تعرفه گاز این مشترکان افزایش می‌ یابد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: به محض مشخص شدن جزئیات تغییر تعرفه مشترکان پرمصرف، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما برای زمستان پیش رو، تعرفه مشترکان پرمصرف گاز افزایش خواهد یافت

زمستان پیش رو، تعرفه مشترکان پرمصرف گاز افزایش خواهد یافت

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: ایران سومین تولیدکننده گاز و چهارمین مصرف کننده گاز در جهان است و مصرف ما با مصرف 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

وی افزود: با عزم ملی و اراده جمعی باید تلاش کنیم که فرهنگ مصرف را در حوزه‌های مختلف نهادینه کنیم چرا که اگر روال مصرف در کشور همینطور ادامه یابد، هر آنچه تولید می‌کنیم را باید در مصرف داخلی صرف کنیم و از برنامه‌های صادرات گاز و تخصیص گاز بیشتر در راستای توسعه بخش تولید عقب می‌مانیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به انحراف پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص زمان آغاز سرمای امسال گفت: درحالی که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود مثل سال گذشته، آغاز سرما را در پایان آبان و اوایل آذرماه داریم، این پیش‌بینی با انحراف مواجه شده و سرمای امسال از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد و آغاز زودهنگام و پیش‌بینی نشده سرمای هوا از ابتدای آبان، موجب رشد شدید مصرف گاز در این زمان از سال شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر مصارف خانگی و تجاری به 480 میلیون مترمکعب در روز رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 90 میلیون مترمکعب رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه "با افزایش مصرف در بخش خانگی، مجبوریم مصارف گاز نیروگاه‌ها را محدود کنیم"، گفت: نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از نفت‌گاز به عنوان سوخت جایگزین می‌شوند و حتی صادرات نفت‌گاز نیز تحت تأثیر این رشد مصرف داخلی قرار می‌گیرد.

وی افزود: تمهیداتی اندیشیده شده تا مشترکان دولتی در زمستان امسال در امر بهینه‌سازی تلاش لازم را داشته باشند، اما تلاش می‌کنیم گاز کمورد نیاز صنایع عمده که بعد از نیروگاه‌ها بیشترین میزان مصرف گاز را دارند، تأمین شود.

چگنی با اشاره به اینکه "از سال 94 تاکنون تعرفه گاز مصرفی هیچ گونه افزایشی نداشته است"، گفت: 76 درصد مشترکان در 3 پله اول مصرفی، 50 درصد گاز بخش خانگی را مصرف می‌کنند و 24 درصد مشترکان نیز 50 درصد گاز بخش خانگی را مصرف می‌کنند که این 24 درصد جزو مشترکان پرمصرف هستند.

وی ادامه داد: در کارگروه‌هایی که با حضور تمامی نهادهای ذی‌ربط در حال تصمیم گیری در خصوص تعرفه‌های مشترکان پرمصرف هستیم، هنوز جزئیات این امر مشخص نشده و به محض مشخص شدن جزئیات تغییر تعرفه مشترکان پرمصرف، اطلاع رسانی خواهد شد اما برای زمستان پیش رو، تعرفه مشترکان پرمصرف گاز افزایش خواهد یافت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com