قدیری: صرف می‌کند گوسفند صادر کنیم!
رئیس انجمن خوراک دام با بیان اینکه اختصاص ارز ٤٢٠٠ تومانی راهکار مناسبی برای تنظیم کالاهای اساسی در سال ٩٨ نیست، گفت: شرایط به گونه‌ای شده که صرف می‌کند ما گوسفند را صادر و بعد وارد کنیم

قدیری: صرف می‌کند گوسفند صادر کنیم!

مجید موافق قدیری اظهار داشت: در سه سال پسابرجام کارهایی بود که حتماً باید جهت نقل و انتقال ارز، علی الخصوص ارز دولتی انجام می‌شد. از جمله پیمان دو جانبه پولی، انتقال لنگر ارزی از دبی، تقویت روابط پولی با چین و هند و روسیه برای تنوع بخشی کانال‌های ارزی که تصادفاً هیچ کدام را انجام ندادیم.

وی ادامه داد: همچنین کارهای دیگری هم بود که ابداً نباید انجام می‌شد، مانند رها کردن بحران بانکی برای ٥ سال و بعد کاهش دستوری نرخ سود سپرده در بدترین زمان ممکن به لحاظ فصلی و بنیادی، میخکوب کردن نرخ ارز به دلیل پرهیز از تکدر مقامات اجرایی، انتقال منابع ارز حاصل از فروش نفت به اروپا که تصادفاً همگی انجام شد. همه این اقدامات و البته تحریم‌های بانکی باعث شد تا سال گذشته بدترین دوران در اقتصاد کشورمان را از منظر انتقال ارز شاهد باشیم.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: در حال حاضر، با توجه به اخبار تحریم‌ها و کاهش فروش روزانه نفت و مسائلی که عنوان شد، سخت شدن تجارت نهاده‌های دامی و تولید خوراک دام محتمل است. البته سیاست‌های ارزی دولت می‌تواند مقداری راه را برای فعالین اقتصادی روشن نماید تا بازرگانان صاحب نام به فکر راه حل‌های آتی باشند.

قدیری ادامه داد: مثلاً ما هنوز نمی‌دانیم که دولت امسال ارز ٤٢٠٠ تومان بابت واردات نهاده‌های دامی اختصاص می‌دهد؟ اگر پاسخ مثبت است این ارز تا چه زمانی پرداخت خواهد شد؟ اگر می‌خواهد اختصاص دهد آیا فکری به حال ارزان‌تر کردن و آسان‌تر کردن انتقال پول از طریق بانک‌های کشورهایی که نفت ایران را می‌خرند کرده است؟ آیا هزینه‌های تبعی آن را می‌تواند کنترل کند؟ و بسیاری از سوالات و دغدغه‌هایی که اهالی کسب و کار را سرگردان کرده است.

وی افزود: واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد، سیاست تخصیص ارز دولتی تأثیری در کاهش شتاب قیمت نهاده‌های دامی تولید خوراک دام و البته کالاهای اساسی به ویژه گوشت نداشته است و در عمل نرخ ارز آزاد تعیین کننده قیمت بازار است. همچنین سیاست دولت در واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی، رانت گسترده‌ای نصیب شبکه واردات و توزیع اقلام اساسی کرده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: علاوه بر این سرکوب قیمت و تعزیراتی کردن بازار و ایجاد مزیت قیمتی برای واردات نهاده‌های دامی، موجب کاهش تولید داخل و افزایش شرکت‌هایی که اهلیت استخوان داری در تجارت نهاده‌های دامی ندارند، شده است. جمع بندی آن است که، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده و هم دولت، بازنده مطلق سیاست‌های غلط (سرکوب قیمت و توزیع رانت ارزی) بوده‌اند و تداوم این سیاست برای امسال به صلاح کشور نیست.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم با توجه به افزایش نرخ ارز، واردکنندگان و تولید کنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ توان تأمین نقدینگی ریالی را ندارند؛ بنابراین سیاستگذاران اقتصادی باید برای حل این موضوع با ایجاد تسهیلات ویژه که می‌تواند پول هم نباشد، حمایت کنند.

متأسفانه صرف می‌کند گوسفند را صادر و دوباره وارد کنیم!

قدیری با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی همچون کنجاله سویا در بازار نشانه بی اثر و غلط بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: بارها گفته ام منابع کشور را اینگون



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir