اولین مناظره داغ هیلاری و ترامپ تحت تاثیر ایران
نخستین مناظره انتخاباتی میان دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد. هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات درباره توافق هسته ای با ایران گفت....

مناظره داغ هیلاری و ترامپ

نخستین مناظره انتخاباتی میان دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد. هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات درباره توافق هسته ای با ایران گفت: بسیار مهم است که ما به شرایط جهانی توجه داشته باشیم. من نسبت به توافقی که درباره برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده راضی هستم.

نخستین مناظره نامزدهای دمکرات (هیلاری کلینتون) و جمهوریخواه (دونالد ترامپ) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حول سه محور اساسی سیاست، اقتصاد و امنیت به مدت 90 دقیقه در دانشگاه هافسترا ایالت نیویورک بامداد سه شنبه به وقت تهران و دوشنبه شب به وقت آمریکا برگزار شد.

این مناظره 90 دقیقه ای از شش بخش 15 دقیقه ای تشکیل شده بود و سوالها پیرامون جهت گیری آمریکا، دستیابی به موفقیت و تامین امنیت آمریکا بود.

30 دقیقه به بحث در مورد هر یک از موضوع های مناظره اختصاص خواهد داشت. گرداننده مناظره هر بخش 15 دقیقه ای را با یک سوال آغاز کرد و هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخگویی داشت. نامزدها می تواننستند در مورد پاسخ رقیب خود نیز اظهار نظر کنند. گرداننده مناظره می توانست از فرصت باقیمانده برای طرح سوال های دیگر استفاده نماید. 

گرداننده مناظره، لستر هولت 57 ساله و مجری اخبار شبانگاهی شبکه خبری NBC (پربیننده ترین برنامه خبری آمریکا) بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برابر با 18 آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

* هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در نخستین بخش از این مناظره گفت: بر اقتصادی که برای همه آمریکایی ها کار کند و نه برای طبقه بالا، تلاش خواهد کرد. 

در نخستین بخش از مناظره ریاست جمهوری، کلینتون و ترامپ نقطه نظرات خود را درمورد شکوفایی اقتصادی درآمریکا مطرح کردند.

هیلاری کلینتون سرمایه گذاری در آینده و در امور زیربنایی، بخش های فن آوری، و اقتصادهای کوچک، انرژی پاک را از موارد کاری خود برشمرد. 

وی همچنین بر پرداخت حقوق برابر زنان اشاره کرد و گفت که طبقه ثروتمند باید هزینه کمک ها همچون در بخش آموزش را پرداخت کنند.

* دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه نیز در مورد برنامه های خود برای پیشرفت آمریکا گفت که مشاغل از کشور خارج می شوند و کشورهای دیگر ارزش پول خود را کاهش می دهند. باید جلوی این موضوع را گرفت و جلوی فرار شرکت ها از آمریکا را گرفت. 

کاهش مالیات ها برای تولید مشاغل و بازگشت شرکت ها و مذاکره مجدد بر سر قراردادهای تجاری از پیشنهادهای او برای بهبود اوضاع اقتصادی بود.

وی در ادامه مناظره، مکزیک را به عنوان جاذب مشاغل آمریکا ذکر کرد و به کلینتون خاطرنشان کرد که در 30 سال گذشت کاری انجام نداده اند. وی اعمال مالیات بر کالاهای آمریکایی خارج از این کشور را راهی دیگر برای جلوگیری از این وضعیت دانست.

نامزد حزب جمهوریخواه سیاست های انرژی آمریکا را ناموفق دانست و موجب بیکاری بسیاری دانست و دولت اوباما را باعث افرایش دیون آمریکا دانست. 

علاوه بر این، ترامپ امضای نفتا را توسط بیل کلینتون و موافقت هیلاری کلینتون با تی تی پی را نشانه دروغگویی کلینتون دانست.

وی با قطع مکرر صحبت های کلینتون، وی را بدون برنامه دانست و سیاستهای کلینتون را موجب افزایش مقررات دست و پاگیر دانست که موجب لطمه به شرکت ها می شود. وی برنامه خود را در زمینه کاهش مالیاتها و مقررات دست و پاگیر اعلام کرد و بر تفاوت دیدگاههای خود با هیلاری کلینتون تاکید کرد.

*کلینتون طرح ترامپ مبنی بر کاهش مالیات برای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. 

وی گفت طرح شکوفایی اقتصادی وی منجر به بوجود آمدن 10 میلیون شغل در آمریکا خواهد شد درحالیکه طرح کاهش مالیاتی ترامپ منجر به از دست رفتن سه میلیون و پانصد هزار فرصت شغلی خواهد شد. 

نامزد حزب دموکرات گفت افزایش شغل و درآمد همچنین برای امنیت ملی آمریکا نیز خوب خواهد بود.

*ترامپ نیز در پاسخ با تشریح برنامه های مالیاتی خود گفت که مالیاتهای مشاغل آنچنان زیاد است که موجب فرار آنها از آمریکا برای حفظ سرمایه خود می شود. وی گفت که می توان با رهبری صحیح 2.5 تریلیون دلار را به آمریکا بازگرداند.

وی کلینتون را از زمره سیاستمدارانی دانست که فقط حرف زده و عمل نمی کنند. وی اقتصاد و بورس آمریکا را دچار حباب دانست و عملکرد نظام مالی آمریکا را سیاسی خواند. وی در مورد انتشار اظهارنامه مالیاتی خود با رد این که تحفظی در مورد انتشار آن دارد گفت که 800 میلیارد دلار تراز منفی تجاری آمریکا با شرکای خارجی خود است.

نامزد حزب جمهوریخواه وعده داد که پیش از پایان حسابرسی اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کند به شرط آنکه هیلاری کلینتون ایمیل های پاک شده خود را منتشر کند.وی سرورهای شخصی ایمیل کلینتون را اقدامی فراتر از اشتباه دانست.

ترامپ تاکید کرد که کسب وکار وی از اوضاع مناسبی برخوردار است و با تشریح اوضاع نامناسب زیرساخت های آمریکا و مقایسه آنها با کشورهای جهان سوم گفت که با 6 تریلیون دلاری که خرج خاورمیانه شد می توانستند آمریکا را نوسازی کنند و کلینتون و سیاسیتمداران مانند او را عامل این وضعیت دانست.

* هیلاری کلینتون پنهان کاری برگه مالیاتی ترامپ را به چالش کشاند

کلینتون در بخشی از این مناظره این پرسش را مطرح کرد که به چه دلیلی تاکنون دونالد ترامپ برگه مالیاتی خود را ارائه نکرده است.

وی گفت: شاید به چند دلیل وی این کار را نمی کند، شاید به این دلیل که وی آنطوری که می گوید ثروتمند نیست، آنطوری که وی می گوید کمک (به بنیادهای خیریه) نکرده است و یااینکه تجارت وی آنطوری که وی می گوید نیست.

ترامپ بارها دراین مناظره از دادن پاسخ به این پرسش که مردم آمریکا این حق را دارند که از پرداخت های مالیاتی وی آگاه شوند طفره رفت و گفت که تا هیلاری کلینتون 33هزار ایمیل پاک شده خود را ارائه نکند وی نیز برگه مالیاتی خود را ارائه نمی کند.

هیلاری کلینتون در پاسخ به این انتقاد گفت: ترامپ بار دیگر فرافکنی کرده و موضوع را تغییر داد.

نامزد حزب دموکرات گفت شاید دلایل وحشتناک تر دیگری در این پنهان کاری وجود دارد و آنها را پنهان می کند.

هیلاری کلینتون درمورد ماجرای ایمیل ها دردوران تصدی وزارت خارجه آمریکا دراین مناظره به صراحت گفت: من مرتکب اشتباه شده ام و مسئولیت خود را دراین رابطه می پذیریم.

* ترامپ: چهارهزارنفر در شیکاگو با سلاح کشته شده اند، دربرخی مناطق آمریکا خشونت وحشتناکی حاکم است

در مورد اختلاف های نژادی، ترامپ کلینتون را متهم کرد که تمایلی به کاربرد نظم و قانون در آمریکا ندارد. وی وجود نظم و قانون را لازم دانست و حمایت های انتخاباتی پلیس و نیروهای انتظامی از خود را دلیلی بر موجه بودن برنامه های خود دانست. 

وی تاکید کرد که در برخی مناطق آمریکا خشونت وحشتناکی حاکم است و مانند کشورهای جنگ زده شده اند. وی گفت که در دوران اوباما 4 هزار نفر در شیکاگو کشته شدند و باید سلاح را از تبهکاران و مهاجران غیرقانونی گرفت.

وی خواستار افزایش نیروهای انتظامی شد و لزوم برقراری روابط حسنه میان پلیس و مردم را نقطه مشترک سیاستهای خود و کلینتون اعلام کرد.

نامزد حزب جمهوریخواه موافقت خود و برخی از جمهوریخواهان را با اعمال مقررات سختگیرانه علیه کسانی که در فهرست پرواز ممنوع هستند و قصد خریداری و حمل سلاح دارند اعلام کرد. وی با به خاطرآوردن 'توهین' هیلاری کلینتون به جوانان سیاهپوست گفت؛ سیاهپوستان آمریکا بازیچه سیاستمداران هستند و پس از انتخابات فراموش می شوند و از این موضوع بسیار ناراحت هستند.

ترامپ در مورد اینکه به تازگی و بالاخره باراک اوباما را متولد آمریکا دانست گفت که مشاور و محرم کلینتون در سال 2008 که کلینتون با اوباما رقابت می کرد بانی این ادعا بود. ترامپ گفت که با تلاشهای او بود که اوباما برگه تولد خود را منتشر کرد. 

وی مدعی شد که تواسنته روابط خوبی با سیاهپوستان در مدت اندک برقرار کند.

ترامپ کلینتون را متهم کرد که برخلاف حمایت اکنون از اوباما روابط حسنه ای در سالیان انتخابات 2008 با اوباما نداشته و قصد تخریب اوباما را داشته است. 

وی با ذکر مثالی از کسب و کار خود در فلوریدا گفت که در ارتباط با نژادها و ادیان مختلف تبعیض قائل نشده است.

*هیلاری کلینتون بر جلب اعتماد جامعه با پلیس تاکید ورزید

مجری برنامه در بخش دیگری از این مناظره به وضعیت اجتماعی و وجود نژادپرستی در این کشور اشاره و در زمینه تیراندازی نیروهای پلیس به سوی سیاهپوستان سوال کرد.هیلاری کلینتون درمورد مساله نژادپرستی در آمریکا، آنرا یکی از چالش های مهم به جامانده دراین کشور عنوان کرد که در مدارس و اماکن عمومی باید تصمیم های جدی گرفته شود.

وی به دوحادثه تیراندازی شارلوت و 'تولسا' آمریکا که دو فرد غیر مسلح سیاه پوست به دست نیروهای پلیس آمریکا کشته شدند اشاره کرد و ابراز تاسف کرد.

هیلاری گفت که باید اعتماد بین جامعه و پلیس را باردیگر جلب کنیم.

وی افزود: باید نیروهای پلیس به خوبی آموزش داده شده وبهترین تکنیک ها به آنها داده شود تا بدانند استفاده از 'زور' تنها زمانی که لازم است باید به کار برده شود و همه باید به قانون احترام بگذارند.

نامزده حزب دموکرات گفت: باید اسلحه از دست آنهایی که نباید سلاح در اختیار داشته باشند، گرفته شود.

* هیلاری ترامپ را به اقدامات نژادپرستانه متهم کرد

نامزد حزب دموکرات درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا دربخش دیگری از این مناظره گفت که ترامپ سابقه طولانی در زمینه اقدامات نژادپرستانه داشته است.

هیلاری کلینتون گفت که ترامپ در سال 1973 میلادی از سوی دادگاه به دلیل اجاره ندادن ملک و آپارتمان به شهروندان سیاهپوست آمریکایی محکوم شد که این محکومیت ها تنها یک بار نبوده است.

وی گفت که ترامپ سابقه طولانی در اقدامات و تمایلات نژادپرستانه داشته است و تاکیدهای مدام ترامپ براینکه نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست آمریکا متولد آمریکا نبوده است، اوباما را رنجانده و باعث ناراحتی او (اوباما) شده است.

هیلاری به ترامپ گفت: بله! من خود را برای این مناظره آماده کرده ام، چراکه من خود را برای ریاست جمهوری آمریکا آماده کرده ام.

* کلیتنون هدف قرار دادن ابوبکر البغدادی را از الویت های برخورد با داعش دانست

هیلاری کلینتون در زمینه مقابله با داعش گفت که تنها بطور مستقیم به دنبال داعش (برای ازمیان برداشتن آنها) نباید بود.

وی گفت باید مانع دسترسی داعش به اینترنت برای انجام تبلیغات افراط گرایانه در آمریکا و اروپا شد، باید حملات هوایی خود علیه داعش را تشدید کنیم و با یاری رساندن نظامی به شرکای عرب و کرد خود بپردازیم تا در عرض یک سال بتوانیم داعش را از عراق خارج کرده و آنها را در سوریه مسدود و نیز از سوریه خارج کنیم.

وی گفت باید به دنبال رهبران داعش بود همانند کاری که با اسامه بن لادن شد باید به دنبال ابوبکر البغدادی رهبر داعش بود.

* هیلاری کلینتون لفاظی های ترامپ را منجر به دور ساختن مسلمان از آمریکا دانست

هیلاری کلینتون درمورد لفاظی های ترامپ گفت که این امر منجر به دور ساختن متحدان ما می شود.

نامزد حزب دموکرات درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت ما سال هاست که با ناتو یکی از قدیمی ترین متحدان خود در تاریخ کار کرده ایم و ترامپ با صحبت های خود باعث جدایی این اتحاد است.وی گفت ما برای پوشش خلاء اطلاعات باید از نزدیک با متحدان خود کار کنیم و پس از ناتو ، با بسیاری از دوستان خود در منطقه خاورمیانه هستیم؛ همانطوری که می دانید بسیاری از آنها ملت های مسلمان هستند.

هیلاری گفت: دونالد ترامپ به مسلمانان در خارج و در داخل به جامعه مسلمانان آمریکایی تعمدا توهین می کند، وقتی نیاز داریم که با کشورهای مسلمان همکاری کنیم، چراکه آنها درخط مقدم قرار دارند وآنها می توانند اطلاعاتی دراختیار ما قرار دهند که درهیچ جای دیگری نمی توانید آنها را بدست آورید، متاسفانه با لفاظی های ترامپ منجر به دور ساختن آنها می شویم.

*ترامپ: امنیت سایبری آمریکا باید افزایش یابد

نامزد حزب جمهوریخواه در مورد امنیت سایبری با کلینتون موافق بود که باید امنیت سایبری آمریکا افزایش یابد. 

دونالد ترامپ با اشاره به هک شدن رایانه های حزب دمکرات گمانه زنی کرد که شاید روسیه یا چین یا حتی یک فرد معمولی این اقدام را انجام داده باشند. وی اوباما را متهم کرد که در دوران او امنیت سایبری آمریکا کاهش یافته و داعش از اینترنت سوء استفاده می کند. وی امنیت سایبری را از جمله مواردی دانست که باید بهبود یابد.

وی در زمینه برخورد با تروریسم گفت که کلینتون و اوباما با خارج ساختن زودهنگام نیروهای آمریکایی و اعلام پیشاپیش آن موجب ایجاد خلاء قدرت در عراق شدند. 

ترامپ گفت که نفت عراق و لیبی اکنون در اختیار داعش قرار گرفته است در صورتیکه آمریکا پس از حمله به عراق باید حداقل نفت را در اختیار می گرفت.

ترامپ در ارتباط با توافق ایران گفت که تحریمها ایرانیها را خفه می کرد؛ توافقی که کلینتون پایه ریز آن بود نجاتشان داد. وی در مورد ناتو گفت که برخی از اعضای ناتو سهم خود را ادا نمی کنند و ناتو بر تروریسم توجه نداشت و با صحبتهای او بود که ناتو نیرویی را به مبارزه با تروریسم اختصاص داد. وی افزود باید ناتو در خاورمیانه با داعش مبارزه کند.

وی کلینتون را متهم کرد که در دوران وزارت او داعش محدود بود و اکنون به علت سیاستهای او و اوباما در منطقه گسترش یافته است. وی با رد ادعاهای گرداننده مناظره تاکید کرد که از ابتدا با جنگ عراق مخالف بود.

ترامپ موضوع تسلیحات هسته ای را مهم تر از گرم شدن جهانی آب و هوا دانست. وی گفت که ما از ژاپن و کره دفاع می کنیم و آنها سهم خود را به درستی ادا نمی کنند که اگر اوضاع به این منوال باشد نمی توان از آنها دفاع کرد. 

نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که روسیه توانمندیهای نظامی خود را به روز کرده و آمریکا در برخی موارد از مسکو عقب افتاده است. واشنگتن باید آماده باشد و چین و کره شمالی بسیار قدرتمند شده اند. در توافق ایران باید کره شمالی و یمن نیز گنجانده می شد. ابتدا اعلام شد که 400 میلیون دلار و بعداً مشخص شد که 1.7 میلیارد دلار باج به ایران برای آزادی گروگانها داده شد. توافق هسته ای با ایران موجب ناراحتی اسرائیل شده است.

وی افزود که اکنون شکست دادن داعش بسیار دشوارتر شده است. آمریکا نمی تواند پلیس دنیا باشد.

ترامپ گفت که کلینتون بنیه لازم برای رهبری آمریکا و انجام مذاکرات را ندارد. درست است که کلینتون تجربه دارد ولی تجربه او سوء است که نمونه آن توافق با ایران است.

وی گفت که کلینتون صدها میلیون دلار تبلیغات دروغ علیه او تهیه و پخش کرده و با 200 میلیون دلاری که خرج آنها کرده در نظرسنجیها یا شانه به شانه اوست یا از کلینتون پیش افتاده است.

وی در پایان گفت که من می خواهم آمریکا را دوباره سرافراز سازم و اگر کلینتون رئیس جمهور آمریکا شود از او نیز حمایت خواهد کرد.

*هیلاری کلینتون دربخش مربوط به ایران گفت: درمورد ایران، زمانی که من وزیرخارجه آمریکا شدم، ایران با داشتن مواد هسته ای تنها چند هفته برای رسیدن به یک بمب فاصله داشت. وی گفت: ایران در زمان بوش از تاسیسات هسته ای پنهان برخوردار بود که در آن صدها سانتریفیوژ در چرخش بودند.

هیلاری گفت: زمانی که من سناتور بودم به هر تحریم ایران رای دادم.

وی افزود: اما اینها کافی نبود و به مدت یک سال و نیم برای تشکیل ائتلافی که در آن حتی روسیه و چین نیز حضور داشت تلاش کردم تا سخت ترین تحریم ها علیه ایران اعمال شود تا به پای میز مذاکره بازگردد.هیلاری گفت: اقدامی که سرانجام باراک اوباما و جانشین من جان کری توانستند به توافق در برنامه هسته ای ایران دست یابند، بدون شلیک حتی یک گلوله. این یعنی دیپلماسی، این یعنی ائتلاف و کار کردن با دیگر کشورها.

وی گفت: بسیار مهم است که ما به شرایط جهانی توجه داشته باشیم. من نسبت به توافقی که درباره برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده راضی هستم. اگر دونالد ترامپ این توافق را مورد انتقاد قرار می‌دهد، باید بگوید که گزینه جایگزین چیست. ما باید در مورد چنین مسائلی با دقت بیشتری صحبت کنیم.

هیلار گفت: اما یک روز دیدم که دونالد ترامپ درمورد قایق های ایران که با کشتی های آمریکا در آب های ایران مواجه شدند گفته است که آنها را ازبین می برد، که یک جنگ دیگر آغاز می شود.

کلینتون گفت: این قضاوت درستی نیست، این کنترل (رفتاری) یک فرمانده کل قوا نیست.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: بدترین بخش درمورد سلاح هسته ای این است که وی (ترامپ) بارها گفته است که مردم چه اهمیتی می دهند که دیگر کشورها سلاح هسته ای داشته باشند، ژاپن، کره جنوبی و حتی عربستان سعودی.

هیلاری گفت: سیاست خارجی آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوریخواه ، کاهش تسلیحات کشتار جمعی است.

وی گفت: نظر وی (ترامپ) در مورد تسلیحات هسته ای بسیار مشکل ساز است.

هیلاری افزود: این خطر شماره یک درجهان است که ما با آن روبرو هستیم که مواد هسته ای دراختیار گروه های تروریستی قرار گیرد. بنابراین فردی که با یک (پیام) توئیت برآشفته می شود، نباید انگشت های وی نزدیک به هیچ 'کُد' هسته ای باشد.

تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 

1009621_446.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-1

1009622_860.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-2

1009632_285.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-3

1009633_992.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-4

1009634_102.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-5

1009635_592.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-6

1009636_137.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-7

1009637_424.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-8

1009638_443.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-9

1009639_208.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-10

1009640_457.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-11

1009641_654.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-12

1009642_945.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-13

1009643_684.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-14

1009644_801.jpg
تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-15

1009645_281.jpg

تصاویری از نخستین دور مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-16

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا