دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: در حال حاضر حدود 100 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبارها دپو شده که دلیل اصلی آن نداشتن بازار صادراتی است.

کامران وکیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران را عراق و افغانستان عنوان و اظهار کرد: به دلیل شرایط جنگ و رکود در عراق در حال حاضر این کشور دیگر بازار خوبی نیست ،چرا که جنگ موجب کاهش ساخت‌وساز در این کشور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کاشی و سرامیک را به دیگر کشور‌ها صادر نمی‌کنیم؟ گفت: دلیل اصلی این امر نبود اطمینان به ثبات در اقتصاد ایران است.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ادامه داد: با توجه به این‌که ایران قابلیت تولید روزانه یک میلیون مترمربع کاشی و سرامیک را دارد باید بتوان به اکثر کشور‌ها کاشی و سرامیک صادر کرد که این قابلیت در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این‌که نام ایران از لیست شرکت‌های چند ملیتی خارج شده است، گفت: دلیل این امر این است که شرکت‌های ایرانی قابلیت نقل و انتقال پولی را ندارند.

وکیل هدفمندی یارانه‌ها را موجب ایجاد شوکی مثبت به صنعت کاشی و سرامیک دانست و افزود: این امر باعث شد دیگر کاشی و سرامیک درجه سه تولید نشود و با گران‌شدن انرژی، کیفیت خط تولید این محصول ارتقاء یابد.

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به سخن رییس‌جمهور مبنی بر این‌که باید اقتصادمان را پس بگیریم، گفت: باید تلاش شود تا اقتصاد ایران از این وضعیت فعلی خارج شود.

وکیل با بیان این‌که کاشی و سرامیک ایرانی باید به تمام دنیا صادر شود، اظهار کرد: قابلیت‌های معدن و صنایع معدنی باید بیش از این دیده و از آن استفاده شود، اما این در حالی است که در حال حاضر بازار ما تنها محدود به عراق شده که آن‌هم در حال از بین رفتن است.

منبع: ایسنا