یک رویکرد نامحسوس خلاقانه از برند گیاهی و محبوب شون
در یک ایده جالب در حوزه برندینگ و مارکتینگ، نگاه جدیدی به چالش خدمات پس از فروش محصولات صورت گرفته است.

در دنیای کنونی، دیگر کمتر جایی را می‌توان یافت که در آنجا اثری از تبلیغات تجاری به چشم نخورد از صبح زود که از خانه می‌زنیم بیرون تا آخر شب که می‌خواهیم بخوابیم در معرض تبلیغات یا تبلیغات آزار دهنده در اکثر مواقع قرار می‌گیریم که به نوعی خیلی وقت ها این حجم از تبلیغات باعث تبلیغ زدگی و فرار افراد از در معرض قرار گرفتن آن می شود. و کمتر تبلیغ یا شیوه مارکتینگی وجود دارد که ما را به سمت خود جذب و علاقه‌مند کند.

قطعا جلب توجه و علاقه‌مندسازی مخاطب اولین و آخرین هدف اصلی یک کمپین تبلیغاتی است ولی اگر خلاقانه و با درک درست مخاطب نباشد حتی می‌تواند تاثیر منفی بر برند داشته باشد. اما اخیرا متوجه یک رفتار حرفه‌ای از برند شون شدیم که با فعالیت‌های قبلی‌اش متفاوت است و کمتر در برندهای ایرانی این نوع رفتار قابل تحسین مشاهده می‌شود.

در اقدامی متفاوت، برند شون از مشتریانی که درباره محصولاتی که خریداری کرده‌اند و در صفحات اجتماعیشان بازخورد می‌نویسند. برای مثال، فرض کنید شخصی کرم دست و صورت بابونه این برند را خریداری کرده است اگر این فرد درباره تجربه استفاده‌اش از این محصول، در صفحه اینستاگرامش مطلبی بنویسد و شون را از این پست یا استوری اش با منشن کردنش مطلع کند، شون برای پاسداری و نشان دادن پاسخگو و متعد بودن برند در قبال مشتریانش به برخی از آنها هدایایی به رسم یادبود ارسال می‌کند که به صورت کاملا نامحسوس صورت می‌گیرد.

 به نظر می‌رسد این برند گیاهی متوجه ارزش مشتریان وفادار شده و در اقدام جالب از آنها قدردانی و تقدیر به عمل می‌آورد که این حرکت جالب از معدود کارهای خلاقانه است که در کشور اجرا می‌شود. و اینکار خوب می‌تواند باعث تغییر نگاه به مشتریان وفادار شود و این به نظر بهترین رویکرد روابط عمومی است که این برند در حال انجام آن است.

ایده درگیرسازی مشتریان حتی پس از فروش محصولات و خدمات به آن‌ها، با گسترش ایده‌های «اقتصاد مشارکتی» یا «اقتصاد تسهیمی» فراگیر شده است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارهای موفق، سعی دارند با استراتژی‌هایی که اتخاذ می‌کنند مشتریانشان را وادار کنند تا در قالب گذاشتن کامنت در شبکه‌‌های اجتماعی و وبسایت آن برند، تجربه استفاده از آن محصول را با دیگران به اشتراک بذارند. به نظر ایده کلی برند شون هم همین بوده است. اما نقطه تمایز ماجرا، جایی ست که اولا بازخورد مشتریان در صفحه شخصی خودشان در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. به لطف دیده شدن در جایی خارج از وبسایت رسمی برند شون، این بازخورد از سوی مشتری می‌تواند به شناسایی هرچه بهتر محصول به کسانی که تجربه استفاده از آن را ندارند کمک کند. دومین نقطه تمایز این ایده جایی است که برخی از شرکت کنندگان در آن، در قالب ارائه بازخورد از محصولات و ایفا کردن نقش خود در این اقتصاد مشارکتی، هدیه‌ای از همان برند می‌گیرند و این می‌تواند از بعد وفادارسازی مشتریان نیز به این برند کمک کند.

در شرایطی که بازار ایده‌های نوآورانه در حوزه کسب‌وکارهای استارتاپی داغ است، به نظر می‌رسد برند شون موفق شده دست به استارتاپی درون سازمانی بزند. بدان معنی که در حوزه برندینگ و مارکتینگ به صورت نامحسوس، ایده خلاقانه‌ای را به مرحله شکوفایی برساند و از مزایای ارزش افزوده آن بهره‌مند شود. موردی که می‌تواند الگوی مناسبی برای بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر هم باشد.

شایان ذکر است که برند گیاهی شون از برندهای محبوبی است که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم ثابت قدم بوده و در همین راستا کمپین‌های مختلفی از جمله "#نه_ممنون" به منظور نه به دریافت کیسه‌های پلاستیکی برگزار کرده است.


WhatsApp Image 2020-01-27 at 11.23.19 (1).jpeg


گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ارسالی کاربران