با تزریق مجموعی بیش از 3400 میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار، یارانه بگیران از ساعت 24 شب گذشته می توانند یارانه خود را برداشت کنند.

گرچه یارانه نقدی خرداد ماه نسبت به ماههای گذشته با تاخیر حدود چهار روزه پرداخت شد، اما با واریز پنجاه و دومین مرحله از یارانه نقدی، حساب سرپرستان خانوار از ساعت 24 سه شنبه شب -26 خرداد ماه- به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان شارژ شده است.

با وجود شروع حذف یارانه پردرآمدها، آخرین اعلام نوبخت-رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی- حاکی از پرداخت حدود 3460 میلیارد تومان در هر ماه به حدود 76 میلیون و 60 هزار یارانه بگیر است. ارقامی که در نهایت سالانه هزینه ای بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان را برای دولت به همراه دارد.

حذف یارانه بگیران پردرآمد که تاکنون تعداد قابل توجهی را در بر نگرفته و بالغ بر 200 هزار نفر را شامل می شود نتوانسته صرفه جویی مناسبی برای دولت در مقابل کسری بیش از 9000 میلیاردی برای پرداخت حدود 42 هزار میلیارد تومان سالانه داشته باشد.

این در حالی است که حتی با تک نرخی شدن بنزین به 1000 تومان حدود 3000 میلیارد تومان به مجموع عملکرد 33 هزار میلیارد تومانی درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای امسال اضافه می‌کند که تا 42 هزار میلیارد برای توزیع نقدی فاصله حدود 9000 میلیارد تومانی دارد.

در عین حال که حتی در صورت تامین کسری پیش رو برای پرداخت نقدی، منبع قابل توجهی برای پرداخت به سایر بندهای تکلیفی بودجه برای قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله تولید و بهداشت و درمان باقی نمی‌گذارد و تنها حدود 6000 میلیاردی که دولت مجوز برداشت از خزانه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دارد می ماند که با شرایط موجود صرف توزیع نقدی خواهد شد.

منبع: ایسنا