تشریح برنامه دولت درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت یارانه نقدی چهار دهک درآمدی را افزایش می‌دهد؛ امسال ۲۷۰ هزار میلیارد ریال از مابه التفاوتی که صرفه جویی می کنیم مستقیماً به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم

دولت درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی توضیحاتی ارائه داد

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای بررسی دو فوریتی لایحه «حذف ارز ترجیحی»، گفت: به محض اینکه دولت تحویل داده شد، در مورد کالاهای اساسی به دو مشکل برخورد کردیم. اول اینکه به دلیل خشکسالی میزان برداشت گندم، جو و نهاده های دامی و دانه های روغنی و ذرت به شدت کاهش پیدا کرده بود. باید واردات کالاهای اساسی از میزان پیش بینی شده در بودجه بیشتر باشد.

وی افزود: طبق قانون بودجه باید ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی پیش خرید می شد اما میزان خرید تضمینی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود و دولت مجبور شد ۸ میلیون گندم وارد کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت های جهانی برای واردات کالاهای اساسی با مشکل کسری بودجه مواجه شدیم. قیمت دانه های روغنی درسال ۹۹ حدود ۴۳۴ دلار در تن بود به ۶۹۷ دلار در تن رسیده است. قیمت کنجاله در سال ۹۹ حدود ۳۷۱ دلار در تن بود که به ۵۳۵ دلار در تن رسیده است. روغن خام که در سال ۹۹، حدود ۷۴۶ دلار در تن بود به هزار و ۴۵۰ دلار در تن رسیده است.

میرکاظمی تصریح کرد: ذرت که در سال ۹۹، ۲۲۰ دلار در تن بود به ۳۵۰ دلار در تن، جو ۲۱۷ دلاری به ۳۳۰ دلار در تن، گندم ۲۰۶ به ۳۴۰ دلار در تن رسیده است.

وی گفت: برآورد وزارت جهاد، وزارت صمت و وزارت بهداشت برای واردات کالاهای اساسی این است که دولت برای واردات کالاهای اساسی نیازمند تأمین بودجه ۱۸ میلیارد دلاری است. این در حالی است که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، حدود ۸ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: برای دولت امکان پذیر نیست که این میزان از ارز را به واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد. بنابراین دو پیشنهاد به مجلس ارائه دادیم. اول این که یارانه واردات کالاهای اساسی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. قیمت مرغ و تخم مرغ نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد داشته است. بنابراین واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی، مانع تورم نشده و در زندگی مردم اثری نداشته است.

میرکاظمی اظهار داشت: این گونه پرداخت لایحه مفسده آمیز است. امروز اتحادیه ها اعلام می کنند که یارانه ارزی به آنها نمی رسد و حتی دولت مجبور شده است در زنجیره توزیع مرغ و تخم مرغ وارد شده و قرارگاه بزند. در حالی که دولت ها نباید به این امور ورود کنند و اتحادیه ها باید این امور را مدیریت کنند.

وی گفت: دولت از مجلس مجوز می خواهد که برای واردات دارو و گندم و تجهیزات پزشکی همچنان ارز ترجیحی اختصاص یابد اما در مورد نهاده های دامی یارانه های ارزی به یارانه های نقدی تبدیل شود. بر این اساس دولت در نظر دارد که یارانه نقدی چهار دهک درآمدی را افزایش دهد. امسال ۲۷۰ هزار میلیارد ریال از مابه التفاوتی که صرفه جویی می کنیم مستقیماً به مردم یارانه پرداخت خواهیم کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.ir