تورم مسکن؛ اجاره‌بهاء ۱۰ درصد و خرید ۹۰ درصد
افزایش اجاره‌بها در نقاط مختلف شهری در سالجاری، خانه‌به‌دوشی مستاجران و کوچ اجباری آنان به محله‌های دیگر را قم زده است. در صورت تداوم چنین روندی و هجوم تورم اجاره‌بها در سال آینده، می‌توان پیش‌بینی کرد که بسیاری از ساکنان مناطق شهری به‌ویژه در شهر تهران به شهر‌های کوچکتر و یا حاشیه‌ کلانشهرها کوچ کنند

تورم مسکن؛ اجاره‌بهاء ۱۰ درصد و خرید ۹۰ درصد

در اين ماه شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب  19.2 و 16.2 درصد رشد نشان مي‌دهد. با توجه به اینکه بر اساس یک سنت، خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان‌ها در نیمه دوم سال کاهش و در مقابل آن در اواخر بهار و فصل تابستان به‌شدت افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد، در نیمه نخست سال آینده، سرعت بیشتری بگیرد.

فعالان حوزه مسکن نیز با اشاره به تبعات رشد قیمت مسکن و تاثیر آن بر اجاره‌بها، نیمه خرداد تا پایان شهریور سال آینده را فصل سخت مستاجران می‌دانند. بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی مبنی بر رشد قیمت 16.2 درصدی کرایه واحد مسکونی شهری در آذرماه سالجاری که معمولا نقل و انتقالات و رهن و اجاره نیز در این مدت زمان به ندرت انجام می‌شود به‌نظر می‌رسد، پیش‌بینی‌های کارشناسان برای سال آینده چندان دور از انتظار نیست.

افزایش اجاره‌بها در نقاط مختلف شهری در سالجاری، خانه‌به‌دوشی مستاجران و کوچ اجباری آنان به محله‌های دیگر را قم زده است. در صورت تداوم چنین روندی و هجوم تورم اجاره‌بها در سال آینده، می‌توان پیش‌بینی کرد که بسیاری از ساکنان مناطق شهری به‌ویژه در شهر تهران به شهر‌های کوچکتر و یا حاشیه‌ کلانشهرها کوچ کنند. در سالجاری، بسیاری از مستاجران مناطق مرفه‌شهر به سمت مناطق میانی و مستاجران مناطق میانی به سمت مناطق پایین‌تر مهاجرت کردند. طبعا این روند در میان ساکنان مناطق پایین‌تر به سمت نقاط حاشیه‌ای شهر صادق بوده است و از همین‌رو می‌توان افزایش حاشیه‌نشینی را یکی از نتایج منفی افزایش هیجانی قیمت مسکن دانست.

بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص بهاي اجاره مسكن در مناطق شهري ايران در سه ماهه دوم سال 1397 به عدد 118.8 رسيد كه نسبت به سه ماهه قبل، معادل 3.6 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل، 11.8  درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، متوسط شاخص بهاي اجاره مسكن در شش ماه اول سالجاري نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.8 درصد افزايش نشان مي‌دهد. شاخص مذكور در دوازده ماه منتهي به شهريورماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهي به شهريورماه 1396 معادل 9/9 درصد افزایش داشته است. در این میان اما، همچنان دهک‌های بالایی جامعه به دور از همه این التهابات در حاشیه امن خود بسر می‌برند.

رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

گزارش تازه بانک مرکزی با تایید آمار وزارت راه وشهرسازی، رشد قیمت مسکن در شهر تهران در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته را ۹۰.۸ درصد اعلام کرد.

این بانک در گزارش تازه ای که درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده و به وضعیت این بازار در دی ماه امسال پرداخته است، اعلام کرده متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۷، ۹۸ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه سال جاری به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir