مدير عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: «درسال‌های آينده خشكسالی‌های بيشتری را تجربه خواهيم كرد.»...
 
 
 
 
سید مهدی ثمره هاشمی در سفر به شهر كاشان با بیان این مطلب افزود، بر اساس پیش‌بینی‌ها ادامه خشكسالی‌های اخیر در سال‌های آینده نیز اجتناب ناپذیر است. 

ثمره هاشمی افزود: «برای برون رفت از این مشكل، می‌بایست پروژه‌های بیشتری در فاضلاب شهری اجرا شود و كشاورزان نیز باید از روش‌های مكانیزه استفاده كنند.»
 
ثمره هاشمی همچنین گفت: «بیش از 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزی مصرف می‌شود كه با انجام پروژه‌های فاضلاب شهری و بازچرخانی آب می‌توان آن را در بخش كشاورزی استفاده كرد.»
 
وی با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در طرح آبفا گفت، اعتبارات دولتی كفاف هزینه‌های اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب را نمی‌دهد و مدیران باید با رویكرد جذب بخش خصوصی عمل كنند.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که كشور ما در منطقه خشك و نیمه خشك قرار دارد و تنها یك سوم متوسط بارندگی جهان در كشور صورت می‌گیرد، افزود که مدیران صنعت آب، كار جدی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب را در دستور كار خود قرار دهند. ثمره هاشمی میزان سرانه آب در كشور را 180 تا 190 لیتر اعلام کرد و افزود: «در بسیاری از كشورهای اروپایی پرباران مصرف آب به 100 لیتر و حتی كمتر نیز می‌رسد در حالی كه در ایران این میزان بسیار بالا است.»
 
ثمره هاشمی تامین هزینه‌های میلیاردی انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر را یكی از مشكلات پیش رو دانست و گفت، نباید برای اجرای پروژه‌ها منتظر اعتبارات دولتی بمانیم. وی فروش اموال مازاد را یكی از راه‌های دسترسی به منابع مالی دانست و اظهار داشت: «با استفاده از قانون پنج درصد از محل فروش اموال مازاد، می‌توان برای تامین مسكن كاركنان شركت آب و فاضلاب هزینه كرد.»
 
سیدمهدی ثمره هاشمی همچنین اجرای تبصره سه در چند استان كشور را موجب جذب منابع مالی قابل توجه دانست و گفت که در صورت عملیاتی شدن این تبصره در نقاط مختلف كشور می‌توان شاهد اجرای بیشتر پروژه‌ها بود. 

ثمره هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود، عدم توجه به جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب مشکلات زیادی را در زمینه مسائل زیست محیطی و آلودگی آب ایجاد می‌کند. 

وی همچنین شركت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را مكمل یكدیگر دانست و گفت: «متخصصین شركت‌های آب و فاضلاب شهری می‌توانند در انجام پروژه‌های شركت‌های آب و فاضلاب روستایی مشاركت داشته باشند.»
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com