روحانی رفت شانگهای،اما به بازی‌اش نگرفته‌اند و هنوز ناظر تصمیم‌سازی‌هاست
باید با 10، 15 نفر از متخلفان واقعی برخورد سختی شود و صد، 200 نفر را هم شلاق بزنند، تا این كارها را نكنند. در غیر این صورت، شرایط درست نمی‌شود و انحراف‌ها ادامه خواهد یافت

عسگراولادی: واردکنندگان متخلف را باید شلاق بزنند

روزنامه شرق در گفت‌وگو با اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، درباره شرایط این روزهای کشور، تحریم های امریکا و رابطه تجاری ایران و چین مصاحبه کرده است.

بخشی از گفتگو با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین را بخوانید:

* در مقابل بداخلاقی‌ها یا دهن‌كجی‌های آمریكا، سه یا چهار راه بیشتر نداریم، اما می‌توانیم از آن عبور كنیم. شرط اول عبور از این شرایط، اتحاد خودمان است؛ مثلا این فهرست‌هایی را كه می‌بینیم گاهی منتشر می‌شود، باید كنار بگذاریم. این اختلاف‌ها باید برداشته شود. یكی می‌گوید فهرست ندهید، یكی می‌گوید فهرست بدهید.

* فردی 30 میلیون تُن پنیر وارد كرده است؛ حال سؤال می‌شود این پنیر را كجا بردید و چه كردید. نمی‌خواهم این حرف را بزنم، اما باید با 10، 15 نفر از متخلفان واقعی برخورد سختی شود و صد، 200 نفر را هم شلاق بزنند، تا این كارها را نكنند. در غیر این صورت، شرایط درست نمی‌شود و انحراف‌ها ادامه خواهد یافت.

* از لحاظ بین‌المللی نیز سه اصل را باید رعایت كنیم؛ اول اینكه با همسایگان خود بهتر از این باشیم. ما با همسایگانمان خوب نیستیم. 15 همسایه داریم كه 10 همسایه ما را دوست ندارند. باید با چین و هند رفاقت داشته باشیم. یك همسایه شمالی هم داریم كه با ما صاف نیست و باید صاف بشود.

* روسیه به ظاهر با ایران صاف است، اما در اوپك با ما همراهی نكرد. این نشان می‌دهد این كشور یك ظاهر و باطنی دارد. پنج بار با پوتین ملاقات كردیم. رئیس‌جمهور ما رفت شانگهای، اما هنوز به بازی‌اش نگرفته‌اند و هنوز ناظر تصمیم‌سازی‌هاست. ما باید روابط خود با همسایه‌ها را مدیریت كنیم و با كشورهای بزرگ روسیه، چین و هند رفاقت عمیق‌تری داشته باشیم.

* اگر روابط خود با همسایه‌ها را حفظ كرده و سه كشور بزرگ را نگه داریم، به قول مرحوم بهشتی، آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند. اگر این كارها را نكنیم، باید نگران چهار نوامبر و خروج آمریكا از برجام باشیم.

* ما 40 سال است در تحریم هستیم. به‌راحتی از تحریم عبور می‌كنیم، به شرط اینكه خودمان با هم متحد باشیم و همسایه‌هایمان را درك كنیم. از وزیر نفت گله‌ای دارم. چند سال پیش در جریان بازدید از آزادگان، اگرچه آقای زنگنه وزیر خوبی است، اما در تلویزیون گفت من چینی‌ها را از آزادگان بیرون كردم.

* بعد از این سخنان، توتال به‌جای چین آمد. حالا با اعمال تحریم‌های جدید آمریكا، توتال از ایران رفت و چینی‌ها هم حاضر نیستند به ایران بازگردند.

* چه ضرورتی داشت اعلام كنیم چین را از ایران بیرون كرده‌ایم؟ چه لزومی دارد با ذكر دلایل چین را هوا كنیم؟ باید بدون سروصدا این كار انجام می‌شد. سیاست یعنی اینكه بدون سروصدا كارهای خود را پیش ببریم.

* چرچیل وقتی سیاست‌مداری می‌كرد، با همه مكاتبه می‎كرد. با مكاتبه برنده جنگ شد. كسی قدرت نداشت مثل او با مبادله اطلاعات و مكاتبه، آمریكا را وادار به مذاكره كند. ما باید سیاست خاصی داشته باشیم.

* در آن مقطع فریاد زدم درباره چین این‌گونه رفتار نشود. در برابر بداخلاقی آمریكا باید لبخند به شرق را بپذیریم. روسیه و چین كشورهای شرقی هستند كه لبخندشان را پذیرفتیم. اگر بخواهیم از این تحریم‌های بد عبور كنیم، باید اتحاد خود را حفظ كنیم و دوستی با همسایگان و چند كشور بزرگ را نیز بپذیریم؛ زیرا باید دو میلیون بشكه نفت بفروشیم.

* معاون‌اول رئیس‌جمهور گفته است: نفت را به بخش خصوصی می‌دهیم، بروید بفروشید. این گفته اصلا درست نیست. 50 تا 60 سال است كه نفت دست فعالان بخش خصوصی نبوده است. بلد نیستیم نفت بفروشیم. اول باید به ما كار را یاد بدهید، بعد بگویید كه نفت بفروشیم.

* مدیریت‌های ما ضعف دارد. تیم اقتصادی دولت نمره نیاورده است. مخصوصا در سال 96 و 97 اصلا نمره نیاوردند. این تیم اقتصادی یا باید تربیت شود یا آموزش ببیند یا عوض شد. موضوع خیلی ساده است. جنجال ارز درست شده است. شرایط امروز یعنی چه؟ به‌راحتی در قیمت ارزی كه در بازار بین پنج تا شش هزار تومان بود، مداخله كردیم و نرخ چهار هزار و 200 تومان را برای آن اعلام كردیم. هدف از این كار چه بود؟

* این رفتارها نوعی سوءمدیریت است. همان روزی كه برای ارز نرخ دولتی اعلام كردند، رانتی‌ها شروع به فعالیت كردند و ارز چهار هزار و 200 تومانی را خریداری كردند و بین شش تا هفت‌ هزار تومان فروختند. چندی پیش هیئت دولت سفری به چین داشت. من در چین خیلی آبرو دارم.

* دو روز قبل به آقای واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور پیغام دادم كه من را همراه خود ببرند. پاسخ آمد كه در این سفر بخش خصوصی را تعریف نكرده‌ایم. با احترام گفتند كه من نیایم. به آنها اعلام كردم كه در این سفر حتما دست خالی برمی‌گردند. جنجال هم نكردم و تقریبا همین هم شد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorghcom/news
منبع: sharghdaily.ir