دستمزد سایر سطوح مستمری بگیران تأمین اجتماعی 13 درصد افزایش یافت
آمادگی صندوق بازنشستگی کشوری برای صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال 97.

افزایش ۱۳ درصدی دستمزد سایر سطوح مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

جمشید تقی‌زاده مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در گردهمایی بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش که به مناسبت گرامیداشت هفته معلم برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: گام‌های اساسی برای بهبود وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری و اثرگذاری در معیشت و سلامت بازنشستگان برداشته شده است و تلاش داریم با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف فضای بهتری را برای این قشر در جامعه فراهم کنیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه همه مسوولان در گذشته و حال مسئول وضعیت صندوق‌ها و بازنشستگان هستند، گفت: اگر در گذشته سرمایه‌های بازنشستگان که ناشی از جمع آوری کسورات پرداختی در زمان اشتغال بود به درستی سرمایه گذاری می‌شد، امروز حداقل در پرداخت حقوق با مشکل مواجه نبودیم.

البته این مشکلات مربوط به این دوره نیست بلکه به سال‌های گذشته بر می‌گردد که اگر در آن سال‌ها تصمیمات درست و اقدامات مناسبی انجام می‌شد، امروز ضندوق بازنشستگی کشوری شرایط بهتری داشت، بنابراین صرف اینکه فقط گذشته را نقد کنیم راهگشای امروز نخواهد بود.

دولت جهت رد دیون خود به صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت‌هایی را واگذار کرده که زیان ده بوده و همه این شرکت‌ها تنها ۵ درصد از حقوق بازنشستگان را تامین می‌کنند، حدود ۲۰ درصد از محل کسورات شاغلین تامین می‌شود و ۷۵ درصد مابقی نیز باید از طریق دولت پرداخت شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر، ادبیات مشترکی از مسائل و خواسته‌های بازنشستگان در سطح کشور وجود ندارد، گفت: اولین قدم برای دست یافتن به اهداف مورد نظر، رسیدن به یک اشتراک در خواسته‌ها، یک صدا شدن و استفاده از ادبیات مشترک است تا پس از شکل گرفتن این ادبیات من به عنوان سخنگوی جامعه بازنشستگان که خود از خانواده بازنشسته هستم، بتوانم انتظارات به حق شما عزیزان را به گوش مسوولان دولتی، مجلس و سایر نهادهای متولی برسانم.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه بنده به عنوان یک مدیرعامل، بلکه به عنوان کارگزار در صندوق بازنشستگی کشوری خدمت می‌کنم گفت: این صندوق و بازنشستگان تحت پوشش آن‌ها ابرچالش نیستند، بلکه ابرمساله هستند و همانطور که شما معلمان عزیز به ما آموخته‌اید، مسائل قابل حل و برطرف شدن هستند.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش‌های مفصل و دقیقی از وضعیت موجود ارائه شده است که به تبع آن باید برنامه‌های دقیق و مناسبی نیز تدوین و برای حل این مسائل ارائه شود و این امر نیازمند همت و همکاری همه مسوولان و همچنین همه بازنشستگان و کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور است.

تقی‌زاده اولین گام برای ساماندهی حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری را سودآور شدن و تعیین خط حداقلی و حداکثری سود برای شرکت‌های تابعه عنوان کرد و افزود: طی بخشنامه‌ای به همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه سود حداقلی و حداکثری ابلاغ شده و این بنگاه‌های اقتصادی موظف شده‌اند راهکاری موثر برای دست یابی به سود مورد انتظار از سرمایه‌های بازنشستگان را محقق کنند.

تقی‌زاده با اشاره به حقوق و معیشت بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، اظهار داشت: در مرحله اول، رویکرد صندوق اجرای قوانین و مقررات کنونی از جمله همسان سازی حقوق و اجرای طرح افزایش پلکانی است که تکلیف آن بر عهده صندوق گذاشته شده است. امسال در بودجه سال ۹۷ حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان علاوه بر افزایش‌های عمومی اختصاص یافته است.

اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، یکی از انتظارات به حق بازنشستگان عزیز است که رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی انجام شده و هم اکنون نیز به صورت مستمر در کمیسیون‌های مجلس در حال پیگیری هستیم و تلاش می‌کنیم تا صدا و خواست جامعه بازنشستگان در این لایحه دیده شود.

تقی‌زاده بیمه تکمیلی درمان و بازنشستگان را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان کشوری دانست و افزود: یک چهارم از حقوق بازنشستگان صرف هزینه‌های درمانی می‌شود که با بررسی به عمل امده ضرورت دارد در ارایه خدمات بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان بازنگری و اصلاحاتی انجام شود.

تقی‌زاده با اشاره به تغییر در خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: بررسی مجدد تورهای سفر برای بهبود کمی و کیفی سفر‌ها براساس نیاز‌ها و منابع موجود و همچنین با اتکا به ظرفیت‌های داخلی به منظور کاهش هزینه‌های سفر بازنشستگی در حال انجام است. همچنین تا پایان سال ۹۷، تمام هتل‌های وابسته به شرکت ایرانگردی و جهانگردی با ۵۰ درصد تخفیف در قیمت هتل و ۱۵ درصد تخفیف در هزینه غذا برای بازنشستگان کشوری و کارگران عزیز ارائه خواهد شد.

 قطعا پرداخت وام ضروری مهم است اما شرایط کنونی کافی نیست و تلاش ما افزایش سقف و تعداد وام است. مساله دیگر هم کارت منزلت و برقراری خدمات رفاهی در این قالب است که با شهرداری‌های مختلفی در کشور رایزنی شده که در صورت حصول نتیجه مناسب خبرهای آن اعلام می‌شود.

تقی‌زاده در خصوص تقویت ارتباط موثر با مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه در سه ماه اخیر نشست‌های متعددی با نمایندگان مجلس و فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مربوطه برای طرح مسائل بازنشستگان برگزار شده، به جد به دنبال تشکیل فراکسیون بازنشستگان کشوری هستیم تا مشکلات این عزیزان به صورت مستقل در این فراکسیون مطرح و بررسی شود.

تلاش ما با رایزنی‌های بسیاری که انجام شده، حضور نماینده بازنشستگان عزیز در هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی و یک نفر هم در هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری است تا نظر و رای بازنشستگان در این نهادهای تصمیم گیر مطرح شده و به نقش آفرینی بپردازند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir