انتقال بابک زنجانی از زندان به دادگاه انقلاب
«بابک زنجانی» متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی، دقایقی پیش وارد دادگاه انقلاب شد.

بابک زنجانی باری دیگر در دادگاه

 «بابک زنجانی» برای حضور در چهاردهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، از زندان اوین به دادگاه انقلاب منتقل شده است.

قرار است تا دقایقی دیگر چهاردهمین جلسه محاکمه «مهدی شمس» و «حمید فلاح هروی» متهمان دوم و سوم این پرونده، در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود.

بابک زنجانی در جلسه امروز دادگاه توضیحاتی را درباره سوالات قاضی پرونده مطرح کرد که در میان اظهاراتش با غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت درگیری لفظی پیدا کرد که این مشاجره نهایتا باعث شد قاضی مقیسه زنجانی را از دادگاه اخراج کند.

 گزارش تکمیلی

بابک زنجانی: همه بگویند مقصرم، قبول می کنم؛ نهایت کار برای من اعدام است

 جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ساعت 9:45 با حضور بابک زنجانی و وکلای شرکت نفت، بانک مسکن، تامین اجتماعی در شعبه 28 دادگاه انقلاب آغاز شد.قاضی مقیسه ضمن بیان اتهامات متهمان پرونده، بر اساس ماده 354 قانون آئین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

وی اعلام کرد: حمید فلاح هروی به دلیل اینکه حالش بد شده در حال حاضر در دادگاه حاضر نیست. وکیل ایشان حضور دارد و دفاعیه را قرائت می‌کند.

قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده گفت: در جلسه قبل مطالبی عنوان شد که جا دارد بابک زنجانی در این جلسه به بیان نقش حمید فلاح هروی و مهدی شمس بپردازد.

قاضی مقیسه از بابک زنجانی خواست تا در جایگاه حضور پیدا کند و از او خواست در خصوص مشارکت حمید فلاح هروی در بانک اف آی آی بی و فروش بانک اف آی آی بی به بانک ملت و مبلغی که از بانک ملت به فلاح هروی تعلق گرفت، توضیح دهد.

بابک زنجانی اظهار کرد: قطعا نیازی به اینکه در خصوص خودم صحبت کنم ندارم، ولی مدارکی به دست من رسیده و آن را به دادستان ارسال کردم و در جلسات اول هم به شما اعلام کردم.

قاضی مقیسه یادآور شد: مدارک را به دادستان ارائه کردی و قرار است بررسی شود. الان به عنوان مطلع و مسئول تشکیلات در دادگاه حضور دارید و این جلسه، دادگاه شما نیست؛ بنابراین به سوالاتی که پرسیده می‌شود جواب دهید.

بابک زنجانی در بخشی از اظهاراتش خطاب به قاضی گفت: اینجا همه بگویند تقصیر من است من قبول می‌کنم، نهایت این کار برای من اعدام است.

قاضی مقیسه گفت: محاکمه شما تمام شده است. آقایان ادعایی کردند که ما باید ببینیم واقعیت دارد یا نه.

بابک زنجانی پاسخ داد: شما می‌خواهید به حقیقت برسید؟ نمی‌شود که به شمس بگویید تو دروغ می‌گویی، به زنجانی هم بگویید تو دروغ می‌گویی.

 

پس از بهبودی متهم ردیف سوم، جلسه‌ای برای اخذ دفاع آخر برگزار می‌شود

 قاضی مقیسه در حاشیه چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده دو متهم نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص علت حضور بابک زنجانی در دادگاه امروز، گفت: ابهاماتی در مورد پرونده فلاح هروی در رابطه با نحوه پرداخت هدایایی که زنجانی به وی داده بود وجود داشت که این هدایا بیش از ٣٠ میلیارد تومان است. همچنین در خصوص نقش آقای شمس در فروش شرکت فال ابهاماتی مطرح بود که بابک زنجانی قبل از جلسه علنی در شعبه ٢٨ مسایلی را مطرح کرد و همچنین در دادگاه نیز به مواردی اشاره کرد.

وی در رابطه با عدم حضور فلاح هروی در دادگاه گفت: وی بیمار بود و حال مساعدی نداشت. بنابراین پس از بهبودی جلسه‌ای برای اخذ دفاع آخر برگزار می شود که اگر الزامی باشد علنی برگزار شود، اعلام خواهد شد.

مقیسه اعلام کرد: در خصوص مهدی شمس آخرین دفاعیات اخذ شد و در مهلت قانونی پس از ارائه لایحه مبادرت به صدور حکم می شود.

وی بیان کرد: بابک زنجانی در دادگاه ادعاهای مکرری داشته که با بررسی مشخص شد تمام آن ادعاها کذب است و هیچ اقدامی انجام نداده است. امیدواریم مسئولان امر در جهت اجرای حکم و بازپس گیری اموال و احضار افرادی که اموال بیت المال در دستشان است، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: افرادی در داخل از این اموال بیت المال برخوردار بودند و نزدیک ٢٠٠ میلیارد تومان اموال در دست افراد است که امیدواریم در جهت برگشت اموال تلاش شود؛ چرا که امروز هم خودش بیان کرد نزدیک ٢٠٠ میلیارد از پولش در دست افراد است.

مقیسه یادآور شد: برای سایر متهمان این پرونده هنوز دادستانی کیفرخواست صادر نکرده است.

 واکنش کوهپایه‌زاده به اخراج «بابک زنجانی» از دادگاه

رسول کوهپایه‌زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری دادگاه امروز (دوشنبه) گفت: از بدو تشکیل اولین جلسه دادگاه خدمت ریاست شعبه 28 دادگاه انقلاب رفتم و تقاضا کردم که در دادگاه حضور داشته باشم، ولی با این قضیه موافقت نشد و گفتند هر زمان که موکل‌تان را دعوت کردیم شما هم می توانید در دادگاه حضور داشته باشید.

وی ادامه داد: 14 جلسه دادگاه برگزار شد و بر اساس اصل 165 قانون اساسی و قوانین کیفری مربوطه اصل بر این است که برگزاری جلسات دادگاه به صورت علنی باشد، ولی با این وجود به من اجازه ورود در جلسه امروز را ندادند.

وکیل مدافع بابک زنجانی ادامه داد: از این موضوع که امروز موکلم به دادگاه رفته، اطلاع نداشتم و فکر می کنم که وی هم تا امروز صبح مطلع نبوده که قرار است در دادگاه حاضر شود. به محض اینکه متوجه شدم خودم را به دادگاه انقلاب رساندم ولی متاسفانه علی رغم درخواستم اجازه ورود به من در جلسه دادگاه داده نشد. با اینکه این جلسه ای بود که موکلم در آن حضور داشت، فکر می کنم این عدم اجازه حضور مطابق با مقررات و رویه قضایی نیست.

کوهپایه زاده تصریح کرد: اخبار منتشره حاکی از این بود که بین موکلم و وکیل شرکت نفت مشاجره‌ای صورت گرفته که نهایتا دستور اخراج موکلم صادر شده است. به نظر می رسد که در طول جلسات گذشته در دادگاه به کرات نام موکلم و مسایلی مرتبط با وی مطرح شده که به نظر  می رسید طرف مقابل دعوا، وکیل شرکت نفت بود. اگرچه طبق قانون، دادگاه این حق را دارد که اگر کسی برخلاف قانون عمل کند او را از جلسه اخراج کند، ولی شاید با دادن تذکر به موکلم این بحث خاتمه می یافت و وی می توانست در دادگاه باشد.

وی در پایان گفت: موکلم تا امروز نزدیک به سه سال و 9 ماه است که در بازداشت به سر می برد و شرکت نفت و وکلایش این امکانات را دارند که صحبت های خود را مطرح کنند و اگر امروز به موکلم اجازه داده می شد که صحبت هایش گفته شود و با تذکر، رییس دادگاه خواستار این می شد که نظم جلسه رعایت شود، بسیار  مناسب تر بود.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir