اثر لغو تحریم‌ها تا پایان سال جاری شمسی احساس نخواهد شد
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت دولت این کشور در حال طرح‌ریزی استراتژی‌هایی برای انتقال منابع و شتاب دادن به توسعه بخشهای کلیدی اقتصاد از جمله نفت و گاز و گردشگری و آی‌تی است.

ولی‌الله سیف که در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز سخن می‌گفت، افزود: ما در حال مطالعات امکان سنجی بسیاری هستیم. جذابیت‌های سرمایه گذاری در ایران کاملاً واضح و ملموس هستند.

 سیف انتظار دارد تحریم‌های مالی غرب علیه کشورش چند ماه پس از حصول توافق هسته‌ای برداشته شود. ایران و 1+5 پایان ژوئن 2015 را آخرین مهلت برای حصول به توافق هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

در عین حال وی نسبت به هرگونه انتظار برای اثرگذاری سریع لغو تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هشدار داد و گفت اثر لغو تحریم‌ها تا پایان سال جاری شمسی احساس نخواهد شد.

سیف در ادامه با اشاره به لزوم تزریق سرمایه به بانک‌ها و تجدید ساختار مدیریت بانک‌ها از تماس با سرمایه گذاران اروپایی و عرب علاقمند به بخش بانکی خبر داد و گفت: «این سرمایه گذاران پرسیده‌اند آیا می‌توانند مجوز تأسیس بانک‌های جدید در ایران را کسب کنند، سهام بانک‌های کنونی را بخرند و آیا می‌توانند در ایران شعبه باز کنند».

وی افزود: ایران نه تنها به سرمایه نیاز دارد بلکه همچنین نیازمند تکنولوژی و دانش فنی است. برای رفع این نیازها توسط شرکت‌های خارجی پیشینه این شرکت‌ها در کشورهای خود و روابطمان با آنها را مد نظر قرار می‌دهیم.

سیف در برابر انتظارات مردم برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور خواستار صبر و تحمل بیشتر مردم شد و گفت: «دولت سیاست برقراری یک رشد اقتصادی پایدار و تک‌رقمی کردن تورم را با قدرت دنبال می‌کند».

وی البته گفت اقتصاد ایران از رکود خارج شده است و احتمال دارد رشد اقتصادی امسال به 3 درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز گفت برخی از این مؤسسات در حال کسب مجوز فعالیت تحت نظارت بانک مرکزی هستند اما بیشتر این مؤسسات باید فعالیت خود را متوقف کنند.

وی افزود: «مؤسسات مالی و اعتباری دارای ریسک بالا هستند و سپرده‌های مردم را به خطر می‌اندازند. این مؤسسات نرخهای سود تا 28 درصد به مردم می‌دهند در حالی که تورم 15.5 درصد است».

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com