هشت متهم پرونده پولشویی بازداشت شدند
رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: هشت نفر در ارتباط با پرونده پولشویی سازمان یافته سه هزار میلیارد ریالی معدن آلبلاغ اسفراین در این استان بازداشت شدند

هشت نفر در ارتباط با پرونده پولشویی سازمان یافته سه هزار میلیارد ریالی معدن آلبلاغ اسفراین بازداشت شدند

حجت الاسلام جعفریا اظهار داشت: این پرونده پولشویی در پوشش تخریب محیط زیست و اموال عمومی به ویژه معادن آلبلاغ در اسفراین به طور سازمان یافته و هماهنگ با همدستی افراد منفعت طلب و سودجو در حال انجام بود که از سوی سربازان گمنام امام زمان عجل الله کشف و ۸نفر از عوامل اصلی آن دستگیر شدند.

وی افزود : این پرونده در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اسفراین تحت نظارت مستقیم دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان‌ تحت رسیدگی قضایی قرار دارد.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: ۶ نفر از ۸ متهم یاد شده با صدور قرار بازداشت موقت و ۲ نفر دیگر هم متعاقب صدور قرار وثیقه، به لحاظ عجز از تعرفه وجه الوثاق روانه زندان شده اند.

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: تا کنون حجم اموال نامشروع تحصیل شده از سوی متهمان در این پرونده طی فرایند پولشویی ، بالغ بر ۳هزار میلیارد ریال بوده که پیش بینی می شود با دستگیری دیگر عوامل مرتبط و تکمیل تحقیقات این مبالغ به بیش از میزان برسد.

وی گفت: متهمان با فروش اموال عمومی و ذخایر ارزشمند معدنی به مناطق مختلف کشور از جمله به برخی استان ها بطور سازمان یافته و شبکه ای عمل می کردند و باعث تضییع حقوق عامه شده اند.

مدیرکل دادگستری استان خراسان شمالی افزود : همه عوامل مربوط به این رویداد چه افراد بومی و غیر بومی که به نحوی در این جریان دخالت داشته اند تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.
حجت الاسلام جعفری گفت: کسانی که در امر برداشت و بهره برداری غیرمجاز از معادن و نیز در خرید و فروش اموال عمومی به هر میزان و در هر سطحی فعالیت های غیرقانونی و مجرمانه داشته اند و همچنین کلیه اشخاصی که عالمانه و عامدانه بسترهای لازم را برای تسهیل و تسریع سازوکار غیرقانونی پولشویی عوامل اصلی فراهم کرده باشند نیز تحت تعقیب کیفری و قضایی قرار دارند.

به گفته وی ابعاد بیشتر این پرونده پس بررسی اولیه در اختیار مردم قرار می گیرد.

معدن سنگ سرب و روی آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل در شهرستان اسفراین قرار دارد که از حدود ۲ سال قبل مورد بادحضور قاچاقچیان مواد معدنی شناسایی و مورد هجوم سودجویان و برداشتکنندگان غیر مجاز قرار گرفت.

از حدود یک سال قبل تا کنون حفاظت این معدن با دخالت وزارت صنایع به ایمیدرو واگذار شد و این شرکت موفق شد تا برداشت کنندگان غیر مجاز را اخراج کند و اکنون کار مطالعات در این پهنه معدنی را برای شناسایی حجم و عیار سرب و روی این معدن در حال انجام است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir