رئیس بانک‌ مرکزی: ثبات را به بازار ارز باز می‌ گردانیم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ثبات را به بازار ارز برخواهیم گرداند و بعد از آن برای ایجاد ثبات در دیگر بازارها تلاش خواهیم کرد

عبدالناصر همتی: ثبات را به بازار ارز برخواهیم گرداند

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ظهر دیروز در همایش شبکه بانکی در مشهدمقدس اظهار داشت: دشمن با فشار حداکثری به دنبال لطمه زدن به مردم و اقتصاد کشور است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در تلاش هستند که به ارزش پول ملی ضربه بزنند اما جلوی سیل ویران‌گر دشمن را گرفته‌ایم.

همتی با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی امروز بی‌سابقه است اما اطمینان داریم که ملت ایران پیروز این عرصه خواهد بود بیان کرد: ثبات را به بازار ارز برخواهیم گرداند و بعد از آن برای ایجاد ثبات در دیگر بازارها تلاش خواهیم کرد.

همتی خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش زیادی در مسیر ضربه زدن به اقتصاد کشور دارند و در مقابل تلاش کرده‌ایم تا تاثیر تحریم‌ها و فشارهای دشمنان را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به برخی نوسانات ارز در هفته‌های اخیر تاکید کرد: مشکلاتی که در یکی دو هفته اخیر در بازار ارز ایجاد شده به خاطر مسائل سیاسی و جو روانی که ایجاد شد بوده ‌و ان‌شاءالله به زودی رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بانک مرکزی توانایی و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه دارد و می‌تواند تعادل را در بازار ایجاد کند و توان عرضه و تقاضا را نیز دارد و امیدواریم از این طریق به زودی شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

ئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت اختصاص تسهیلات به مددجویان کمیته امداد نیز عنوان کرد: 66 هزار میلیارد تسهیلات بانکی در اختیار مددجویان کمیته امداد قرار گرفته و 83 هزار نفر از پوشش این کمیته خارج شدند و این اتفاق نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته است.

وی تلاش در مسیر اشتغال پایدار را یکی از مهمترین الزامات توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: تسهیلاتی نیز برای جوانان در آستانه ازدواج و همچنین وام‌هایی در مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کرده اما بعضا شاهد هستیم که این تسهیلات در بین مردم دیده نمی‌شود و مورد انتقاد قرار می‌گیریم.

همتی با اشاره به حمایت از کارآفرینان در مسیر اشتغال‌زایی تصریح کرد: قصد نداریم در این حوزه اختلال ایجاد کنیم بلکه پشتیبان هستیم. 20 درصد جمعیت که در دو دهک بالای جامعه قرار دارند 50 درصد درآمدهای اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهند و باید برای سایر اقشار چاره‌اندیشی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت مبارزه با قاچاق کالا به عنوان یک دغدغه اظهار داشت:در حال حاضر واردات متوقف شده اما گاهی برخی مصوبات مانند مصوبه ورود کالا توسط ملوانان و مصوبه ته لنجی زمینه قاچاق را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صادرات نفت وجود دارد اظهار داشت: سامانه ارز نیمایی با این وجود فعال است و خوشبختانه مایحتاج اقتصادی نیز تامین شده و عرضه بر تقاضا پیشی دارد. ممکن است بالا رفتن نرخ ارز مشکلاتی را برای قشر کم درآمد ایجاد کرده باشد اما در مسیر توجه به تولیدات داخلی قدم برمی‌داریم.

وی با اشاره به طرح گام با هدف تامین زنجیره تولید بدون نقدینگی تاکید کرد: این طرح یکی از اهداف بانک مرکزی است و قرار شده 100 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز رضایت از رشد صنعت و کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی شش ماهه در این زمینه به زودی اعلام می‌شود و تمام تلاش سیستم بانکی کشور این است که در مسیر تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده قدم بردارد.

همتی با اشاره به اینکه سیستم کشور بانک‌محور شده است گفت: قرار نبود که سیستم بانکی به سمت تامین سرمایه پروژه‌ها حرکت کند اما در حال حاضر شاهدیم که 84 درصد تامین مالی در کشور توسط این سیستم صورت می‌گیرد و همین سبب شده تا پروژه‌های بزرگ برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار گیرند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com