دبیر انجمن صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن گفت: به دلیل پایین بودن تعرفه، نشاسته و گلوکز چینی به بازار ایرانی راه پیدا کرده است که به منظور حمایت از تولید داخل باید جلوی واردات این محصولات گرفته شود.

محمد رسول مصائبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ظرفیت تولید نشاسته و گلوکز مورد نیاز داخل وجود دارد، اظهار کرد: این واردات موجب ایجاد اختلال در بازار و تعطیلی برخی از واحدهای تولید شده است.

وی افزود: انجمن در حال پیگیری افزایش تعرفه واردات از طریق سازمان توسعه تجارت است، چراکه در صورت افزایش تعرفه مشکلات ذکر شده برطرف می‌شود.

دبیر انجمن صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن ادامه داد: علی‌رغم این‌که گلوکز، قند مایع محسوب می‌شود و مورد تایید سازمان استاندارد است همچون قند و شکر معافیت بر ارزش افزوده ندارد و واردات بی‌رویه در این صنعت موجب آسیب به بدنه تولید شده است.

مصائبی با اشاره به اهمیت گلوکز در صنایع غذایی گفت: گلوکز به عنوان قند مایع و جایگزین قند و شکر محسوب می‌شود و تاکنون پیگیری‌هایی را از سوی سازمان امور مالیاتی کشور برای معافیت مالی این محصول انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دبیر انجمن صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن با بیان این‌که در اکثر کشور‌های پیشرفته گلوکز جزو ثابت سبد غذایی خانوار محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید در ایران نیز استفاده از گلوکز به جای قند و شکر فرهنگ‌سازی شود.

وی میزان تولید نشاسته و گلوکز در سال گذشته را حدود 450 هزار تن عنوان کرد و گفت: از این میزان 10 درصد آن به کشور‌های منطقه آسیای میانه صادر شده است.

منبع: ایسنا