در اين روش، متقاضيان مسكن می‌توانند بدون مراجعه فيزيكی به بنگاه‌های مسكن از طريق ورود اينترنتی به فضاي معاملات ملكي، خط قرمز قيمت مسكن در هر محله‌ای از شهر تهران را شناسايی كنند....
 
 
 
 اخیرا سطح قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسكن كه از طرف فروشنده‌های ملك یا بنگاه‌های مسكن اعلام می‌شود نسبت به ماه‌های اخیر قدری افزایش یافته است. مالكان یا بنگاه‌های املاك با این تصور كه نوسان بهاری قیمت مسكن، بازار را برای افزایش قیمت‌ها آماده كرده است، قصد دارند نبض بازار مسكن را در اختیار بگیرند و ضربه اقتصادی كه ركود دو ساله مسكن به آنها وارد كرده را از این طریق جبران كنند.

تحقیقات دنیای‌اقتصاد از فایل‌های فروش آپارتمان در تعدادی بنگاه مسكن حاكی است: برخی فروشنده‌ها نسبت به قیمتی كه تعیین می‌كنند یا توسط مشاور املاكی برای آنها تعیین می‌شود، كوتاه نمی‌آیند.

در فضای كنونی بازار مسكن، تشخیص «قیمت منطقی» از «نرخ كاذب» مشكل است و عموم خریداران توان تشخیص ندارند. هر چند رویه جدیدی كه فروشنده‌های واحد مسكونی شروع كرده‌اند به دلیل نبود شرایط لازم، دوام نخواهد آورد، اما در حال حاضر یك روش ساده وجود دارد كه خریداران مسكن می‌توانند در مقابل قیمت‌های كاذب ایستادگی كنند.

در این روش، متقاضیان مسكن می‌توانند بدون مراجعه فیزیكی به بنگاه‌های مسكن از طریق ورود اینترنتی به فضای معاملات ملكی، خط قرمز قیمت مسكن در هر محله‌ای از شهر تهران را شناسایی كنند.

موتور جست‌وجوگر مسكن به نشانی ایران‌فایل (www.iranfile.ir) قیمت‌هایی كه فروشنده‌ها در این سامانه آگهی می‌كنند را قبل از اعلام عمومی، تحلیل آماری می‌كند و آن را با دامنه واقعی قیمت مسكن در همان محله مقایسه می‌كند.این قیمت چنانچه بالاتر از دامنه باشد، به رنگ قرمز مشخص می‌شود.اما ویژگی دیگر این سامانه برای مشخص كردن قیمت‌های كاذب در بازار مسكن، این است كه زمانی‌كه كاربر سامانه -متقاضی مسكن- بر روی آپارتمانی كه قیمت پیشنهادی آن به رنگ قرمز مشخص شده، كلیك می‌كند، پنجره جدیدی باز می‌شود كه ریز مشخصات آپارتمان در آن آمده است و همچنین نتایج تحلیلی كه سامانه بر روی قیمت آن آپارتمان انجام داده نیز برای كاربر به نمایش درمی‌آید.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد روز گذشته در سامانه ایران‌فایل تحت عنوان متقاضی خرید مسكن جست‌وجوی اینترنتی انجام داد كه به یك ‌آپارتمان 100 متری 5 سال ساخت در سعادت‌آباد برخورد كرد كه مالك آن قیمت پیشنهادی برای فروش را متر مربعی 4 میلیون تومان اعلام كرده بود. این آپارتمان در حوالی میدان سرو واقع شده است و ساختمان آن دارای 11 طبقه و در هر طبقه 4 واحد است.

سامانه ایران‌فایل قیمت این ملك را با علامت قرمز مشخص كرده است كه با كلیك كردن بر روی قیمت، سامانه اعلام می‌كند: «قیمت پیشنهادی فروش این ملک بالا است. میانگین قیمت واحد فروش آپارتمان در سعادت آباد 2,854,000 تومان است و بازه قابل قبول بر اساس آمار موجود بین 2,680,000 و 3,098,000 تومان است.»

به این ترتیب متقاضیان خرید مسكن می‌توانند به‌صورت رایگان وارد این سامانه شوند و حدود قیمت‌های واقعی و قابل قبول در محله‌ای را كه در آنجا به دنبال ‌آپارتمان هستند، شناسایی كنند.چنانچه این رویه توسط افراد انجام شود، مالكان و حتی بنگاه‌های مسكن عملا از اعلام قیمت‌های غیرواقعی و بالا منع خواهند شد؛ چون در غیر این‌صورت ملك آنها فروش نخواهد رفت.به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر بازار مسكن با حضور موتورهای جست‌وجوگر مسكن تا حدودی شفاف شده است به شرط آنكه فعالان این بازار بلد باشند و بتوانند از ابزارهای شفاف‌كننده استفاده كنند.

سامانه ‌ایران‌فایل قادر است با روشی كه در این گزارش تشریح شد، به كاربران خود «آپارتمان‌هایی كه نباید آنها را تا زمان اصلاح قیمت خرید» معرفی كند.

 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:donya-e-eqtesad.com