گام بنزینی آهسته دولت برداشته شد
در شرایطی که وزیر امور اقتصادی و دارایی بارها تأکید کرده بود که تصمیم جدیدی در حوزه بنزین اتخاذ نشده، اولین گام بنزینی دولت سیزدهم برداشته شد.

سهمیه بنزین ۳هزار تومانی از ۲۵۰ لیتر در کارت‌های سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت


با تصمیم اتخاذشده، سهمیه بنزین ۳هزار تومانی از ۲۵۰ لیتر در کارت‌های سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت. معاون وزیر نفت می‌گوید: این اقدام با هدف پیشگیری از قاچاق بنزین و مهاجرت کارت‌های سوخت به شهرهای مرزی صورت می‌‎گیرد.

بر اساس آخرین اعلام صورت‌گرفته، میزان مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و حتی در برخی روزهای تابستان مصرف از تولید پیشی گرفته، شائبه‌هایی درباره احتمال بازشدن دوباره پرونده واردات بنزین و استفاده از بنزین پتروشیمی مطرح شده است. گزینه دوم البته هشدارهای پی در پی کارشناسان را نیز در بر داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف اکنون در برخی روزها به ۱۰۰ و حتی ۱۰۵میلیون لیتر در روز رسیده و بین ۹۵ تا ۱۰۵میلیون لیتر در نوسان بوده؛ این در حالی است که اکنون ظرفیت اسمی تولید بنزین ۱۱۲میلیون لیتر در روز و ظرفیت عملیاتی آن با توجه به بحث تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها ۹۸.۵میلیون لیتر در روز اعلام شده است.

به این ترتیب، اولین گام برای تغییر بنزینی در دولت سیزدهم برداشته شد و حالا بسیاری از کارشناسان معتقدند مکانیزم افزایش انتظارات تورمی در دولت سیزدهم فعال شد.

پیش از این در قشم و کیش طرحی پایلوت با هدف تغییر شیوه تخصیص بنزین از خودرو به فرد اجرا شده و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرده که گزارش این اقدام روی میز رئیس‌جمهوری است و به‌زودی در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

تخصیص بنزین به فرد به‌جای خودرو هرچند با هدف برخورداری همه افراد از یارانه بنزین در دستورکار قرار گرفته است؛ اما علی قنبری، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است اتفاقاً این اقدام پیچیده و بی‌ثمر است و مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

بنزین در ایران همواره کالایی سیاسی محسوب می‌شود. تمرکز سبد سوخت خودروهای سبک بر بنزین این حساسیت را دوچندان کرده است.

رئیس‌جمهوری نیز پیشتر تأکید کرده بود که بخشی از افزایش قیمت‌ها به سال آینده موکول شده است.

حالا روشن است تغییرات قیمتی بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و همین امر می‌تواند زمینه را برای بالاتربردن انتظارات تورمی مهیا کند.

هرچه هست کاهش صدلیتری سهمیه سه‌هزار تومانی با هدف مهار مصرف در دستورکار قرار دارد و به‌زودی دوگانه‌ واردات و افزیش قیمت یا تولید بنزین پتروشیمی نیز به میدان خواهند آمد؛ اما در نهایت کارشناسان بر این عقیده‌اند که تغییرات قیمتی راهکار دولت برای حل مشکل خواهد بود.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: خبرآنلاین