نمایندگان ویژه دولت در تصمیم‌گیری‌های بخش مسكن، بعد از چند ماه بررسی روی طرح «پرداخت وام اجاره مسكن»، سرانجام رای موافق دادند.


نمایندگان ویژه دولت در تصمیم‌گیری‌های بخش مسكن، بعد از چند ماه بررسی روی طرح «پرداخت وام اجاره مسكن»، سرانجام رای موافق دادند و مصوب كردند این تسهیلات از نیمه دوم امسال با كاهش تب‌اجاره‌بها در تهران، در كل كشور پرداخت شود
.

وام اجاره مسكن كه عنوان آن «تسهیلات ودیعه» است فقط به افرادی كه ساكن بافت‌های فرسوده هستند و تمایل دارند خانه قدیمی خود را نوسازی كنند، تعلق می‌گیرد تا در زمان ساخت‌وساز، بتوانند بخشی از هزینه اجاره یك واحد مسكونی را تامین كنند.

طی ماه‌های اخیر مقاومت‌هایی در مسیر پرداخت وام اجاره مسكن وجود داشت با این توجیه كه ورود چنین تسهیلاتی به بازار اجاره مسكن می‌تواند منجر به تكرار داستان «وام خرید مسكن و افزایش قیمت در سال 86» شود، اما در مجوزی كه هم‌اكنون برای وام ودیعه صادر شده، تاكید شده است این وام باید به صورت محدود داده شود.

وام اجاره مسكن مخصوص ساكنان بافت‌های فرسوده، بین 4 تا 12 میلیون تومان است كه سقف آن برای كلان‌شهر تهران در مرز 10 میلیون تومان خواهد بود.

مسوولان حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در وزارت مسكن در نظر دارند نرخ سود تسهیلات ودیعه را در حد نرخ كارمزد تعیین كنند كه این موضوع با توجه به اینكه باید مابه‌التفاوت نرخ كارمزد تا سقف 12 درصد از محلی تامین و به بانك مسكن پرداخت شود، باید از محلی مشخص تامین اعتبار شود.

نمایندگان ویژه دولت در شورای عالی مسكن برای جلوگیری از تاثیر تورمی اجرای طرح پرداخت تسهیلات ودیعه در بازار اجاره، تدابیر لازم را اتخاذ كرده‌اند. این طرح قرار است از ابتدای نیمه دوم امسال اجرایی شود تا تب تقاضا در بازار اجاره و همچنین روند رشد اجاره‌بها تا آن زمان فروكش كند. همچنین تعداد تسهیلاتی كه قرار است پرداخت شود نیز محدود و در حد 3 هزار فقره است كه البته فقط بخشی از آن سهم شهر تهران است.

مسوولان بافت‌های فرسوده این شیوه ارائه تسهیلات ودیعه را مناسب و بی‌تاثیر روی نرخ‌های اجاره توصیف می‌كنند. هم‌اكنون در شهر تهران عمده نابسامانی‌ها در بازار اجاره به مناطق شمالی شهر مربوط می‌شود، اما در بافت‌های فرسوده كه مالكان برای اجاره‌نشینی قطعا همین مناطق را انتخاب خواهند كرد، وضعیت اجاره‌بها تقریبا قابل قبول است.

هرچند برخی كارشناسان معتقدند پرداخت هر نوع تسهیلات خرید یا اجاره مسكن می‌تواند منجر به تحریك طرف تقاضا برای پرداخت بیشتر هزینه تامین مسكن و در نهایت افزایش نقدینگی و رشد تورم شود، اما به نظر می‌رسد كنترل نحوه پرداخت به‌صورت سهمیه 3 هزار فقره‌ای در سال، تاحدی از این وضعیت جلوگیری خواهد كرد.

برای وام ‌اجاره كجا مراجعه كنیم؟
به گزارش دنیای‌اقتصاد، تسهیلات ودیعه مسكن قرار است از محل خط اعتباری مسكن‌مهر تامین و پرداخت شود كه برای این منظور فعلا حدود 50 میلیارد تومان از خط 3500 میلیارد تومانی مسكن ‌مهر به این بخش اختصاص داده شده است.

بانك عامل پرداخت‌كننده تسهیلات ودیعه، بانك مسكن تعیین شده است. طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسكن به شركت عمران و بهسازی شهری مربوط می‌شود. این شركت امیدوار است با ارائه این تسهیلات، تمایل مالكان خانه‌های قدیمی و ریزدانه به تخریب و نوسازی برانگیخته شود و از این طریق مشكلات انبوه‌سازان برای ورود به بافت مرتفع شود.

بر این اساس، افرادی كه واحد مسكونی آنها در بافت فرسوده قرار دارد، اگر قصد ساخت‌وساز داشته باشند، می‌توانند با در دست داشتن قرارداد اجاره و پروانه ساختمان از شهرداری، پس از ابلاغ مصوبه تسهیلات ودیعه، برای دریافت وام به بانك مسكن مراجعه كنند.

احمد صادقی، معاون وزیر مسكن و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری درباره ضمانتی كه باید در ازای دریافت تسهیلات ودیعه نزد بانك گذاشته شود، اعلام كرده است: در نظر داریم با نظام بانكی هماهنگ كنیم تا زمین ملك به عنوان ضمانت نزد بانك به رهن گذاشته شود تا افراد مشكلی از بابت تامین ضامن نداشته باشند.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:donya-e-eqtesad.com