کاهش سهم کالای ایرانی از بازار عراق
نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه گفت: امروز کالاهای ایرانی کمترین سهم را در بازار عراق دارند

کاهش سهم کالای ایرانی از بازار عراق

نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه گفت: امروز کالاهای ایرانی کمترین سهم را در بازار عراق دارند.

یاسین رحیم فرج در نشست خبری که امروز (دوم دی) در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره سهم کالای ایرانی در بازار عراق، از کاهش سهم این کالاها خبر داد و افزود: در 15 سال گذشته بیشترین اجناس خارجی موجود در بازار عراق کالاهای ایرانی بود، اما اکنون وضعیت این‌گونه نمانده و در پاساژها و سوپرمارکت‌های عراق تقریبا کمترین سهم کالا مربوط به اجناس ایرانی است.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که عراق واردات کالا از ایران ندارد، زیرا در سال جاری حدود شش میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شده، اما اگر ایران از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کرد اکنون میزان این صادرات تا 10 میلیارد دلار هم رسیده بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه دلیل کاهش سهم ایران از بازار عراق را عدم تمایل سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این کشور دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که ایران از فرصت‌های سرمایه‌گذاری عراق خوب استفاده نمی‌کند، برخی کشورهای دیگر مانند ترکیه این فرصت را از دست نمی‌دهند.

وی اشاره‌ای هم به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کردستان عراق داشت و یادآور شد: ما زمین را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم، آنها از 10 سال معافیت مالیاتی برخودار خواهند بود و عوارض گمرکی برای واردات و صادرات کالاهای آنها صفر است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه معتقد است، سرمایه‌گذاری در استان سلیمانیه فقط مربوط به این استان نیست و می‌تواند 17 استان عراق را پوشش دهد.

رحیم فرج ابراز امیدواری کرد با تبادل هیات‌های تجاری که از سوی اتاق بازرگانی کرمانشاه برنامه‌ریزی شده وضعیت مراودات تجاری دو کشور بهتر شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در مرز پرویزخان وجود دارد، اظهار کرد: مسئولین استان کرمانشاه باید وقت بیشتری برای حل مشکلات این مرز اختصاص دهند.

احمد کلاری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سلمانیه نیز بر لزوم راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک ایران و اقلیم کردستان تاکید کرد.

وی یکی از مهمترین مشکلاتی که اکنون برای مراودات تجاری دو طرف وجود دارد را نبود حمل یکسره کالا از ایران به سمت عراق دانست و گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شده این مشکل به زودی حل خواهد شد.

کلاری از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در عراق هم یاد کرد و افزود: حوزه کشاورزی، مواد غذایی و معدن از مهمترین این موارد است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir