نقشه رئیس جدید بانک مرکزی برای کنترل ارز
رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عرضه ارز افزایش می‌یابد، گفت: اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است و از امروز (شنبه) ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد

تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز

محمدرضا فرزین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، اظهار کرد: اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است، از فردا با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد که این ارز به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات تعلق می‌گیرد. بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه روزانه تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله می‌شود، افزود: در هفته آتی عرضه افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازها را تامین کنیم.

رییس بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ تعادلی در سامانه نیما است، گفت: یک بازار دیگر به نام بازار مبادله ارزی ایجاد می‌کنیم که در آن نوسان وجود دارد که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

فرزین ادامه داد: نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم.

و با تاکید بر اینکه اکثر نیازهای بازار آزاد را سعی می‌کنیم در بازار مبادله‌ای تامین کنیم، تصریح کرد: وقتی نرخ ارز را تعین و تبیین می‌کنیم باید به دوگانه رفاه و اشتغال توجه شود و کم‌وزیاد شدن نرخ به این دو مقوله آسیب می‌زند. نرخ ارز باید توازن داشته باشد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir