کیفیت خودروهای داخلی شاید بیش از ده سال با استانداردهای اروپایی فاصله دارد و این فاصله با استانداردهای واقعی اروپا، تشدید آلودگی هوا را در پی داشته است.
 
مهندس وحید نوروزی مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی تهران درگفتگو با «فردا» گفت: استانداردهای زیست محیطی و آن چیزی که تا امروز مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست و سازمانهای ذی‌ربط در داخل بوده رعایت شده است و اصولا این استانداردها بر مبنای استاندارهای یورو 2 در نظر گرفته شده و سطح استانداردهای داخلی قابل قبول است.

وی در ادامه افزود: اما اینکه بگوییم کیفیت خودروهای تولید داخل با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد درست نیست. کیفیت خودروهای داخلی شاید بیش از ده سال با استانداردهای اروپایی فاصله دارد و این فاصله با استانداردهای واقعی اروپا، تشدید آلودگی هوا را در پی داشته است.

در این زمینه یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در گفتگو با خبرنگار «فردا» حرکت در جهت استاندارد سازی خودروهای داخلی را در چند سال اخیر مثبت ارزیابی نمود و گفت: از سال 1379 تا آخر امسال شرکتهای خودروسازی، استانداردهای متنوعی را تجربه کرده اند که آخرین آنها یورو1 و بعد یورو2 بوده است که میزان آلودگی پایینی را برای خودروهای داخلی در پی داشته است.

وی همچنین یادآور شد: در مقام مقایسه کیفیت خودروهای داخلی با خودروهایی که در خارج و اروپا تولید می‌شود که دارای استانداردهای یورو 4 و یورو5 هستند بسیار پایین‌تر است اما نباید فراموش کرد که در ایران در این زمینه حرکتهای خوبی صورت گرفته و ما به نسبت سالهای گذشته استاندارهای به روزتری را شاهد هستیم. این استانداردها از زمان ورود به صنعت خودروسازی ایران، کاهش آلودگی هوا و آلاینده‌ها را تا حدی در پی داشته است.

محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگاراجتماعی«فردا» با تاکید بر اهمیت نقش مطابقت استانداردهای کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: به نظر می‌رسد از سال 1379 که فرایند استاندارد سازی خودورها در ایران آغاز شد تا امروز رشد خوبی داشته است. تبدیل خودروهای کاربراتوری به انژکتوری و توقف خودروهایی که نتوانستند خود را در این مسیر هماهنگ کنند مانند پیکان، پژو جی ال ایکس و پاترول از دستاوردهای ورود استاندارد سازی خودروها به ایران بوده است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fardanews.com