فروش متری مسکن از ماه آینده کلید می‌ خورد
روز گذشته اولین معامله ملك در بورس كالا انجام شد و شركت عمران شهر جدید پردیس یك باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس كالای ایران در این بازار عرضه كرد؛ این معامله با حضور دو متقاضی دنبال شد و به فروش رسید

اولین معامله ملك در بورس كالا انجام شد

براساس اطلاعیه‌های صادره ازسوی بورس كالای ایران، فروش این واحد به صورت ۳۰‌درصد نقد و ۷۰‌درصد به صورت اقساط ۴۸ ماهه اعلام شد و برنده معامله، باقیمانده ۳۰‌درصد وجه اولیه را به حساب بورس كالا واریز و چك‌ها را هم نزد شركت عمران شهر جدید پردیس تحویل داده و با امضای مبایعه‌نامه، فرآیند معامله در بورس كالا تمام می‌شود. سه روز بعد از امضای مبایعه‌نامه، شركت عمران شهر جدید پردیس ملك فروخته شده را به خریدار تحویل خواهد داد. براساس این گزارش معامله مذكور در حالی به قیمت پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال روی میز فروش رفت كه شركت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید نیز درنظر دارد دارایی‌ها و املاك ۱۹ شركت عمران شهرهای جدید خود در سراسر كشور را بعد از پذیرش در بورس كالای ایران روی تابلو ببرد.

ساز و كار معاملات ملك در بورس كالا چگونه است؟

در این خصوص جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالای ایران به «اعتماد» می‌گوید: «اولین معامله اموال غیرمنقول از سوی شركت عمران شهر جدید پردیس در بازار سرمایه صورت گرفت و یك واحد تجاری در شهر جدید پردیس در بورس كالا عرضه شد.» فلاح با اشاره به مذاكرات بورس كالا با وزارت راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: «با پیگیری‌هایی كه وزارت راه و شهرسازی انجام داد و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی درخصوص فروش اموال مازاد این وزارتخانه از طریق تابلوی بورس كالا و مذاكراتی كه با ۱۹ شركت عمران شهر جدید داشتیم، مقرر شد فروش اموال غیرمنقول در شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد در بورس كالا انجام شود.» مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالا در مورد نحوه كشف قیمت املاك در بورس كالا می‌گوید: «قیمت‌گذاری ملكی كه در بورس كالا به فروش رفت از سوی كارشناس رسمی دادگستری انجام شد و با قیمت پایه هم مورد معامله قرار گرفت و ما در صورتی كه بتوانیم عرضه‌ها را در بورس كالا افزایش دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم كه به عنوان مرجع قیمت‌گذاری ملك در بازار موثر باشیم.»

فلاح در پاسخ به این پرسش كه آیا فروش اموال غیرمنقول در بورس كالا موجب موازی‌كاری با فعالیت مشاوران املاك نخواهد شد، می‌گوید: «ما وارد حوزه كاری مشاوران املاك نشده‌ایم، زیرا اموال مازاد بانك‌ها و نهادهای دولتی در حوزه اختیار مشاوران املاك نبوده است و آنها از طریق مزایده این اموال را عرضه می‌كردند.» او ادامه می‌دهد: «البته اگر بتوانیم موفق شویم تا این صنف را با بازار بورس كالا آشنا كنیم ممكن است بتوانیم در این عرصه پررنگ‌تر باشیم، متاسفانه شاهد آنیم كه برخی از مشاوران املاك اشراف كامل به مسائل حقوقی قراردادها ندارند و گاهی در زمینه قراردادها به مشكل می‌خورند و ما می‌توانیم از طریق همین مشاوران املاك در شركت‌های كارگزاری تخصصی املاك برای معاملات ملك از آنها بهره‌گیریم.»

معامله متری مسكن در بورس كالا تا یك ماه آینده

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالا در مورد عرضه متری مسكن در بورس كالا نیز می‌گوید: این موضوع تا یك ماه دیگر نهایی می‌شود و پیش فروش متری مسكن از طریق اوراق سلف استاندارد انجام خواهد شد و در صورتی كه فردی تمایل به پیش‌فروش مسكن داشته باشد، می‌تواند از طریق بورس كالا اقدام كند. او با بیان اینكه در پیش‌فروش ملك شاهد آنیم كه گاهی خریداران متضرر می‌شوند، می‌گوید: «متاسفانه در خارج از بورس گاهی تعهداتی به خریداران پیش‌فروش ملك داده می‌شود كه ممكن است آن تعهدات را اجرا نكنند اما در بورس كالا نحوه فروش متفاوت است.» فلاح ادامه می‌دهد: «در این روش این امكان فراهم می‌شود تا افراد بتوانند سرمایه‌های خرد خود را برای خرید یك متر مربع ملك وارد بورس كنند و در بازار سرمایه مشاركت داشته باشند و با افزایش قیمت مسكن سرمایه‌های خود را حفظ كنند.» او در مورد فروش متری واحدهای ساخته شده نیز می‌گوید: فروش آن هم در بورس و با كد بورسی قابل انجام است. در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در كشور دارای كد بورسی هستند و ما امیدواریم با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد بتوانیم به افزایش تولید مسكن و درنهایت تعادل قیمت آن كمك كنیم.

فروش اموال مازاد بانك‌ها و ستاد اجرایی فرمان امام در بورس كالا

این مقام مسوول در بورس كالا در مورد مذاكرات با بانك‌ها برای فروش اموال مازاد آنها در بورس نیز ادامه می‌دهد: با بانك‌های اقتصاد نوین، صادرات و نیز ستاد اجرایی فرمان امام برای فروش اموال مازادشان در بازار فرعی بورس كالا مذاكراتی داشته‌ایم تا از طریق تابلوی بورس كالا اموال خود را به فروش برسانند.

فلاح ادامه می‌دهد: همه نهادهایی كه از طریق مزایده اقدام به فروش اموال غیرمنقول خود می‌كنند، می‌توانند در یك بازار متمركز و در بورس اقدام به این كار كنند. ما در این بازار هم ساز و كار حراج آنلاین روی تابلو را طراحی كرده‌ایم تا هم نظارت بر فروش این اموال كه بخشی از بیت‌المال است تسهیل شود و هم جست‌وجوی اطلاعات برای خریداران راحت‌تر باشد.

او با تاكید بر اینكه اموال مازاد دولتی سهم عمده‌ای در معاملات املاك ندارند، می‌گوید: هدف برای عرضه ملك در بورس بیشتر برای شفاف‌سازی و نیز كاهش فساد و رانت در بازار است و مسلما این اموال سهم بزرگی از بازار مسكن را در برنمی گیرد. عطا آیت‌اللهی، كارشناس مسكن نیز در‌خصوص فروش ملك در بورس كالا به «اعتماد» می‌گوید: این اقدام قدمی درخصوص تحول در بازار مسكن است و امیدواریم از آن استقبال شود. این كارشناس مسكن ادامه می‌دهد: در بخش تقاضا در حال حاضر توان كافی برای خرید ملك وجود ندارد و با این روش می‌توان به شفاف شدن معاملات در بازار امیدوار بود و این موضوع می‌تواند به رقابت در عرضه و تقاضا بینجامد.

او در مورد خرید متری مسكن در بورس نیز می‌گوید: این ابزار می‌تواند پس‌انداز مردم را افزایش دهد و فردی كه می‌خواهد در بخش مسكن سرمایه‌گذاری كند، می‌تواند مستقیما با ورود به معاملات متری مسكن در بورس كالا، حتی با حجم كم سرمایه نیز در ملك سرمایه‌گذاری كند. ممكن است برخی افراد سرمایه كافی برای خرید یك واحد آپارتمان را نداشته باشند اما با آغاز معاملات متری مسكن می‌توانند متراژی از یك ملك را خریداری كنند تا سرمایه آنها متناسب با قیمت مسكن ارزش پیدا كند.

آیت‌اللهی در مورد قیمت‌گذاری‌ها نیز می‌گوید: در بازار ملك برخی سلیقه‌ای عمل می‌كنند و برای تعیین قیمت ملك و نقل و انتقال آن برای جلب مشتری روش‌های مختلفی را به‌كار می‌گیرند اما ساز و كار مسكن در بورس به گونه‌ای است كه با افزایش شفافیت بازار رغبت بیشتری برای معاملات به وجود خواهد آمد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد