وزیر نیرو با اشاره به انتقال آب از حوزه​های آبی خوزستان به استان​های دیگر اظهارکرد: من به شما اطمینان می‌دهم که نه برای کشاورزی و نه صنعت هیچ آب جدیدی به حوزه​های دیگر منتقل نمی​شود و آب فقط برای شرب و در حد ضرورت منتقل می​شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، حمید چیت‌چیان در مراسم بهره​برداری از طرح آبرسانی غدیر در شادگان با بیان این‌که اجرای طرح آبرسانی غدیر یک افتخار بزرگ برای وزارت نیرو است، گفت: اجرای این طرح کاری بسیار بزرگ است که در مقیاس بین​المللی مشابه چنین طرحی جهت تأمین آب شرب انجام نشده است.

وی با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب در کشور، اظهارکرد: حقیقتا مصرف آب بسیار بالا رفته است و دولت تحمل هزینه‌های مصرف بالای آب را ندارد.

وی خطاب به ملت ایران افزود: در صورت صرفه​جویی و کاهش میزان مصرف آب، وزارت نیرو می​تواند به جای صرف هزینه​های زیاد، پروژه​های جدیدی را در کنار پروژه​های کنونی اجرا کند. در حال حاضر اگرچه همه پروژه‌های مورد نیاز بخش آب را در تمام نقاط کشور اجرا می​کنیم اما از مردم می​‌خواهیم با صرفه​حویی ما را در این کار یاری کنند.

چیت‌چیان تصریح کرد: در شرایطی که درآمدهای نفتی ما در حد یک‌چهارم در آمدهای چند سال گذشته است، با صرفه​جویی و کاهش هزینه​ها می​توانیم در برابر تحریم​ها مقاومت کنیم و با درست مصرف کردن، کاهش هزینه​ها در جهت مسیر توسعه کشور محقق می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص اجرای پروژه​های آبرسانی که در خوزستان در حال انجام است، گفت: 25 شهر استان و بیش از 1600 روستا از طرح آبرسانی غدیر بهره‌مند خواهد شد. همچنین با همکاری بخش‌خصوصی سرمایه​گذاری​هایی انجام شده است تا با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی طرح​های آبرسانی شهرهای شمال شرق استان انجام شود و چندین شهر از منابع آب سد کارون 3 استفاده خواهند کرد.

چیت‌چیان بیان کرد: طرح جدیدی برای برخی شهرهای استان در نظر داریم که در قالب آن در شهرهای نزدیک خلیج فارس مجتمع​های آب شیرین​کن نصب و آب را شیرین و به این شهرها منتقل می​کنیم و برای شهرهای دور از خلیج فارس نیز از طریق سد کوثر آب شرب تأمین خواهد شد.

وی اظهارکرد: به مردم خوزستان اطمینان می​دهم که در مدت زمان قابل قبولی از آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.

وضعیت شبکه آب شهری خوزستان مناسب نیست

در این مراسم احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهارکرد: چشم​انداز استان بسیار روشن است و در مقوله آب و فاضلاب، شرب و برق در بخش شهری و روستایی برنامه و بسته کاملی داریم که به‌زودی اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین برنامه عملیاتی و جامعی در جهت حل مشکلات آب شرب شهرها و روستاها داریم که طی این برنامه درصدد هستیم در ابتدا، شهرهای هویزه و دشت​آزادگان را از آب شرب با کیفیت بهره​مند کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: وضعیت شبکه آب شهری خوزستان مناسب نیست. متاسفانه با این همه حجم سرمایه​گذاری که در زیرساخت​ها انجام شده، آب در شبکه‌ها تلف می​شود و نیاز به اقدامی اساسی در این زمینه داریم.

سیاحی از وزیر نیرو خواست تا مشکل بهمنشیر و اروند رود حل شود تا دیگر شاهد شوری آب برای نخیلات آبادان و خرمشهر نباشیم.

اولویت تخصیص آب با مردم خوزستان است

همچنین عبدالله تمیمی، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم دارخوین و شادگان سال‌هاست که نگران تأمین آب شرب خود بودند و خوشبختانه با بهره‌بردای از طرح آبرسانی غدیر در دارخوین، دیگر شاهد مشکل آب شرب در این منطقه نخواهیم بود.

وی با اشاره به انتقال آب از حوضه​های آبی خوزستان به استان​های دیگر خاطرنشان کرد: ما با انتقال آب از حوضه​های آبی خوزستان به مناطق دیگر مخالفیم زیرا اولویت، تخصیص آب به مردم خوزستان است.

تمیمی تصریح کرد: انتقال آب اگر برای شرب باشد، ما مشکلی نداریم اما این میزان آبی که در حال انتقال است بیش از شرب بوده و به نظر می‌رسد برای مصارف دیگر همچون صنعت و کشاورزی منتقل شده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از اراضی خوزستان به دلیل کمبود آب در حال نابودی است. به طور مثال در سال‌های گذشته از هر هکتار اراضی گندم 8 تن برداشت می‌شد، امروز این میزان به 300 کیلوگرم در هکتار هم نمی​رسد. شوری آب در اراضی استان به حدی بالاست که اراضی را دچار مشکل کرده است.

منبع: ایسنا