قیمت مسکن در گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران
خریداران در ماه مهر بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۰.۱ درصد بیشتر بوده است.


بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال ۹۹، وضعیت بازار مسکن در مهرماه را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۸ هزار و ۶۵۶ واحد مسکونی رسیده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۵۴.۵ درصد افزایش و نسبت به شهریورماه امسال، ۲.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


افزایش ۱۱۰ درصدی نرخ مسکن



خریداران در ماه مهر بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۰.۱ درصد بیشتر بوده است. بررسی شش ماهه نخست آمار اقتصادی بانک مرکزی از معاملات انجام شده واحدهای آپارتمانی در شهر تهران، می‌گوید که رشد ۱۰ درصدی قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران در هر ماه تبدیل به یک روند شده است و گویا قرار نیست مانعی بر سر راه این افزایش قیمت افسار گسیخته قرار بگیرد.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در فروردین امسال، ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در اردیبهشت ماه، با ۱۱ درصد افزایش، ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و در خردادماه نیز با ۱۱.۶ درصد رشد، به نزدیک ۱۹ میلیون تومان رسید. در فصل تابستان نیز این رشد حدود ۱۰ درصدی ادامه داشت. در تیرماه، متوسط نرخ هر متر مربع واحد مسکونی ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، در مردادماه ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در شهریورماه تا ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.


توان خرید واحدهای جوان کم شد


در مهرماه امسال، واحدهایی که سن بنای آنها تا ۵ سال بوده است با سهم ۳۷ درصدی از بازار، بیشترین سهم را میان دیگر واحدها داشته‌اند اما به نظر می‌رسد هر ماه از حجم این سهم کاسته و به واحدهای با سن بالا افزوده می‌شود. بر اساس آمار، این سهم نسبت به مهرماه سال گذشته ۴.۹ درصد کاهش داشته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالای ۱۱ سال افزوده شده است.


منطقه ۵ با بالاترین سهم معاملات



بر اساس تعداد واحدهای معامله شده در مهرماه، بیشترین میزان از این معاملات بر حسب منطقه، مربوط به منطقه ۵ است. این منطقه توانست این ماه نیز طبق روال چند سال گذشته، با سهم ۱۴.۷ درصدی، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دهد. پس از آن نیز، مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹.۴ و ۸.۴ درصدی، در جایگاه بعدی قرار دارند.


بیشترین‌های بازار در مهرماه


خریداران واحدهای مسکونی در منطقه یک تهران، بیشترین میزان هزینه پرداخت کردند. در مهرماه امسال، هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه با متوسط قیمت ۵۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شد. در مقابل، کمترین میزان قیمت‌ها به منطقه ۱۸ مربوط می‌شود. خریداران در این منطقه بابت تهیه هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط قیمت ۱۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان پرداخت کردند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۱۱۰.۹ و ۱۲۵.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از میان پرفروش‌ترین‌ها، واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، با ۸.۲ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع، با سهم ۱۴.۷ درصدی بیشترین سهم از معاملات را از آن خود کرده‌اند.

در مهرماه، واحدها با ارزش ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان با اختصاص ۱۳ درصد سهم، بیشترین حجم از معاملات را از آن خود کرده‌اند. در مجموع در این ماه، حدود ۵۲.۶ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: خبرآنلاین