برنامه ای برای اصلاح پلک زدن در زمان عکس گرفتن!
فیسبوک یک برنامه برای اصلاح تصاویری که افراد به طور تصادفی در آنها پلک زده‌اند و چشم‌هایشان بسته است، توسعه داده است.

اصلاح پلک زدن هنگام عکس گرفتن با استفاده از هوش مصنوعی

یک تیم از مهندسان فیس‌بوک از فناوری جدیدی به نام "in-painting"  استفاده کرده‌اند. این برنامه چشم‌های باز را جایگزین چشم‌های بسته افراد در تصویر می‌کند، به طوریکه این جایگزینی بسیار واقعی به نظر می‌رسد.

مهندسان یک سیستم یادگیری ماشین به نام "Generative Adversarial Network" را توسعه داده‌اند، که این سیستم به صورت خودکار چشم‌های بسته در عکس را اصلاح می‌کند.

در این سیستم دو شبکه عصبی چشم‌های افراد را تشخیص می‌دهند و تصاویر افراد که در آن چشم‌هایشان بسته است را توسط عکس‌های دیگر افراد که در آنها چشم‌هایشان باز است، اصلاح می‌کنند.
این شبکه‌های عصبی با استفاده از برنامه in-painting  و تصاویر جمع‌آوری شده اطلاعاتی مانند رنگ پوست، شکل و رنگ چشم کاربر بدست می‌آورند.

فیسبوک همچنین اشاره کرد که توسط این برنامه می‌توانند در موارد دیگری مانند تکمیل تصویر پس زمینه‌ای که در عکس به صورت کامل نیفتاده است، نیز استفاده کنند.
محققان گفتند که توسط این برنامه افراد می‌توانند برای اصلاح مواردی مانند اصلاح قرمزی چشم، پاک کردن لکه‌ها، تغییر برخی قسمت‌های چهره و آرایش مجازی استفاده کنند.

محققان همچنین افزودند: البته در تغییر قسمت‌های چهره "دره وهمی" (uncanny valley) یک مانع بزرگ به شمار می‌آید. به همین دلیل برای ایجاد تصاویری که واقعی به نظر برسند، ما سیستم یادگیری ماشین GAN را توسعه دادیم.

دره وهمی فرضیه‌ای در زیبایی شناسی است. بر اساس این فرضیه، اگر ویژگی‌ها و حرکت‌های یک پدیده مصنوعی تقریباً همانند نمونه طبیعی باشد(ولی نه کاملاً مطابق با آن)، اغلب بینندگان نسبت به آن حس دافعه خواهند داشت. منظور از دره در این جا کاهش منحنی پذیرش زیبایی‌شناسانه پدیده برای بینندگان است، وقتی که شباهت پدیده مورد بررسی به نمونه طبیعی بیشتر می‌شود. نمونه‌های این رفتار در رباتیک و پویانمایی سه بعدی رایانه‌ای دیده می‌شود.

فرضیهٔ دره وهمی می‌گوید که اگر ظاهر یک ربات هرچه بیشتر شبیه یک انسان واقعی شود، در آغاز واکنش احساسی برخی از بینندگان به ربات مثبت‌تر می‌شود، ولی از مرحله‌ای به بعد این واکنش به سرعت افت کرده و تبدیل به حس دافعه می‌شود. با این حال، اگر شباهت ربات به چهره انسانی آن قدر زیاد شود که از چهره انسان واقعی قابل تشخیص نباشد، واکنش احساسی دوباره مثبت می‌شود و به درجه هم‌ذات‌پنداری بین دو انسان می‌رسد.

محققان در این مطالعه تقریبا عکس 200 هزار نفر را که در یک یا چند عکس چشم‌هایشان باز بود، مورد بررسی قرار دادند. محققان در یک مجموعه جداگانه 100 هزار عکس افراد مشهور را نیز جمع آوری کره بودند.

به منظور صحت عملکرد این سیستم، فیس‌بوک از کاربران خواست تا به تعدادی عکس نگاه کنند و وسپس بگویند که کدام عکس اصلاح نشده است. در 54 درصد مواقع این تصاویر اصلاح شده همانند تصویر واقعی بوده است.  

با این حال، محققان اشاره کردند که این سیستم همیشه هم موفق نیست زیرا هنگامیکه افراد در عکس عینک زده‌اند و یا به دلیل یک مدل موی خاص چشم‌هایشان تا حدودی معلوم نیست، این سیستم در تشخیص چشم‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

با این حال تاکنون مشخص نیست که چه زمانی فیس‌بوک قصد دارد این فناوری را منتشر کند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir