سال آینده همه مردم یارانه دریافت می‌کنند، مگر...
سخنگوی دولت اعلام کرد سال آینده مردم دغدغه‌ای نسبت به دریافت یارانه نداشته باشند.

نوبخت: حرف های احمدی نژاد وجاهت قانونی ندارد

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: سال آینده همه یارانه می‌گیرند، مگر اینکه محرز شود کسی پردرآمد و ثروتمند باشد، بنابراین مردم دغدغه نداشته باشند.

73 هزار و 400میلیارد تومان برای ایجاد 1میلیون و 33هزار فرصت شغلی مشخص شده است، 12برنامه برای ایجاد اشتغال مشخص شده است، از طریق شراکت با بخش خصوصی و طراحی یک مدل مالی، 126هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی را انجام دهیم

تورم بهمن ماه 8/3درصد بوده است، رشد اقتصادی شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه اول سال قبل، 6درصد است.

در پاییز امسال971هزار و 680نفر وارد بازار کار شده و جویای کار هستند که 957هزار و 751نفر شغل پیدا کردند.

نرخ بیکاری پاییز امسال 11/9 و نرخ بیکاری نه ماه اول سال، 12/1درصد است، تصریح کرد:از 15،اسفند پرداخت حقوق ها را آغاز می کنیم، یارانه خانوارها را هم راس بیست و ششم هر ماه پرداخت خواهیم کرد.

از 10هزار میلیارد تومان بودجه بیمه سلامت، 9هزار و700میلیارد تومان پرداخت شده است، تا پایان سال دولت همه تعهدات خود را به بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به نامه اخیر احمدی نژاد به رهبری گفت: این حرف وجاهت قانونی ندارد و در حدی نیست که وقت از این جلسه در این رابطه اختصاص یابد.

آیا تا پایان سال رفع حصر انجام می‌شود؟

آرزو می‌کنیم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد مخصوصا اینکه به خاطر اتفاقی که برای خانواده این عزیزان پیش آمد، حصر برطرف شد. آرزوی ما این است که وحدت و صمیمت ملی بین همه پیش بیاید.

ان‌شاالله زمان همه چیز را حل می‌کند و زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد. مثل همین اتفاقی که من با یک جمله از کنار آن گذشتم. (اشاره نوبخت به واکنشش نسبت به سوالی در مورد نامه احمدی‌نژاد به رهبری). برای برخی دوستان و عزیزان هم که کج روی کرده و اقداماتی انجام می‌دهند که خودشان و نظام را به دردسر می اندازند، آرزو می‌کنم آن‌ها هم منافع ملی را تشخیص دهند. ما دشمن زیاد داریم و نباید در داخل به جان هم بیفتیم امیدواریم حصر هرچه زودتر به پایان برسد.

واکنش دولت به نامه احمدی نژاد به رهبری چه بود؟

این حرف وجاهت قانونی ندارد و در حدی نیست که وقتی از این جلسه درباره این حرف‌ها اختصاص یابد.

ویژگی‌های بودجه 97 را بیان کنید؟

بهره‌گیری از روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد دستگاه‌ها، تعیین بودجه حداقل 340 ردیف و دستگاه براساس قیمت تمام شده، واگذاری اختیارات ملی به استان‌ها، شفاف شدن ردیف‌های متفرقه، مورد تاکید قرار گرفتن اولویت‌های برنامه ششم در بودجه، مدنظر قرار دادن سیاست کاهش فقر مطلق، برخی از این ویژگی‌هاست.

مجلس با اصلاح روش پرداخت یارانه‌ نقدی و غیرنقدی آن طور که مدنظر دولت بود موافقت نکرد اما دست دولت را باز گذاشت که اگر دولت خواست اصلاحی در آن انجام دهد یا با همین روش موجود پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهد. البته تصمیم دولت هم این است که عموم مردم یارانه دریافت کنند مگر احراز شود که کسی پردرآمد یا ثروتمند است که مجلس هم در این زمینه با دولت همکاری کرد و ما این روش را برای سال آینده ادامه می دهیم و افراد دغدغه‌ای برای قطع یارانه خود نداشته باشند.

« 7 هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق اختصاص داده‌ایم» برنامه ما ایجاد بیش از یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی است که برای این هدف 12 برنامه در نظر گرفته‌ایم و قرار است در حد 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای دستیابی به این هدف سرمایه‌گذاری شود. ایجاد اشتغال با برنامه هایی از قبیل احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث 50 هزار واحد مسکونی در شهر و 50 هزار واحد در روستا و سایر برنامه‌ها انجام شود.

برنامه ما این است طرحهای عمرانی نیمه تمام را تاجایی که می‌توانیم واگذار کنیم و هرچه را نمی توانیم از طریق شراکت با بخش غیردولتی عمل کنیم. مدل تعریف شده‌ای در بودجه تعریف شده و 126 هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته شده است.

نرخ تورم در ماه بهمن چند درصد است؟

این رقم در حد 8.3 درصد است. همچنین در شش ماهه اول سال نسبت به شش ماه اول سال گذشته 6 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم. در پاییز 96 ، 971 هزار و 680 نفر وارد بازار کار شده و جویای کار بودند که 957 هزار و 751 نفر شغل پیدا کردند.

« هنوز 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم،»
نرخ بیکار ی در پاییز 95، 12.3 درصد بوده که این نرخ در پاییز امسال به 11.9 درصد رسیده است نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از 19.5 درصد در پاییز 95 به 18.6 درصد در پاییز امسال رسیده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله از 30.4 درصد در پاییز 95 به 28.4 درصد در پاییز 96 رسیده است.

در 9 ماهه اول امسال 836 هزار نفر جمعیت فعال بودند که 819 هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند. بنابراین نرخ بیکاری 9 ماه اول امسال 12.1 درصد است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه از 15 اسفند پرداخت حقوقها را آغاز کرده و سروقت میدهیم، اظهار کرد: یارانه خانواده ها هم راس 26 هر ماه پرداخت می شود. تا پایان سال نیز کل یارانه سازمان بهزیستی را ینز پرداخت می کنیم.

4500 میلیارد تومان نیز برای مرحله سوم طرحهای عمرانی در همین روزها تخصیص می دهیم.

 دولت برای حل مشکل کارگران چه برنامه های را در نظر گرفته است؟

 یکی از آفات برخی واگذاری ها به بخش خصوصی این بود که این واگذاری ها خوب انجام نشد، خیلی از این بنگاه‌ها دولتی نیستند اما ما موظفیم این مشکلات را حل کنیم.

نظرتات در مورد اظهارات ترامپ درباره خروج از برجام و مواضع ایران بیان کنید؟

او دم‌دمی مزاج و تازه کار است، اما مواضع دولت با صراحت بیان شده است که اگر منافع ملی ما تامین نشود یک لحظه هم دربرجام نمی مانیم. این موضع موضع کل نظام بوده و بسیار قاطع است. اروپا هم همواره ابراز امیدواری می کند که کاستی‌های امریکا را در این زمینه برطرف می کند.

برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند امریکا اصل برجام را پذیرفته اما سه شرط برای ادامه آن گذاشته و اروپا هم با آمریکا همراهی می کند موضع دولت در این‌باره چیست؟

برجام همینی است که الان هست؛ نه یک کلمه بالاتر نه پایین‌تر ما به تعهدات خود در برجام پایبند هستیم. البته ممکن است اروپا در سایر مسائل نظرات دیگری داشته باشد و سیاستش با ما متفاوت باشد. به طور مثال به بهانه موضوع کذب تحویل سلاح به ارتش یمن، جلسه می گذارند در حالی که عربستان با همین سلاح‌های غربی در یمن جنایت و کودک‌کشی می کند. این مواضع قابل تمسخر است زیرا آشکارا حق را نادیده می‌گیرند. تصمیم ما درباره برجام کاملا مشخص است.

سفر  رئیس‌جمهور به استان هرمزگان در سفر سال 92 رئیس‌جمهور به استان هرمزگان، 326 میلیارد تومان برای 29 طرح و پروژه در نظر گرفته شده است که البته بیش از 1200 میلیارد تومان ما برای این پروژه‌ها کمک کردیم که در سفر فردا رئیس‌جمهور این ارقام را اعلام خواهد کرد.

سیاست دولت نسبت به بیمه سلامت توضیح دهید؟

در سال 96، 10 هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت گذاشتیم که این رقم سال قبل آن 5 هزار میلیارد تومان بود. تاکنون حدود 9 هزار و 700 میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال تمام تعهدات خود را پرداخت می کنیم. با داروخانه‌ها نیز تا شهریور و مهر تسویه کرده‌ایم و آنها پول خود را گرفته اند. دولت خود را موظف می کند که مشکلات بیمه سلامت را رفع کند. ما حتی ده درصد بیشتر از تعهدات خود به این طرح کمک می کنیم.

 آیا سیاست کشور در زمینه رقابت با ورزشکاران رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد؟

 شاید نیاز باشد بازبینی مجددی در سیاست‌های خود در هر موردی داشته باشیم، اما الان هیچ سیاست متفاوت از گذشته نیست، ولی اگر سیاست جدیدی اتخاذ شود، حتما آن را اعلام می کنیم.

 دولت چه حمایتی از آموزش و پرورش برای حل مشکلاتش دارد؟

تا الان از سوی وزیر آموزش و پرورش مشکلی به دولت ارائه نشده و بر اساس آن مصوبه‌ای داشته باشیم که اگر این مشکلات طرح شود ما از مواضع منطقی آموزش و پرورش در چارچوب قانون حمایت خواهیم کرد.

همه ارقام مربوط به معلمان حق‌التدریسی قبل از پایان امسال پرداخت می‌شود.

مواضع معاون اول مبنی بر لزوم گفت‌وگوی دولت با نخبگان  که در این راستا چه مشکلاتی وجود دارد؟

من صحبت‌های آقای جهانگیری را نشنیدم اما می‌دانم وی همیشه صحبت‌های سنجیده داشته و با دقت و پختگی سخن می‌گوید. البته هدف اظهارات ایشان را نمی‌دانم اما دولت همیشه تلاش می‌کند با جامعه نخبگی ارتباط داشته باشد. رییس‌جمهور هم در سفر استانی هم حتما جلسه‌ای با نخبگان دارند و نظرات آنها را بیان می‌کنند. ما هم به نظرات آنها توجه داریم زیرا این به نفع ماست البته گاهی عملیاتی کردن نظرات نخبگان به بسترسازی نیاز دارد که ما تلاش می‌کنیم این بسترسازی را فراهم کنیم.

لزوم گفت‌وگوی ملی چیست؟

 گفت‌وگوی ملی مورد تایید دولت است و در مسیر اجرای منشور حقوق شهروندی کاملا قابل دفاع است و ما تلاش می‌کنیم سازوکارهای آن را فراهم کرده و آن را هدفمند و نظام‌مند کنیم.

پیرامون موضع دولت درباره اعاده اموال نامشروع مسئولان بیان کنید؟

ما حتما موافق این طرحیم و قطعا با آن مخالفت نمی‌کنیم البته حرف‌های کارشناسی خود را بیان می‌کنیم. اعضای دولت در روزهای نخست دولت لیست اموال خود و خانواده‌های شان را به رییس قوه قضاییه تحویل می‌دهند. البته کسانی مثل من که در دولت دوازدهم هم حضور داریم باید اموال خود را ارائه کنیم تا افزایش پیش از حد نداشته باشد. ما از این طرح استقبال می‌کنیم و به قانون هم در این زمینه نیاز نداریم.

اظهارات معاون اشتغال وزارت کار مبنی بر اینکه دولت یک ریال هم به طرح کارورزی پرداخت نکرده است، آیا این اظهارنظر حقیقت دارد ؟

1.5 میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی و پنج هزار میلیارد تومانی که از بانک‌ها گرفته‌ایم در اختیار وزارت تعاون و کار است و 100 میلیارد تومان هم برای طرح کارورزی به این وزارتخانه دادیم.

آیا بودجه امسال به دلیل عدم وصول مالیات با کسری مواجه شده است؟

تاکنون به حدود 93 درصد از آنچه با سازمان مالیات توافق کرده‌ایم دست یافته‌ایم و دستگاه مالیاتی کار خود را به درستی انجام می‌دهد و در این زمینه کسری نداریم.

 دولت چه کارهای برای ترمیم حقوق بازنشستگان انجام داداه است؟

در سال جاری سه هزار و 400 میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته بودیم که در سال آینده هم همین رقم مقرر شده است. ما در تلاشیم در یک دوره پنج ساله هم‌طرازی و متناسب‌سازی را به صورت کامل انجام دهیم.


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir