در کارمندان

شاید برای شما به عنوان یک مدیر یا مافوق در مجموعه کاری کوچک یا بزرگ پیش آمده باشد که متوجه شده باشید، کارکنان تان دیگر به اندازه روزهای اول باانگیزه و پرانرژی کار نمی کنند یا احساس کسالت و دلزدگی از کار را در آن ها ببینید یا این که دریابید دیگر به اندازه گذشته برای پیشبرد کارهای مجموعه تلاش نمی کنند. احتمالا به این موضوع فکر کرده اید که چه عواملی سبب کاهش انگیزه آن ها شده یا چگونه می توان انگیزه شان را دوباره افزایش داد. شناخت عواملی که در انگیزش شغلی شاغلان موثر است، به شما در بهبود وضعیت انگیزشی کارکنان مجموعه تان کمک خواهد کرد.

 

عوامل بیرونی

شرایط کاری

شرایط فیزیکی محل کار، ابزار، تجهیزات و امکانات مناسب از جمله عوامل بیرونی هستند که در انگیزش شغلی موثرند. زمانی که از نظر فیزیکی کارکنان احساس راحتی بیشتری کنند و ابزار و امکانات لازم برای انجام کار در اختیارشان باشد، انگیزش آن ها بیشتر و بهره وری بالاتری خواهند داشت. به عنوان یک نمونه کوچک، زمانی که کارکنان در فصل تابستان و زمستان با سیستم گرمایشی و سرمایشی محیط کار خود که جزو شرایط اولیه فیزیکی محل کار است، دچار مشکل باشند یا حداقل امکانات رفاهی لازم برای کار را نداشته باشند، احساس می کنند که مورد بی توجهی واقع شده اند و شرایط فیزیکی آن ها برای مافوق شان اهمیت چندانی ندارد، بنابراین نارضایتی آن ها افزایش خواهد یافت و انگیزه شان افت خواهد کرد.

 

درآمد

با وجود بسیاری از عوامل فیزیکی و روانی که در انگیزش شغلی نقش به‌ سزایی دارند، حقوق دریافتی مهم ترین عامل انگیزشی و قوی ترین محرک یک فرد شاغل است؛ بنابراین شما به عنوان یک مدیر موظفید از بی عدالتی و پرداخت حقوق به صورت ناعادلانه بین کارکنان بپرهیزید؛ چرا که مشاهده رعایت نشدن انصاف در پرداخت دستمزد، توزیع ناعادلانه آن و تبعیض های چشمگیر بین کارکنان، انگیزش آن ها را به شدت کاهش می دهد و در روحیه همکاری ایشان تاثیر منفی خواهد داشت.

 

امنیت شغلی

یکی از قوی ترین عوامل انگیزشی، داشتن حس امنیت درباره آینده شغلی است. زمانی که آینده شغلی برای فرد شاغل مبهم باشد، قوانین و مقرراتی که از امنیت شغلی اش حمایت کنند، وجود نداشته باشد و هر لحظه درباره از دست دادن کارش احساس خطر کند، به تدریج انگیزش وی افت کرده و کارایی کمتری خواهد داشت.

 

عوامل درونی

تایید و تحسین به موقع

اگر چه نقش تشویق و پاداش به عنوان محرک های مادی در افزایش انگیزه کارکنان قابل انکار نیست، چرا که دریافت پول بیشتر، به منزله رفع نیازهای بیشتری خواهد بود و رضایت فرد شاغل را به همراه دارد، اما محرک های غیرمادی نیز نقش موثری در بالا بردن انگیزش شغلی ایفا می کنند. شناسایی کارکنانی که وظیفه خود را به درستی انجام می دهند و نقش مهمی در پیشبرد اهداف مجموعه دارند، تحسین و قدردانی از آن ها، مخصوصا قدردانی در حضور جمع، سبب خواهد شد کارکنان در درون خود احساس کنند فرد باارزشی برای مجموعه تلقی می شوند و زحمات و تلاش های آن ها دیده خواهد شد. این امر به افزایش انگیزش آن ها و تاثیر مثبت بر عملکردشان منجر خواهد شد.

 

تناسب ماهیت کار با شخص

چه شغلی برای چه کسی مناسب است؟ تناسب شغل با فرد بر اساس دانش و اطلاعات، مهارت ها، علاقه، سابقه و تجربه، توان انجام کارو ... تعیین می شود؛ بنابراین تخصیص درست کارها به کارکنان و انتخاب وظایف مناسب و بجا برای فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که کار به‌ طور صحیح انتخاب و به شخصی واگذار شده باشد، علاوه بر این که شخص از انجام آن لذت می برد و انگیزه او برای انجام وظایفش افزایش می یابد، در پیشرفت اهداف مجموعه و رسیدن آن به موفقیت نیز موثر است؛ بنابراین از واگذاری کاری که شخص در آن احساس کسالت و خمودگی کند، تناسب درستی با توانایی ها و استعدادهایش نداشته باشد و مهارت کافی برای انجام آن را کسب نکرده باشد، خودداری کنید؛ چون افت شدید انگیزه فرد را به همراه خواهد داشت.

 

واگذاری مسئولیت های شغلی

زمانی که احساس می کنید پول تنها عامل برانگیزاننده نیست و افراد، بیشتر به دنبال یادگیری چیزهای جدید و فرصت هایی برای رشد و پیشرفت خود هستند، با واگذاری مسئولیت های کاری مناسب به آن ها، فرصت هایی فراهم آورید که بتوانند استعدادهای شخصی خود را بروز دهند، مطالب جدیدی یاد بگیرند و احساس رشد کنند. این کار در بالا رفتن انگیزش کارکنان و احساس رضایت از شرایط شغلی شان اهمیت زیادی دارد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com