ایست تورم
اعلام بانک مرکزی در رابطه با نرخ تورم نشان از ثبات در ۱۰ درصد برای دی‌ماه است.

گزارشی از تورم در سال 95

بعد از این‌که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن بود که نرخ تورم در آذرماه، دو رقمی و به ۱۰ درصد رسیده است، این رقم برای دی‌ماه نیز تکرار شد و ثابت ماند.

براین اساس تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه و به عبارتی تورم کل، به ۱۰ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه (تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل)، ۹.۵ درصد و تورم ماهانه ۰.۴ درصد ثبت شده است.

این در حالی است که در روزهای اخیر اعلام مرکز آمار در رابطه با تغییرات تورم به مانند گذشته متفاوت و با اختلاف نسبت به آمارهای بانک مرکزی همراه بود به طوری که تورم کل ۱.۸ درصد کمتر و تا ۸.۲ درصد اعلام شد. همچنین آمار مرکز آمار نشان داد که تورم نقطه به نقطه ۸.۵ و ماهانه ۰.۲ درصد بوده است.

همچنین جزییات تورمی در ماه دهم سال جاری، بیانگر آن است که بیشترین تورم مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ١٥.١ و کمترین به گروه دخانیات با ٣.١ درصد بوده است.

ایست تورم

در طول ۱۰ ماه گذشته در سال جاری، بانک مرکزی همواره نرخ تورم را بالای ۹ درصد اعلام کرده که برای پنج ماه ۱۰ درصدی و بالاتر بوده است.

ایست تورم

به هر صورت، پیش‌بینی‌ها بر این بود که در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، در ابتدای سال آینده که در لایحه بودجه از سوی دولت پیشنهاد شده بود، نرخ تورم دو رقمی و افزایش یابد، اما تاکنون در مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و گرانی بنزین مخالفت شده و وضعیت آن مشخص نیست.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir