با وام مسکن، چند متر خانه می‌ توان خرید؟
عقبایی گفت: تسهیلات مسکن در حال حاضر تنها جوابگوی ۱۴ درصد از ارزش کل یک واحد مسکونی متوسط در شهرهای بزرگ است

با وام مسکن خانه چند متری بخریم؟

حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگویی بیان کرد: میزان تسیهلات فعلی مسکن چه در قالب صندوق پس انداز یکم و چه سایر وام‌ها تاثیری بر افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن ندارد چرا که رشد قیمت مسکن طی ۲ سال اخیر بسیار بالا بوده و براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار تا مرز ۱۳۰ درصد افزایش قیمت مسکن داشته ایم.

وی افزود: زمانی تسهیلات بانکی بر افزایش توان متقاضایان اثر گذار است که حداقل تا ۵۰ درصد از قیمت مسکن را تامین کند و تسهیلات فعلی و افزایش آن در آینده هم حدودا هزینه تهیه ۲۰ متر از یک واحد مسکونی در شهر‌های بزرگ را شامل می‌شود و این رقم تسهیلات کسی را خانه دار نخواهد کرد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: سال ۸۳ که ۱۵ میلیون مبلغ تسهیلات مسکن بود تقریبا ۴۷ درصد از ارزش یک آپارتمان متوسط را در شهر‌های بزرگ پوشش می داد، ولی تسهیلات فعلی تنها ۱۴ درصد از ارزش کل یک واحد مسکونی متوسط را شامل می شود.

عقبایی مطرح کرد: روش تسهیلات‌دهی از نظر کمی و کیفی تاثیری بر خانه دار شدن مردم ندارد و با توجه به بالا بودن سود تسهیلات، زمان بازپرداخت کوتاه آن نمی‌تواند به متقاضایان خرید مسکن کمک کند.

وی تصریح کرد: باید نسبت به تسهیلات مسکن نگاه کارشناسی و دید واقع بینانه داشته باشیم و رقم تسهیلات، سود و زمان بازپرداخت آن بهتر است با توجه به افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر‌های کوچک و بزرگ تعیین شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده بیان کرد: تا پایان نیمه نخست سال آینده شرایط رکود تورمی برای بازار مسکن پیش بینی می‌شود و قیمت‌ها روند صعودی نخواهند داشت و در برخی نقاط احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد.

 وام‌هایی که در بازار مسکن توسط بانک‌های عامل برای خرید پرداخت می‌شود تناسبی با قیمت‌های کنونی ندارد. هم‌اکنون دو نوع وام به متقاضیان پرداخت می‌شود یکی وام از طریق اوراق حق تقدم و دیگری وام صندوق پس‌انداز یکم است.

در شیوه اول بنا بر اعلام بانک، سقف تسهیلات قابل اعطاء از محل اوراق گواهی حق تقدم برای خرید مسکن جهت املاک تا ۲۰سال ساخت از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی در تهران ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان و برای املاک بیش از ۲۰ سال تا ۲۵ سال در هر ۳ منطقه ۳۵ میلیون تومان است.

در شیوه دوم نیز حداکثر وام پرداختی به زوج‌ها ۱۶۰ میلیون تومان برای تهران و پس از یکسال سپرده‌گذاری است.

حال یک فرد باید برای خرید واحد مسکونی ۱۰۰ مترمربعی با توجه به جدیدترین متوسط قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان پرداخت کند. وام اوراق حق تقدم با احتساب وام جعاله (در صورت پرداخت از سوی بانک) و البته هزینه خرید این اوراق (با قیمت حدود ۴۰ هزار تومانی) حدود ۸.۸ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

با وام صندوق پس‌انداز یکم نیز یک زوج جوان می‌توانند ۱۲.۸ درصد یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری را خریداری کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mizanonline.ir