اگرچه ماه رمضان به پایان رسیده و بیشتر ایرانی‌ها برنامه مسافرت را برای این روزهای پایانی تابستان در نظر گرفته‌اند، اما بازار خودرو کشور همچنان بی‌رمق و کم مشتری است.


به نقل از دنیای اقتصاد، آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، با وجود آغاز مسافرت‌های روزهای پایانی تابستان، میزان استقبال مشتریان از بازار، تفاوت چندانی با یکی دو ماه گذشته نکرده است.
در این بین به جز یکی دو مورد به خصوص زانتیا، نمودار قیمت‌ها نیز تفاوت خاصی نداشته و تغییری در آن دیده نمی شود.

صعود نرخ زانتیا
عروس فرانسوی سایپا این روزها با توجه به آنکه آخرین روزهای حضورش در جاده مخصوص را می‌گذراند، حسابی در مسیر گرانی افتاده است.

زانتیا که سایپا اول پاییز را به عنوان تاریخ خروج آن در نظر گرفته و برخی شنیده‌ها از توقف تولید آن خبر می‌دهند، هم‌اکنون 28 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.

فعالان بازار معتقدند این خودرو هنوز هم ظرفیت افزایش قیمت را داشته و نرخ آن به 30 میلیون تومان نیز خواهد رسید.

قرارداد سایپا و سیتروئن برای تولید زانتیا به پایان رسیده و به همین دلیل این عروس فرانسوی باید با جاده مخصوص وداع کند.

ریو گران می‌شود
با اعلام شرکت کیا مبنی بر توقف صادرات محصولاتش به ایران، ریو نیز با مشکل قطعه روبه‌رو و تولید آن مختل خواهد شد.

این محصول مونتاژی سایپا طی همین یکی دو هفته نیز حدود 200 هزار تومان گران شده و هم‌اکنون با نرخ 13 میلیون 750 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

فعالان بازار معتقدند، با توجه به تصمیم شرکت کیا، ریو با مشکلاتی در تولید مواجه می‌شود و در نتیجه قیمت آن نیز صعود خواهد کرد.

نگرانی پراید!
در حال حاضر بسیاری از مشتریان با شنیدن خبر توقف صادرات محصولات کیاموتورز به ایران، نگران قیمت پراید هستند و گمان می‌برند این خودرو ارزان، گران خواهد شد.

این موضوع در شرایطی است که به گفته فعالان بازار، صعود قیمت پراید به دلیل تحریم شرکت کیا، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

آنها معتقدند چون بیشتر قطعات این خودرو در داخل به تولید می‌رسد، نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد.

در حال حاضر پراید بنزین سوز با همان قیمت چند ماه اخیر خود؛ یعنی هفت میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کمی ارزانی برای سمند
بازار سمند که معمولا با ثبات است، این هفته تغییری کوچک را به خود دید.
LX که مدل محبوب سمند به شمار می‌رود، 100 هزار تومان ارزان شد و هم‌اکنون با قیمت 14 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که سورن با همان نرخ 16 میلیون و 600 هزار تومان خود به فروش می‌رسد. ایران خودرویی‌ها قرار است چندی دیگر دو مدل دیگر سمند به نام‌های SE و ELX را نیز روانه بازار کنند.
البته صحبت از بازگشت دوباره سمند سریر نیز در میان است.

بازار با ثبات پژو
نگاهی به بازار پژو بیندازیم؛ بازاری که تغییر و تحول خاصی را در هفته جاری تجربه نکرد.
هم‌اکنون پژو 405 بنزینی با قیمت 13 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو پارس بنزین سوز نیز 17 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. پژو 206 نیز که مجهز به ترمز ضدقفل (ABS) است، 14 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو روآهای مدل قدیمی را تقریبا کسی نمی خرد و هم‌اکنون مدل جدید (پایه گازسوز) آن، با قیمتی حدود 5/10 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

تندر، فعلا آرام
بازار تندر-90 فعلا آرام است و تغییر قیمت خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. هم‌اکنون تندر E2 در مدل پارس خودرویی خود، قیمتی برابر با 16 میلیون تومان دارد و همتای ایران خودرویی‌اش نیز 15 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. تندر E1 پارس خودرو نیز 14 میلیون تومان به فروش می‌رسد و E1 ایران خودرو نیز 300 هزار تومان ارزان‌تر خرید و فروش می‌شود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:donya-e-eqtesad.com