وزیر نیرو درباره مسایل مطرح شده درباره مشکلاتی که سد گتوند در خوزستان به وجود آورده است، گفت: سد گتوند سدی است که مطالعات آن توسط شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی انجام شد و فکر نمی‌کنم ایراد زیادی داشته باشد.
اجرای آن در تمام دولت‌ها پیگیری شد و نهایتا در اواخر دولت گذشته به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، حمید چیت چیان در نشست خبری که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تصمیم گیری درباره سد گتوند فارغ از هر گونه جهت‌گیری سیاسی و مشکلاتی که اکنون در این سد دیده می شود، مربوط به مخازن آن و گنبد نمکی موجود در آن است؛ اما مجموع مزایا و فواید این سد تصمیم‌گیری‌ها را به این سمت هدایت کرد که این سد اجرا شود.

وی افزود: با توجه به مطالعات وزارت نیرو، گنبدهای نمکی در لایه تحتانی سد قابل حل است و در حال حاضر وزارت نیرو به خروج آب شور این سد از کف دریاچه اقدام کرده است.

چیت چیان تصریح کرد: برخی از کارشناسان نظرات متفاوتی درباره این سد ارایه داده‌اند اما دولت یازدهم به این نتیجه رسید که مشکل سد توسط وزارت نیرو و با همکاری دانشگاه تهران و چندین سازمان دیگر مورد بررسی قرار گیرد و هم‌اکنون در حال بررسی مشکلات سد هستیم که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

وی با اشاره به سیلاب‌های کارون عنوان کرد: اگر سیلابی با دبی بالای 6 هزار متر مکعب در کارون اتفاق بیفتد، کل اهواز زیر آب می‌رود و اولین فایده‌ای که سد گتوند برای خوزستان داشت، کنترل سیلاب‌ها بود.

وی درباره روستاییان ساکن اطراف سد گتوند که به دلیل آبگیری این سد، ناچار به ترک از زمین‌های خود شدند، گفت: هر جایی که روستایی زیر آب برود، وزارت نیرو سعی می‌کند منطقه جدیدی برای آن‌ها ایجاد کند و اشتغال مناسبی را به ازای اشتغال سابق، به آن‌ها بدهد.

وزیر نیرو با اشاره به شوری رودخانه کارون تصریح کرد: شوری رودخانه کارون به دلیل یک مشکل واحد نیست. تمام زه آب‌های کشاورزی و پساب‌های نیشکر با EC بسیار بالا وارد رودخانه می‌شود و یکی از عوامل اصلی شوری آب شده اند.

چیت چیان اظهار کرد: EC رودخانه کارون در خروجی سد گتوند کمتر از 1200 میکروموس است اما وقتی EC پایین دست رودخانه کارون در خرمشهر و آبادان را اندازه‌گیری می‌کنیم این عدد به بیش از 3800 میکروموس می‌رسد. در این شرایط وزارت نیرو نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید از ورود پساب‌های نیشکر و زه‌آب های کشاورزی جلوگیری شود تا وضعیت رودخانه متعادل شود.

وی در خصوص مساله آب شرب شهرهای خوزستان به ویژه اهواز تصریح کرد: ما از مشکل آب اهواز و شهرهای دیگر خوزستان اطلاع داریم و وزارت نیرو برای حل این مشکلات اقدامات گسترده ای انجام داده که نمونه بارز آن طرح بزرگ آبرسانی غدیر است.

وزیر نیرو افزود: بیش از 80 درصد مردم اهواز و شهرهای اطراف آن تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند اما مشکلات کنونی این کلانشهر ناشی از عدم تکمیل بزرگترین تصفیه خانه، یعنی تصفیه خانه شرق اهواز است که با فراهم کردن منابع مالی تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

چیت‌چیان بیان کرد: خوزستان در سال آبی 93- 94 با کمبود آب مواجه است که این مساله به دلیل کاهش 45 درصدی میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. در بعضی از حوزه‌های آبی خوزستان با کمبود جدی آب مواجهیم و در این حوزه‌ها محدودیت کشت اعلام کرده‌ایم. از آنجایی که این کمبود آب امری طبیعی است هیچ‌گونه غرامتی به کشاورزان داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: رهاسازی آب سدها برای جبران کمبود آب انجام شده و در رودخانه کارون که تاکنون آورد آن 10 میلیارد مترمکعب است، تا پایان سال آبی که همان شهریورماه است، آورد آب به 12.7 میلیارد مترمکعب می رسد.

اختصاص 21 هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های آبرسانی روستایی کشور

وزیر نیرو گفت: امسال 21 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی روستایی در کشور اختصاص یافته و جهش قابل توجهی در این بخش اتفاق افتاده است.

چیت چیان در مراسم بهره‌برداری از مرحله اول طرح مجتمع آبرسانی روستایی شهدای جنگیه اظهارکرد: مسایل روستاها برای ما بسیار حائز اهمیت است و شرمنده هستیم که برخی روستاهای ما در کشور از آب شرب مناسب بهره مند نیستند.

وی افزود: همزمان با شروع فعالیت دولت یازدهم اعتبارات ملی برای اجرای مجتمع های روستایی صفر بود و ردیفی در بودجه برای آن‌ها وجود نداشت اما در بودجه سال 93 با پیشنهاد لایحه به مجلس، دو هزار میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافت.

چیت چیان خاطرنشان کرد: در بودجه 94 ردیف اعتباری را برای آب روستایی پیشنهاد دادیم که 4 هزار میلیارد ریال تصویب و این عدد پس از مدتی به 7 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

وی افزود: امسال 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مجتمع های آبرسانی اختصاص یافت که معادل بیش از 14 هزار میلیارد ریال است. در مجموع اعتبار اختصاص یافته به طرح‌های آبرسانی روستایی به 21 هزار میلیارد ریال رسیده است.

منبع: ایسنا