افزایش قیمت بلیت به ایستگاه قطار رسید
شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری با توجه به پیگیری‌هایی که داشتند، منتظر اصلاح و تعدیل قیمت‌های بلیت قطار هستند

افزایش قیمت بلیت قطار تصویب شد

با توجه به افزایش هزینه‌ های شرکت‌های حمل و نقلی طی سال‌های گذشته، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقلی با مشکلات مالی و آسیب‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند که همین امر خود باعث شده در طول سال‌های گذشته شورای عالی ترابری تصمیمات لازم در جهت رفع مشکلات شرکت‌های حمل و نقلی و همچنین تدابیر لازم برای افزایش قیمت و آنالیز هزینه‌ها را در دستور کار برنامه‌های خود قرار دهد.

از زمان شیوع ویروس کرونا و کاهش چشم گیر تعداد مسافران و اجرای فاصله گذاری اجتماعی در بخش‌های حمل و نقلی بسیاری از شرکت‌های حمل و نقلی به آستانه ورشکستگی رسیده‌اند، این در حالی است که تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های حمل و نقلی تسهیلات کرونایی را به دلیل موانعی که بانک‌ها بر سر راه‌ این شرکت‌ها گذاشته‌اند، دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی هم درباره موضوع افزایش قیمت بلیت قطار‌ها گفت: ما هنوز هیچ موافقتی با افزایش قیمت بلیت قطار نداشته‌ایم، شرکت‌های ریلی در جلسه انجمن شرکت‌های ریلی تقاضای خود را فقط مطرح کردند و شرکت راه‌آهن تقاضای آن‌ها را نپذیرفته است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با این حال ضرورت دارد تقاضای شرکت‌های ریلی بابت افزایش قیمت بلیت قطار در شورای عالی ترابری مطرح شود؛ در ‌جلسه‌ای هم که با انجمن شرکت‌های ریلی داشتیم، اعلام کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا موضوع کارشناسی شود و پس از بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی، در شورای عالی ترابری بررسی شود.

اسلامی در پاسخ به این سؤال که پس ادعای تصویب افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار صحیح نیست؟ بیان کرد: به هر حال شرکت‌های ریلی می‌توانند تقاضای هر افزایش قیمتی را داشته باشند و همه جور مدعی شوند، اما برای ما ۲ موضوع در این حوزه مهم است، اول حفاظت از حقوق مسافر و مردم تا در حق آن‌ها اجحافی صورت نگیرد و دوم حفظ سرمایه حمل و نقل ریلی و اینکه این سرمایه آسیب نبیند و رشد کند و بتواند با کیفیت در خدمت مردم باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: شرکت‌های ریلی خود می‌توانند همه جور مدعی شوند، اما ما سعی می‌کنیم ۲ محوری را که ذکر کردم، به صورت همزمان در شورای عالی هماهنگی ترابری مورد توجه قرار دهیم و به هر ۲ موضوع توجه می‌کنیم و با جامع‌نگری، نسبت به درخواست شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

البته براساس شنیده‌ها از یک منبع آگاه موضوع افزایش قیمت بلیت قطار به تصویب رسیده است اما هنوز میزان این افزایش قیمت مشخص نیست.

براساس این گزارش این موضوع را مدیران انجمن شرکت‌های حمل و نقلی پیگیری کردیم، در همین رابطه محمد رجبی نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی در کشور از چند روز پیش منتظر اصلاح قیمت‌ بلیت‌های مسافری بودند، گفت: حدود ۱۰ روز پیش مسئولان حوزه ریلی کشور اعلام کرده بودند که در این مدت بلیت قطار با نرخ‌های گذشته به فروش برسد تا در جلسه شورای عالی ترابری در مورد افزایش قیمت بلیت قطار تصمیم گیری شود.

او ادامه داد: تمامی شرکت‌های حمل و نقلی تاکنون فرآیند‌های قیمتی را طی کرده‌اند و امسال هم همانند سال گذشته درخواست تعدیل قیمت را به دلیل افزایش چشم گیر هزینه‌ها به این شورا ارائه کرده‌ایم و همچنان امیدواریم در این زمینه تصمیم گیری‌های لازم صورت گیرد.

رجبی توضیح داد: بحث افزایش قیمت بلیت قطار مربوط به زیباسازی و یا ساخت ساختمان سازی در این حوزه نیست، بلکه صرف خرید سیستم ترمز و یا چرخ قطار می‌شود و اگر مسئولان در مورد افزایش قیمت بلیت قطار به نتیجه نرسند، مشکلی نیست، سایر اقدامات اقتصادی مانند خرید قطعات از جمله چرخ و سیستم ترمز و یا پرداخت تسهیلات این هزینه‌ها را جبران کنند.

نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه بخش مسافری ریلی کشور نهادی ملی و مردمی است، گفت: در طول سال‌های گذشته بخش مسافری ریلی کشور دچار خسارت و زیان‌های بسیار زیادی از لحاظ مالی به دلیل شیوع ویروس کرونا شده و اگر از این بخش حمایت نشود؛ این صنعت به زودی با مشکلات چشم گیر تری روبه‌رو خواهد شد.

رجبی بیان کرد: شرکت‌های حمل ونقل مسافری از سال گذشته تاکنون ۲۴۰ درصد افزایش هزینه داشته‌اند و ما به شورای عالی ترابری درخواست افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطار را داده‌ایم که امیدواریم با توجه به این هزینه‌ها تاحدودی بتوانند آن را جبران کنند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌های حمل ونقل مسافری یک چرخ قطار را حدود ۴۰ میلیون تومان تهیه می‌کنند و یا برای تهیه روغن موتور و گیریس که تولید داخل است حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

تسهیلات شرکت های حمل و نقلی به زودی پرداخت می شود

او با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون شرکت‌های حمل و نقل ریلی تسهیلات کرونایی را دریافت نکرده بودند، افزود: با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی بانک مرکزی اعلام کرده که به زودی این تسهیلات پرداخت خواهد شد؛ چراکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی ۳۴۰ میلیارد تومان بدهی دارند که امیدواریم با پرداخت این تسهیلات بخشی از این هزینه‌ها جبران شود.

گفتنی است، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با موضوع افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرده است، به طوری ‌که تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به دبیر شورای عالی هماهنگی و ترابری در قالب نامه‌ای موافقت خود را با افزایش قیمت بلیت قطار اعلام کرده است.

بلیت قطار کمیاب شد

براساس این گزارش رصد و بررسی سایت‌های فروش بلیت قطار نشان می‌دهد که با وجود مراجعه متقاضیان و مسافران برای خرید، هیچ بلیتی برای فروش در تاریخ‌های دهم مرداد به بعد بارگذاری نشده‌ است و اطلاعیه‌ای هم از سوی راه‌آهن و رجا مبنی بر پیش فروش بلیت تاکنون اعلام نشده و در این شرایط مسافران برای تهیه بلیت در تاریخ‌های دهم مرداد به بعد بلاتکلیف مانده‌اند که در همین رابطه نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی اعلام کرد که منتظر اصلاح قیمت‌ها هستند.