وعده های امید بخش سخنگوی دولت به مردم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه نخستین گزارش ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهریورماه امسال ارائه خواهد شد، گفت: این ستاد ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای احیای ۵هزار واحد تولیدی را در ۶ماهه امسال تصویب کرد.

نوبخت وعده داد: قرار است مشکل تک تک واحدهای تولیدی بررسی شود

محمد باقر نوبخت در گفت‌وگوی ویژه خبری با اعلام اینکه نخستین گزارش ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر مبنای شاخص‌های تعریف شده در شهریورماه امسال ارائه خواهد شد، اظهار داشت: دولت برای هر کدام از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌تناسب دستگاه‌ها شاخص‌هایی را تعریف کرده و از بین آنها یک‌سری شاخص اصلی را تعریف می‌کند و گزارش‌گیری‌ها را هم براساس آنها انجام خواهد شد، البته به دستگاه‌هایی که در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کم‌کاری کنند کارت زرد داده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 36 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که این رقم با احتساب واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی به 88 هزار واحد می‌رسد. متأسفانه از میان 36 هزار واحد تولیدی، هفت هزار واحد راکد است که حدود 132 هزار فرصت شغلی را از بین برده است.

نوبخت به تخصیص 67هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در 36 هزار واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: این واحدها می‌توانند با حدود دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در گردش خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در جلسه روز گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای احیای 5 هزار واحد تولیدی فعال و غیرفعال در 6ماهه نخست امسال مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه قرار است کارگروه‌هایی در مراکز استان‌ها تشکیل شود و مشکلات تک تک واحدهای تولیدی را مورد ارزیابی قرار دهند، افزود: در این بررسی‌ها مشخص می‌شود که هر کدام از این واحدها با چه‌مقدار سرمایه در گردش ارزان می‌توانند به فعالیت اقتصادی پرداخته و ضمن افزایش تولید میزان اشتغال را هم افزایش دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چگونگی رفع مشکلات واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفت. البته بنده تأکید می‌کنم که قبل از پایان سال 95 به‌عنوان سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این مورد گزارش لازم را به مردم در میزان و چگونگی سرمایه در گردش برای فعال سازی واحدهای تولیدی ارائه خواهیم کرد.

نوبخت با بیان "البته نباید فراموش کنید دولت با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه چه‌میزان واحد تولیدی را فعال کرده است" تصریح کرد: باید قبول کنید درآمد نفتی کشور از 120 میلیارد دلاری به زیر 20 میلیارد دلار رسید اما دولت در همین شرایط نرخ تورم بالای 40 درصد را به زیر 12 درصد کاهش داد، حال این موضوع مطرح است: مگر باد این ارقام را کاهش داده است که انتقادات مطرح می‌شود؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مدیریت خاصی برای واردات کالا به کشور انجام خواهد داد یا خیر، گفت: باید حجم واردات کالا به کشور را تغییر دهیم. در بخش مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هم باید اقدامات لازم برای افزایش تولید داخلی انجام شود.

وی تصریح کرد: دولت در سال 95 علاوه بر فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال،‌ به ایجاد بازارهای خارجی جهت عرضه تولیدات داخلی می‌پردازد تا مبادا تولیدات داخل دپو شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در رابطه با ارزیابی خود از کارت اعتباری خرید کالا که قرار بود در بسته ضدرکود اجرا شود، اما نشد نیز گفت: در کارت اعتباری بانک مرکزی دو اقدام را انجام داد؛ نخست برای کسانی که درآمد آنها کمتر از یک و نیم میلیون تومان است از طریق دستگاه‌ها اعلام کرد که می‌توانند از کارت اعتباری استفاده کنند. در بخش دوم که خرید دین بود که بانک‌ها برای آن نیز اعتبار گذاشتند. ضمن اینکه بانک‌ها به‌نحو کافی نتوانند تمام این اعتبارات را تأمین کنند ولی کلاً این طرحها هرچند محدود اما اجرایی شد. البته این طرحها 6ماهه بود و دولت این موضوع را بیشتر از 6 ماه دنبال نمی‌کند .

 

 

منبع : تسنیم