ریزش نرخ جهانی دلار در پی حمله موشکی ایران
در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در انتقام شهادت سردار سلیمانی، شاخص دلار ریزش کرد

نرخ جهانی دلار در پی حمله موشکی ایران به پایگاه های امریکا سقوط کرد

به نقل از رویترز، هر چند هنوز بازارهای مالی در سراسر جهان به طور کامل آغاز به کار نکرده اند اما در نخستین واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، شاخص دلار ریزش کرد. تنش ها بین ایران و آمریکا پس از آن وارد مرحله تازه ای شده است که آمریکا با استفاده از پهپادهای خود روز جمعه هفته گذشته سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس را ترور کرد.

پیش تر مجلس عراق با تصویب لایحه ای از نظامیان آمریکایی خواسته بود تا خاک این کشور را ترک کنند اما پس از رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور کرده بود که این موضع بلافاصله با مخالفت برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان مواجه شد. همچنین برخی از گروه های عراقی از دولت این کشور خواسته اند سفارت آمریکا در این کشور را ببندد. هر چند برخی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا گفته اند که از تصمیم دولت مرکزی عراق تبعیت خواهند کرد اما وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه ای برای خروج از عراق ندارد. آلمان و ایتالیا کار خروج نیروهای خود از عراق را آغز کرده اند.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: معامله گران بسیار ریسک گریز شده اند و این مساله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده است و باید ببینیم در ادامه اوضاع چه طور پیش خواهد رفت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۶ دلار اعلام شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۲۳ دلار مبادله شد. یورو نیز پس از دو صعود متوالی در برابر دلار نزولی شد و به ۱.۱۱۵ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۸۶ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۱۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۳۲۰۷ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می شود. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۵۷ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۴۲ یوان چین اعلام شد.

دونالد ترامپ هنوز راجع به پاسخ انتقامی سپاه سخنرانی نکرده است اما تنها در توئیت خود نوشت: از ایران موشک هایی به دو پایگاه در عراق شلیک شده است. در حال ارزیابی خسارات و تلفات هستیم. تا الان همه چیز خوب بوده است؛ ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش دنیا را داریم! فردا صبح (به وقت محلی) بیانیه ای صادر خواهم کرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir