'لوتوس' نام مینی بوس جدیدی است كه بزودی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود تا جایگزین تاكسی 'ون'ها در پایتخت شود.
 

این مینی بوس های جدید كه از خانواده فیات هستند،‌ حدود 21 صندلی دارد. این خودورها همچنین از طراحی مناسبی برای جابه جایی مسافر برخوردارند.

هم اكنون خودروهای متعددی از قبیل پژو جی.ال.ایكس،‌ پژو روآ، ‌سمند، پراید و خودروهای ون در ناوگان تاكسیرانی فعال هستند.

طبق آمار موجود در تاكسیرانی تهران، اكنون حدود هشت هزار و 300 دستگاه ون در ناوگان حمل و نقل موجود است كه البته نیمی از آنها غیر فعال هستند.

تاكسی ون ها از جمله خودروهایی هستند كه با فعالیت در ناوگان حمل و نقل عمومی تاكسیرانی، اقدام به جابه جایی مسافران در سطح شهر می كنند.

این خودروها به رغم جادار بودن و وجود 12 صندلی برای نشستن، مورد استقبال پایتخت نشینان قرار نگرفته اند به گونه ای كه برخی مسافران از وجود این نوع خودرو در ناوگان تاكسیرانی اظهار نارضایتی می كنند.

آنان از شهردار تهران خواستند تا خودرویی مناسب در ناوگان تاكسیرانی برای جابه جایی مسافران درنظر گرفته شود.

"
پیمان سنندجی" مدیرعامل سازمان تاكسیرنی تهران اخیرا در مصاحبه ای گفته است به دلیل عدم استقبال شهروندان از خودورهای ون در پایتخت، اكنون نیمی از این خودروها در ناوگان حمل و نقل نیمه فعال هستند، اما بزودی ساماندهی می شوند.

برخی از شهروندان نیز می گویند، تاكسی ون ها، خودرویی نامناسب برای جا به جایی مسافر در سطح شهر هستند. طراحی این خودرو وارداتی متناسب با وضعیت جسمانی شهروندان شرق آسیاست و تناسبی با وضعیت جسمانی شهروندان ایرانی ندارد.

مسافران همچنین طراحی نامتناسب این خودروها از قبیل در كشویی آن، ‌نحوه چیدمان صندلی ها،‌ وجود صندلی های تاشو در وسط خودرو و سقف كوتاه این خودروها را از عمده اشكالات آن می دانند

"
سیدجعفر تشكری هاشمی" معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران می گوید: «با مذاكرات انجام شده با سازمان شهرداری ها كشور، بزودی مینی بوس های فیات به نام 'لوتوس' وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد تا جایگزینی مناسب برای خودروهای ون و خدمات رسانی به مسافران شود.

وی می افزاید، ‌این خودروها از شرایط مناسبی برای جابه جایی مسافر برخوردار هستند و رضایت مسافران را تامین خواهند كرد.

معاون شهردار تهران در خصوص اظهارنظرهای شهروندان درباره خودروهای ون،‌ می گوید: «اكنون ابزارهای لازم برای خروج این خودروها را از ناوگان حمل و نقل در اختیار نداریم اما با برنامه ریزی انجام شده از رانندگان خودروهای ون فعال در ناوگان حمل و نقل حمایت خواهیم كرد

این مقام مدیریت شهری تایید می كند كه خودروهای ون دارای اشكالاتی در كیفیت،‌ ساختار،‌ رفاه و ایمنی هستند اما می گوید كه مدیریت شهری در ورود این خودروها به ناوگان حمل و نقل نقشی نداشته است.

حالا به نظر می رسد مدیریت شهری با هماهنگی نهادها و دستگاههای ذیربط باید تلاش كند خودروهای متناسب با نیاز شبكه حمل و نقل عمومی و شهروندان را برطرف كند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com