مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 80 درصد تولیدات جهان در 20 درصد کشورهای توسعه‌ یافته تولید می‌شود، گفت: این آمار نشان می‌دهد 80 درصد از بازار کلان جهان دست‌نخورده باقی‌مانده اما تا چه مدت بازار هدف ایران باید فقط کشورهای همسایه باشد؟

به گزارش خبرنگار ایسنا در خراسان، محمدرضا مودودی در همایش کاربردی راهکارهای توسعه تجارت ایران و افغانستان، در خصوص فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: به دلیل جذابیت بازار منطقه خاورمیانه، باید ظرفیت‌سازی به اندازه‌ای ایجاد شود که حلقه‌های مدیریت و تامین دنیا را به داخل مرزهای کشور بکشانیم.

مودودی با بیان اینکه صنعتی شدن نه از خط تولید بلکه از بازار آغاز می‌شود و این نیازمند شناسایی نیاز بازار است، کشورهای همسایه ایران را دارای مشکلات متعدد دانست و اظهار کرد: فلج کردن صنایع اقتصادی کشورهای همسایه برای چرخاندن چرخ اقتصادی خود اقدامی اشتباه بوده که به جای آن شایسته است در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی آن ها شریک شده و به دنبال بازارهای جهانی باشیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت آشنایی ایران با دانش مدیریت و صادرات جهانی عنوان کرد: هدف کشور نباید تنها جذب بازار کشورهای همسایه باشد بلکه با ایجاد سرنوشت‌های صادراتی باید بتوانند بخشی از زنجیره قدرتمند جهانی شوند که لازمه آن ایجاد فضای بزرگتر تحت عنوان اتحاد منطقه‌ای است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم ایران در بازارهای افغانستان و در حوزه‌ صنایع دارویی را حدود دو درصد و ناچیز دانست و افزود: سهم ایران از بازار افغانستان در حوزه صنایع شیمیایی و پالایشگاهی 90 درصد، در حوزه صنایع غذایی 25 درصد و در حوزه صنایع فلزی 43 درصد است.

وی در خصوص تعاملات اقتصادی نیز اظهار کرد: تعاملات اقتصادی و صادرات غیر نفتی محور برنامه‌های دولت یازدهم بوده که برای اجرایی شدن آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت‌هایی در بخش راهبردی و عملیاتی انجام شده است.

مودودی احیای دوباره شواری عالی صادرات را اقدامی مناسب بیان و عنوان کرد: در نشست‌های تشکیل شده مسائل و مشکلات پیش‌روی تجارت خارجی بررسی شده که منجر به اقدامات عملیاتی برای رفع هزینه‌های تحمیلی صنعت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث نمایشگاه‌های بین‌المللی به دنبال ایجاد مزیت هستیم، گفت: در این خصوص توافقاتی انجام شده که امیدواریم تاثیر مثبتی در معرفی کالای ایرانی به بازارهای خارجی داشته باشد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص 50 میلیارد تومان به عنوان کمک‌سود به تجار و تولیدکنندگان خبر داد و خاطر نشان کرد: مابه‌تفاوت سوخت، هزینه‌های انبارداری و تخلیه بار در چابهار شامل تخفیف شده و اقدامات خوبی در تسهیل رویداد با وزارت خارجه داشتیم که در طی آن ویزای بازرگانان به مدت طولانی اعتبار داشته باشد.

منبع: ایسنا