کاهش ۱۰میلیون تومانی قیمت‌ ها در بازار خودرو
در پی کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهشی شد به طوری که قیمت خودروهای داخلی 7 تا 10 میلیون تومان پایین آمد. در عین حال قیمت خودروهای خارجی نیز به طور متوسط حدود 30 میلیون تومان کاهش یافت

کاهش قیمت خودرو

به دنبال کاهشی شدن نرخ دلار و یورو در بازار، قیمت خودرو نیز در بازار رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تعداد فروشندگان خودرو در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید است اما در مجموع معامله‌ای صورت نمی گیرد، در عین حال وضعیت بازار خودرو طوری است که قیمت ها چندان باثبات نیستند و به عنوان مثال برای خودرویی مانند پراید قیمت بین 125 تا 117 میلیون تومان اعلام می شود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در این مورد گفت: با افت قیمت ارز، قیمت ها در بازار خودرو نیز کاهشی شده هرچند خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت پراید که قبلاً تا 128 میلیون تومان بالا رفته بود، امروز در بازار به 117 میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون نه مراجعه کننده ای برای خرید خودرو داریم و نه معامله صورت می گیرد.

به گفته موتمنی، طی روزهای اخیر تعداد فروشندگان در بازار خودرو بیشتر از قبل شده اما خریداران دست نگه داشته اند و فعلا خرید نمی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز قیمت های کاهش یافته، فقط بر روی کاغذ نوشته می شود و خرید و فروشی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: با تداوم کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز ریزشی خواهد بود.

افت 7 میلیون تومانی قیمت پراید

علیرضا پورحسنی یکی از فعالان خودرو نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: تا دیروز بازار خودرو در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کرد اما امروز شاهد کاهش قابل توجه قیمت ها در این بازار هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث دلار 26 یا 27 هزار تومانی در بازار مطرح است که اگر این رقم محقق شود قیمت خودرو در بازار کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی گفت: قیمت سایپا 131 که در بازار تا 130 و 132 میلیون تومان بالا رفته بود در حال حاضر به 125 میلیون تومان رسیده که اگر کاهش نرخ دلار ادامه داشته باشد، قیمت این خودرو تا 115 میلیون تومان نیز پایین خواهد آمد.

پورحسنی با اشاره به کاهش قیمت 7 تا 8 میلیون تومانی پژو 405 در بازار، ادامه داد: کوئیک معمولی نیز که قیمت آن تا 181 میلیون تومان بالا رفته بود امروز با قیمت 172 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت کوئیک R نیز که تا 190 میلیون تومان افزایش یافته بود حالا به 180 میلیون تومان رسیده است.

به گفته این فعال بازار خودرو، قیمت تیبا صندوق‌دار نیز از 157 میلیون تومان حالا به 150 میلیون تومان رسیده است و در مورد تیبا 2 نیز قیمت ها از 172 میلیون تومان به به 162 میلیون تومان رسیده است.
 

افت 10 میلیونی قیمت دست دوم ها

محمدرضا محبوبی منش، عضو اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: قیمت ها در بازار خودرو از روز گذشته با افت 5 میلیونی همراه بوده و امروز به حدود 10 میلیون تومان کاهش قیمت در خودروهای داخلی رسیده ایم.

وی تصریح کرد: قیمت پژو 405 که تا 240 میلیون تومان بالا رفته بود امروز به 230 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سمند ال ایکس در بازار از 230 میلیون تومان به 214 میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت رانا نیز در بازار از 275 میلیون تومان به 258 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت پژو پارس از 310 میلیون تومان به 298 میلیون تومان کاهش یافته است.

به گفته محبوبی منش، افت قیمت در بازار خودروهای دست دوم نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت یک دستگاه رانا صفر مدل 97 از 210 میلیون تومان به 200 میلیون تومان رسیده است.

خریدارانی که دست نگه داشتند

فرهاد منادی، یکی از خریداران خودرو نیز گفت: چند وقتی است که قصد داشتم یک دستگاه پراید خریداری کنم اما قیمت ها در بازار مدام در حال افزایش بود و به سطحی رسیده بود که توان خرید نداشتم.

وی ادامه داد: به توصیه دوستانم دست نگه داشتم و صبر کردم تا قیمت در بازار کاهش یابد، در عین حال در قرعه کشی خودروسازان نیز شرکت کردم که البته برنده نشدم.

منادی گفت: حالا با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار کاهشی شده و نرخ پراید که تا 130 میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا حدود 7 میلیون تومان کاهش یافته است. امیدوارم حباب قیمت بازار خودرو شکسته شود و خریداران بتوانند خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

کاهش 30 میلیونی خودروهای یک میلیارد تومانی

 قیمت خودروهای بالای یک میلیارد تومان در حال حاضر کاهش 30 میلیون تومانی داشته و فعالان بازار پیش بینی می‌کنند طی روزهای آینده در صورت ادامه روند کاهشی نرخ ارز، این میزان کاهش به 50 میلیون تومان نیز برسد.

در عین حال، قیمت خودروهای مونتاژی نیز در بازار کاهش داشته به طوری که قیمت جک S5 با افت 50 میلیون تومانی به 850 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جیلی اکسلنت از 410 میلیون تومان به 395 میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد و همزمان با کاهش نرخ ارز، تعداد فروشندگان خودرو نیز افزایش یافته و این دو موضوع باعث پایین آمدن قیمت خودرو در بازار شده است.

قیمت پراید تا یک ماه پیش در بازار حدود 98 میلیون تومان بود که اخیراً بالاتر از این رقم رفته بود در حالی که این قیمت‌ها منطقی نیست و به خودرو باید به عنوان یک کالای مصرفی نگاه شود، نه کالایی سرمایه‌ای.

فعالان بازار خودرو قبلاً پیش بینی کرده بودند که همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا رفت، دچار ریزش نیز شود زیرا قیمت‌ها واقعی نبوده و متقاضی واقعی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار کنترل بازار خودرو و مدیریت آن شدند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com