ضراب علیه بانک ترکیه‌ای متهم به دور زدن تحریم‌ها شهادت می‌دهد
یک دادستان آمریکایی اعلام کرد: رضا ضراب به دلیل کمک به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجرم شناخته شده و قرار است علیه بانک ترکیه‌ای متهم به سوء استفاده از بانک‌های آمریکایی، شهادت دهد.

شهادت رضا ضراب علیه بانک ترکیه ای که تحریم ها را دور می زند

به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق اسناد دادگاه که روز سه‌شنبه منتشر شده است، رضا ضراب تاجر طلای ایرانی ـ ترکیه‌ای در 26 اکتبر به دلیل شش سال اتهام مرتبط با تحریم‌های ایران مجرم شناخته شده است.

دیوید دنتون، دادستان آمریکایی در آغاز جلسه دادگاه هاکان آتیلا معاون بانک ترکیه‌ای هالک بانک گفت که، رضا ضراب قرار است درباره آنچه طرح پولشویی چند میلیارد دلاری خوانده می‌شود، توضیحاتی ارائه کنددادستانی آمریکا مدعی است که، رضا ضراب به طور غیرقانونی در ازاء نفت و گاز ایران، طلا به این کشور منتقل کرده و این کار را از طریق هالک بانک انجام داده است.

وکیل هاکان آتیلا گفت که ضراب برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش و خریدن زمان قصد دارد دروغ بگوید و اظهاراتش معتبر نیست.

دادستانی آمریکا، همچنین در این پرونده 7 نفر دیگر را متهم کرده‌اند، اما تنها ضراب و آتیلا در آمریکا بازداشت هستند. از دیگر متهمان پرونده می‌توان سلیمان اصلان رئیس پیشین هالک بانک و ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد پیشین ترکیه را نام برد.

دنتون مدعی است که دو طرح برای کمک به ایران در جهت صرف پول به دست آمده از فروش نفت با وجود تحریم‌های آمریکا وجود داشته است. در یکی از این طرح‌ها، متهمان به نهادهایی در ایران کمک کرده‌اند طلا خریداری کنند که سپس به دوبی منتقل و برای تبدیل به دلار آمریکا و دیگر پول‌های رایج قاچاق شده است. بنا بر ادعای دیوید دنتون، در طرح دوم نیز دادوستدهای ممنوع به دلیل تحریم‌ها به عنوان خرید غذا معرفی شده بودند که به دلایل بشردوستانه، انجام آن با وجود تحریم‌ها ممکن است.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت که شرکت‌های رضا ضراب این دادوستدها را انجام داده‌اند و آتیلا نیز این معاملات را به گونه‌ای طراحی کرده که مشروع جلوه کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در آن زمان نخست‌وزیر بوده است، این پرونده را ناشی از انگیزه‌های سیاسی دانسته که دولت ترکیه را هدف قرار داده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir