مهمترين اخبار اقتصادي هفته/تعيين تکليف نرخ سود بانکي/افزايش قيمت خودرو/...
تعيين تکليف نرخ سود بانکي، درخواست بزرگترين خودروسازي کشو براي افزايش قيمت،افزايش 15درصدي مستمري بازنشستگي و ازکارافتادگي و همچنين کسري 17 هزار ميليارد توماني دولت براي بودجه هدفمندي يارانه از جمله اخبار مهم اقتصادي در هفته گذشته بود

 تعيين تکليف نرخ سود بانکي 

سرانجام بعد از چند ماه انتظار شوراي پول و اعتبار در هفته‌ گذشت تکليف نرخ سود بانکي را روشن و مصوب کرد و با تصميم اين شورا نرخ سود سپرده‌هاي کوتاه مدت 20 درصد، تسهيلات مبادله‌اي 21 درصد و مشارکتي 24 درصد شد

همچنين اعضاي شوراي پول و اعتبار همچنين نرخ سود تسهيلات مشارکتي را از 28 درصد به 24 درصد کاهش دادند. همچنين طبق تصميم شورا نرخ سپرده قانوني نيم واحد درصد کم شده و به 11 درصد رسيده است
به گفته رئيس کل بانک مرکزي زمان اجراي مصوبات جديد شوراي پول و اعتبار از 15 ارديبهشت ماه جاري خواهد بود و نرخ‌هاي سود 22درصد تا زمان سررسيد قرارداد اعمال مي‌شود.
اين تصميم درحالي اتخاذ شد که از شهريور ماه سال گذشته نرخ تورم به زير 22 درصد و کمتر از نرخ سود سپرده شد


خلف وعده خودرو سازان جهت عدم افزايش قيمت

در حالي که به گفته اعضاي کميسيون صنايع مجلس خودروسازان سال گذشته وعده داده بودند برنامه اي براي افزايش قيمت توليدات خود در سال جاري ندارند طي هفته گذشته مدير عامل ايران خودرو از ارسال اطلاعات محصولات اين شرکت براي افزايش قيمت به شوراي رقابت خبر داد..
هاشم يکه زارع در گفتگو با يکي از خبرگزاري ها گفته است:امسال هزينه‌هاي توليد نسبت به سال گذشته با افزايش هايي روبه رو شده است به همين منظور ما اطلاعات هزينه‌هاي تمام شده محصولات خود را به شوراي رقابت ارسال کرده‌ايم.
همچنين به گفته فعالان بازار خودرو زمزمه هايي مبني بر افزايش 15درصدي قيمت‌ خودروهاي وارداتي وجود دارد چراکه قرار است به‌ميزان خودروهاي وارداتي اسقاط خودروهاي فرسوده انجام شود که همين امر هزينه‌هايي را به واردکنندگان تحميل مي‌کند..
بحث افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در حالي مطرح است که سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از اول اسفند ماه سال گذشته ضوابط تعيين قيمت فروش خودروهاي وارداتي را اعلام کرد که بايد ديد، اين افزايش قيمت آيا در راستاي اين ضوابط هست يا خير.


گراني 8 گروه خوراکي در تهران

بانک مرکزيدر هفته گذشته در گزارش خود از متوسط قيمت خرده فروشي 11 گروه مواد خوراکي در تهران در هفته منتهي به چهارم ارديبشهت ماه اعلام کرد در قياس با هفته قبل نرخ 8 گروه مواد خوراکي افزايش و دو گروه کاهش يافت و نرخ يک گروه ثابت ماند.
بر همين اساس در تاريخ مورد گزارش لبنيات 0.2 ، برنج 2.2 ، حبوب 0.9 ، ميوه هاي تازه 1.7 ، سبزي هاي تازه 7.1 ، گوشت قرمز 0.1 ، گوشت مرغ 0.6 و قند و شکر 0.1 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزايش داشته است. البته اين درحالي است که در همين تاريخ نرخ تخم مرغ 2.6 درصد و روغن نباتي 0.1 درصد با کاهش مواجه شده است و البته قيمت چاي ثابت ماند.
البته همانطور که در بررسي هاي بانک مرکزي آمده در يک سال گذشته نرخ لبنيات 13.7 درصد، تخم مرغ 0.5 درصد، برنج 8.9 درصد، حبوب 6.9 درصد، ميوه هاي تازه 53.7 درصد، گوشت قرمز 6.9 درصد ، قندو شکر 6.2 درصد و چاي 8.9 درصد رشد داشته ضمن آنکه نرخ سبزي هاي تازه در اين دوره 9.8 درصد و گوشت مرغ 11 درصد کاهش داشته و نرخ روغن نباتي نيز در اين دوره تغييري نداشته است
افزايش 15درصدي مستمري بازنشستگي و ازکارافتادگي
با تصويب هيئت وزيران در هفته اي که گذشت کليه مستمري‌هاي بازنشستگي، از کارافتادگي و مجموع مستمري بازماندگان که تا پايان سال 1393 برقرار شده‌اند به‌ميزان پانزده درصد (15%) مستمري آنان در پايان اسفندماه 1393 افزايش مي‌يابد.
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور اين مصوبه را براي اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور ابلاغ کرد


درد دل هاي يارانه اي آقاي معاون اول

معاون اول رئيس‌جمهور هفته گذشته در حاشيه ششمين همايش ملي کار از کسري 17هزار ميليارد توماني بودجه هدفمندي يارانه ها خبرداد.
اسحاق جهانگيري با بيان اينکه در سال 93 در منابع هدفمندي يارانه‌ها دچار مشکل بوديم و امسال نيز اين مشکل ادامه دارد، تصريح کرد: ميزان هزينه مشخص شده در رديف‌هاي هدفمندي با ميزان درآمد ما تعادل ندارد اگر بخواهيم تمام رديف‌هاي هزينه‌اي که براي هدفمندي پيش بيني شده پرداخت کنيم با کسري 17 هزار ميلياردي مواجه هستيم.
جهانگيري بيان کرد: غير از 39هزار ميليارد تومان پرداخت نقدي، 4هزار و 800 ميليارد تومان هزينه درماني، 5هزار و 200 ميليارد تومان توليد و 1300 ميليارد تومان براي مسکن و 4هزار ميليارد اشتغال جوانان است و حدود 17هزار ميليارد تومان درآمدمان کمتر از اين ميزان است که بايد در سال 94 فکري اساسي براي حل اين مشکل کنيم


فراز و فرود شاخص بورس

در حالي که شاخص بورس اولين روز کاري خود را در هفته گذشته با افت 28 واحدي آغاز کرد ، اما بالاخره هفته کاري خود را پس از هفت روز روند منفي،با 125 واحد رشد به پايان رساند.
شاخص در روز چهارشنبه به ارتفاع 65 هزار و 634 واحدي رسيد تا روند نزولي بازار سهام شايد به طور موقت متوقف شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:aryanews.com