سنگ قبر چینی هم به کالاهای وارداتی به کشور پیوست!
 رئیس خانه اقتصاد گفت: اینکه در ابتدا دولت اعلام کرد به همه کالاها ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد اشتباه بود زیرا امروز باعث شده که هر کالایی که تاجران بخواهند به راحتی وارد می‌کنند؛ حتی ما در چند روز اخیر واردات سنگ قبر از چین را داشتیم.

با دلار 4200 تومانی سنگ قبر چینی وارد کردند/ظریف هیچ فعال اقتصادی را با خود به هند نبرد

ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد باانتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه در سفر به هند گفت: متاسفانه آقای ظریف هیچ یک از فعالین اقتصادی بخش خصوصی را در این سفر همراه خود نداشت در صورتی که با وضعیت موجود، هند به یکی از شرکای اصلی ما تبدیل شده است و ادامه فعالیت در چابهار، خرید نفت و روابط بانکی امروز اولویت همکاری‌های دو کشور است و هنوز هیچ خبری از اینکه چه توافقاتی در این خصوص صورت گرفته نداریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و هند در خصوص تک‌نرخی کردن ارز و لزوم وجود بازار ثانویه گفت: اینکه در ابتدا دولت اعلام کرد به همه کالاها ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد اشتباه بود زیرا امروز باعث شده که هر کالایی که تاجران بخواهند به راحتی وارد می‌کنند حتی آنهایی که در داخل تولید می‌شوند؛ حتی ما در چند روز اخیر واردات سنگ قبر از چین را داشتیم آن هم در شرایطی که دلار امروز برای ما ارزش زیادی دارد.

دولت باید ابتدا استراتژی خود را در این خصوص ترسیم کند که مهم‌ترین آن امنیت غذایی کشور است که نباید هیچ‌گونه صدمه‌ای ببیند. بحث دوم دارو و سلامت است و بحث سوم مواد اولیه است که بانک مرکزی باید اختصاص دلار 4200 تومانی را به آنها در اولویت قرار دهد.

در دیگر حوزه‌ها نیز دولت باید اجازه دهد که صادرکنندگان و واردکنندگان با نرخ توافقی، ارز را با یکدیگر مبادله کنند تا واردات و صادرات تحت تاثیر اتفاقات بازار قرار نگیرد. منظور ما از ایجاد بازار ثانویه همین توافق صادرکننده و واردکننده است.

امروز ارز 4200 تومانی برای کشور ما از ارزش بسزایی برخوردار است و نباید بابت کالای ساخته شده مصرف شود. باید گذاشت که قیمت آن توسط فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان مشخص شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir