آمار ناراحت کننده از وضعیت زندگی در تهران
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خبری تلخ از کاهش بی‌سابقه خرید میوه از سوی مردم در پی گرانی‌های اخیر خبر داد.

گرانفروشی نداریم/ عوامل اصلی گرانی میوه


اسدالله کارگر:

* (ضمن اشاره به کاهش مصرف میوه از سبد خرید خانوارها): کاهش مصرف میوه در سبد خانوار آن‌هم به سبب افزایش نرخ این محصولات غیرقابل‌انکار است؛ اما باید در نظر گرفت زمانی که شوک گرانی نرخ به تمام بخش‌های اقتصادی و سایر کالا در بازارها رسیده چطور نرخ میوه نباید افزایش داشته باشد؟ بدیهی است که با افزایش قیمت سایر کالاها، نرخ میوه نیز دچار افزایش می‌گردد.

* مطابق آمارها برخی از خانوارها در شرایط کنونی اقدام به خرید ضایعات و دور ریزمیوه می‌کنند، اگرچه این موضوع در بین خانواده‌ها بسیار کم است، اما نباید از این اتفاق به‌راحتی گذشت و اجازه داد که میوه از سبد خانوارها کاهش پیدا کند.

* نباید اجازه دهیم که میوه از سبد خانوارها کاهش پیدا کند و حذف گردد. دراین راستا ضایعات میوه مدتی است که موردبررسی کارشناسان و فعالان در عرصه میوه و تره‌بار قرارگرفته است.

* (بابیان این‌که در وضعیت فعلی میوه گران نیست): حاشیه‌های تورم‌زا موجب گرانی میوه و سبزی در بازارهای کشور شده است. میوه پس از خروج از میدان اصلی و توزیع در واحدهای عرضه‌کننده سطح شهر می‌رسد و به طورحتم در این مسیر دستخوش افزایش نرخ در بخش‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، اجاره واحد صنفی، دستمزد و بیمه کارگر، مالیات و سایر هزینه‌های جاری خواهد شد.

* در سال جاری‌ حاشیه‌های‌ تورم‌زا باعث شد تا میوه افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه‌ کند. درچنین شرایطی مردم ناگزیرند که خرید و مصرف میوه خود را مدیریت می‌کنند اما بازهم مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir