نان لواش و سنگک زنجان در دبی و گرجستان
زنجانی‌ها با ورود به بازار نان امارات متحده عربی و گرجستان برند نان لواش و سنگک این شهرستان را جهانی کردند.

جهانی شدن نان لواش و سنگک زنجان

 بدون تردید نان از اصلی‌ترین کالاهای اساسی در سفره و سبد غذایی خانوارهای ایرانی به شمار می‌رود.

ارزش و اهمیت نان در سفره غذایی ایرانی‌ها به قدری است که تا به یاد داریم در زمان‌های قدیم برای یک مهمانی ساده مردم مجبور بودند ساعت‌ها در صف نانوایی بایستند و نان تهیه کنند، اما عمر این صف‌های طولانی نیز مثل هر امر دیگری زیاد نبود و رفته رفته در طول زمان، با کاهش جمعیت، پیشرفت و افزایش نان‌های صنعتی، طول صف‌های نانوایی را کوتاه‌تر کرد.

گویی مردم دیگر حوصله ندارند در صف نانوایی بایستند، همین که ببینند صف شلوغ است، راهشان را می‌گیرند و می‌روند، با این حال مشکلات نانوایان تنها مربوط به کمبود مشتری و رکود بازار نیست و عدم افزایش قیمت نان از چهار سال قبل یکی از عواملی است که مشکلات نانوایان را افزایش داده است.

انگار همین دیروز بود، اواخر سال 1393 زمانی که نان 30 درصد گران شد و از آن زمان تاکنون، تغییری نکرده است، هرچند آبان‌ماه سال گذشته مطالبی درباره افزایش قیمت نان از سوی رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان مطرح شد ولی مدتی پس از آن با مخالفت دولت منتفی شد.

اما این روزها بازهم خبرها حاکی از آن است که نانوایان زنجانی در اعتراض به وضعیت موجود و رکود نانوایی‌ها با وزیر صنعت، معدن و تجارت و البته رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌نگاری کرده‌اند.

نانوایان زنجانی همچنین جلسات متعددی با چند تن از نمایندگان مجلس استان در مجلس شورای اسلامی برگزار کرده و خواستار وضعیت موجود شده‌اند.

 نامه نانوایان زنجانی به وزیر صنعت و رئیس مجلس

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به محتوای نامه نانوایان زنجانی به وزیر صنعت و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما به دنبال افزایش قیمت نان نیستیم، خواسته ما این است که اگر نان افزایش قیمت نداشته، پس قیمت حامل‌های انرژی، عوامل تورم‌زایی همچون حقوق کارگران، حق بیمه کارگران و ... به قیمت چهار سال قبل برگردد.

کمال الماسی با اشاره به اینکه پیشنهاد نانوایان در نامه ارسالی به وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس مجلس، برگرداندن حامل‌های انرژی به همان قیمت قبلی به چهار سال قبل بوده است، افزود: واقعیت این است که در طول این مدت میزان تورم حداقل 60 درصد بوده است، اما قیمت نان تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه عدم افزایش قیمت نان در طول چهار سال گذشته موجب ضرر و زیان بسیاری از نانوایان شده است و حتی برخی از واحدها در حال تعطیلی نانوایی‌های خود هستند، گفت: با این حال همه تلاش ما حفظ واحدهای نانوایی‌ها است و به آنها گفته‌ایم که تا پیگیری وزیر صنعت و رئیس مجلس صبر کنند.

فعالیت 3500 کارگر نانوایی در زنجان

رئیس اتحادیه نانوایان با اشاره به اینکه برخی از واحدهای نانوایی نیز برای کاهش هزینه‌های خود نسبت به استفاده از دستگاه‌های مکانیزه به جای کارگر کرده‌اند که خود این امر هم آسیب‌زا است و موجب بیکاری کارگران می‌شود، بیان کرد: زنجان 3 هزار و 500 کارگر نانوایی دارد که همین رکود و عدم توجه به مشکلات موجب بیکاری بخشی از این کارگران می‌شود.

الماسی با اشاره به اینکه با شرایط موجود بازهم تعدادی از نانوایان پای کار هستند و به خوبی فعالیت می‌کنند، افزود: اما در این شرایط از دولت نیز انتظار حمایت داریم.

وی با بیان اینکه دو تن از نمایندگان مجلس نیز قول مساعد در راستای پیگیری مشکلات نانوایان را داده‌اند، اضافه کرد: اما با این حال هنوز موفق به دیدار با وزیر صنعت و طرح مشکلات نشده‌ایم.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به فعالیت 800 نانوایی در شهر زنجان بیان کرد: البته چندین سال است که مجوز نانوایی یارانه‌پز صادر نشده و هرچه بوده مربوط به نانوایی‌های آزادپز است.

 40 درصد کارگران نانوایی تهران زنجانی هستند

وی با اشاره به مهارت بالای کارگران نانوایی زنجان به لحاظ آموزش‌های ارائه شده تصریح کرد: در نتیجه همین امور نانوایان زنجانی در سایر استان‌ها نیز مشغول به کار نانوایی هستند که از جمله آن تهران است و طبق آمار تقریبا 40 درصد از کارگان نانوایی تهران زنجانی هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه خلیج فارس و البته برخی از کشورهای خارجی نیز نانوایان زنجانی حضور دارند، گفت: امروز در دبی و گرجستان نیز زنجانی‌ها اقدام به راه‌اندازی نانوایی و پخت نان کرده‌اند.

الماسی همچنین درباره آرد مصرفی نانوایان برای حمایت از کارخانجات تولیدی نیز گفت: در این راستا استفاده از آرد شرکت‌های تولیدی خارج از استان را در نانوایی‌ها قدغن کرده‌ایم و با توجه به فعالیت هفت کارخانه تولیدی آرد در زنجان تاکید کرده‌ایم که نانوایی‌ها باید آرد را از داخل استان تهیه کنند.

وی با اشاره به بازدیدهای مستمر از کارخانجات تولید آرد به لحاظ کنترل کیفیت آنها بیان کرد: خوشبختانه هم آرد تولیدی و هم نان از کیفیت بالایی برخوردار است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com