ادامه سقوط شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس تهران با ریزش عمده شاخص‌های بورس دیروز کلا به رنگ قرمز درآمد

ریزش عمده شاخص‌ های بورس دیروز کلا به رنگ قرمزدرآمد

شاخص کل بازار در بورس اوراق بهادار تهران که از مرز دو میلیون واحد هم گذشته بود، به خاطر هجوم مردم برای فروش سهام خود، همچنین فروش سهام عدالت و انجام رفتار هیجانی از سمت سهامداران حقیقی باعث شد، شاخص کل بورس ریزش کند و در حال حاضر با وجود اینکه هنوز بازار بسته نشده است، اما بیش از 56 هزار واحد افت کرده است و شاخص کل از بیش از دو میلیون واحد در حال حاضر به یک میلیون و 671هزار و 156 واحد رسیده است.

گرچه نوسان جزو ذات بازار است، اما متاسفانه رفتار غیر حرفه‌ای برخی دولتمردان مانند تائید و تکذیب عرضه سهام 4 پالایشگاه در قالب صندوق دارا دوم و همچنین اظهار نظرهای افرادی در دولت که عملا سیگنال می‌دهند که شاخص کل بورس تا فلان رقم قابلیت کاهش دارد و نیز عدم هماهنگی بین سازمان‌های دولتی مانند وزارت نفت، اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در عرضه دارا دوم و همچنین عملکرد نامناسب در مورد سهام عدالت باعث ریزش شاخص بازار شده است.

گرچه کارشناسان می‌گویند، رشد شاخص بورس در روزهای قبل که به بیش از دو میلیون واحد رسیده بود نیز واقعی نبوده و در حالی که وضعیت واقعی اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد، اما شاخص بورس مرتب رکورد شکنی می‌کرد.

از طرفی بورس اوراق بهادار تهران که در روزگاری حدود 100 هزار معامله‌گر فعال داشته و تعداد کدهای سهامداری به 4 میلیون مورد می‌رسید امسال به دلیل عرضه شرکت‌های ارزنده مانند شستا و نیز رشدهایی که در شاخص بورس اتفاق می‌افتاد باعث تشویق عامه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس شد.

در همان زمان نیز کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه مرتب به مردم توصیه می‌کردند از روش غیرمستقیم سهامداری یعنی خرید سهام صندوق‌ها و شرکت‌های هلدینگ استفاده کنند و از رفتار هیجانی و تبعیت از شایعات و فضای مجازی پرهیز کنند.

امروزه رفتار هیجانی کاملا بر بازار حکمفرماست، وگرنه در دنیای واقعی اقتصاد هیچ تفاوت بنیادی صورت نگرفته که شاخص کل بورس بخواهد 20 درصد افت کند.

به هر حال دولت و شرکت‌های بزرگ باید سعی کنند با عرضه سهام شرکت‌های جدید و افزایش سهام شناور شرکت‌های حاضر در بورس به عمق بازار کمک کنند تا با شفاف شدن عملکرد شرکت‌ها در بورس مالیات واقعی نیز از آنها گرفته شود.

شورای عالی بورس برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام عدالت تصویب کرد: سهام عدالت مردم تجمیع شده و به صورت بلوکی به نهادهای مالی و نه معامله‌گران حقیقی فروخته شود تا جلوی کاهش قیمت سهام ارزنده عدالت گرفته شود.

به گفته فهیمی سخنگوی سهام عدالت از 20 میلیون سهامدار عدالت در روش مدیریت مستقیم تنها 2.2 میلیون نفر یعنی 11 درصد درخواست فروش بخشی از سهام خود را داده‌اند یعنی اکثریت سهامدران عدالت ترجیح داده‌اند سهام ارزنده خود را نگه دارند.

در این زمینه روز گذشته محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه زمان باقی مانده سهام شستا در بورس عرضه می‌شود، گفت: طبق مصوبه دولت قرار است شرکت‌های نهادهای عمومی مانند شستا که زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است تا سقف 25 درصد از سهام خود را در بورس شناور کند و در این زمینه شستا موظف است تا پایان سال میزان شناوری سهام خود را از 10 درصد کنونی به 25 درصد افزایش دهد.

همچنین شرکت‌های مهم مانند فولاد مبارکه با انتشار اوراق دربازار سرمایه قصد جمع‌آوری 10 هزار میلیارد تومان سرمایه برای هزینه‌های جاری و نیز پروژه‌های در جریان خود دارد و از طرفی یکی از مدیران مالی فولاد مبارکه در جلسه معرفی اوراق فولاد مبارکه اعلام کرد این شرکت به زودی افزایش سرمایه خواهد داد که این به منزله ارزنده شدن سهام این شرکت بنیادی است

در حال حاضر فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده فولاد کشور است که حجم تولید آن به 4.7 میلیون تن در سال می‌رسد.

همچنین برخی شرکت‌های دیگر بورسی هم برنامه افزایش سرمایه اعلام کرده‌اند مانند هلدینگ سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر که عبدالامیر باروتکوب مدیرعامل این شرکت اعلام کرد قرار است به زودی افزایش سرمایه در دو شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری کوثر به نام ‌های کشت و صنعت شریف آباد و شرکت تولیدی مرغ ماهان افزایش سرمایه صورت گیرد.

مجموع این موارد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد نباید دچار واهمه و ترس شوند و با هجوم برای سهام ارزنده خود باعث کاهش قیمت بیشتر نشوند و بدانند که فرهنگ سهامداری همراه با مطالعه قدری تأمل و دوری از رفتار هیجانی و عدم پیروی از سیگنال فروشان و فضای مجازی غیرمجاز است.

چرا بورس همچنان قرمز است؟

گرچه نوسان جزو ذات بازار است، اما متاسفانه رفتار غیرحرفه‌ای برخی دولت‌مردان مانند تایید و تکذیب عرضه دارا دوم و اظهارنظرهایی که عملا سیگنال می‌دهند که شاخص کل بورس تا فلان رقم قابلیت کاهش دارد و... باعث ریزش شاخص بازار شده است.

علاوه بر این، رفتار هیجانی کاملا بر بازار حکم‌فرماست، وگرنه در دنیای واقعی اقتصاد هیچ تفاوت بنیادی صورت نگرفته که شاخص کل بورس بخواهد ۲۰ درصد افت کند.

سرمایه‌گذاران خرد نباید دچار واهمه و ترس شده و با هجوم برای سهام ارزنده خود باعث کاهش قیمت بیشتر شوند. فرهنگ سهام‌داری همراه با مطالعه، قدری تأمل و دوری از رفتار هیجانی و پیروی نکردن از سیگنال‌فروشان و فضای مجازی غیرمجاز است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com